trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Prijs/kwaliteit verhouding?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 02:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2006 15:10 

Zit er ook niet een stuk exclusiviteit bij? Ik bedoel: het staat wel anders of je met een eclipse, of met een yamaha binnenkomt (waar ik dus duidelijk geen oordeel over 1 van beide geef). Sommige mensen vinden het gaaf om een exclusieve toeter te hebben. Dan zou ik dus niet gaan voor een yamaha, maar voor een eclipse, straub, of wat dan ook.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2006 16:14 

erikveldkamp schreef:
Anders geformuleerd:

Een toeter van 4000,- hoeft kwalitatief en speeltechnisch niet beter te zijn dan een toeter van 2000,-

Daar ben ik het wel mee eens, alleen is het vaak wel zo.

[quote=erikveldkamp"] Eclipse, Taylor en Inderbinen zijn bijvoorbeeld OOK duurder omdat zij in een duurder land produceren en de munteenheid niet mee hebben t.o.v. andere landen. Dat maakt ze niet beter, alleen maar duurder [/quote]
Nu haal je zelf 2 begrippen door elkaar. Ze zijn inderdaad duurder, maar ook beter dan bv de instrumenten die bij Steinway vandaan komen (Bach, Conn, King, etc).
En nee, dan begin ik niet over van Laar, iedereen hier weet nou wel dat je daar zo'n beetje op de loonlijst staat. En nee, dan begin ik ook niet over Yamaha, want die Japanners hebben het inderdaad wel goed begrepen maar die kunnen ook veel goedkoper produceren door de wisselkoers en de gigantische produktie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2006 16:35 

erikveldkamp schreef:
Nee, want dat is mijn stelling niet.

Anders geformuleerd:

Een toeter van 4000,- hoeft kwalitatief en speeltechnisch niet beter te zijn dan een toeter van 2000,-

Ik heb ook zo'n discussie gehad met Manny Laureano die vond dat een Monette beter was dan alles wat er verder te koop is. Dus geen persoonlijke smaak, maar puur objectief. Dat bestrijd ik dus.

Beste Erik,
Natuurlijk is het prijsverschil te verklaren door hogere uurlonen, vaste lasten (Huur, elct.) etc. Ben ik met je eens maar niemand (ook jij niet) maakt mij wijs dat voor een trompet van 2000,- hetzelfde materiaal is gebruikt en dat die met dezelfde zorg en aandacht in elkaar is gezet als een van 4000,-.
Speeltechnisch is een onobjectief begrip. Ik heb Yamaha, Bach, van Laar, Schilke, Eclipse etc etc gespeeld maar kwam telkens uit bij de Taylor. Jij bent anders van mening, dat weet ik. Juist daarom kun je stellen dat dit een onobjectief begrip is.
Tot slot: Wat ben ik blij dat er zoveel verschillende merken en soorten toeters zijn! Hebben we tenminste wat om te discussiëren. :wink: :wink:

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2006 16:35 

Hans schreef:
En nee, dan begin ik niet over van Laar, iedereen hier weet nou wel dat je daar zo'n beetje op de loonlijst staat.

Kijk ... ik vraag me nu altijd nog af waarom erik altijd van Laar de hemel in prijst en altijd op z'n Bach speelt.
Je doet het voorkomen alsof die vanLaars helemaal die sh*t zijn maar blijkbaar dus niet helemaal...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2006 16:42 

cees schreef:
Hans schreef:
En nee, dan begin ik niet over van Laar, iedereen hier weet nou wel dat je daar zo'n beetje op de loonlijst staat.

Kijk ... ik vraag me nu altijd nog af waarom erik altijd van Laar de hemel in prijst en altijd op z'n Bach speelt.
Je doet het voorkomen alsof die vanLaars helemaal die sh*t zijn maar blijkbaar dus niet helemaal...

Zover ik weet zit jij niet bij elk optreden in de zaal dus hoe weet jij nu op welke toeter ik speel. Ter uwer informatie speel ik al tijden op mijn van Laar trompet en bugel en heel af en toe op mijn Bach omdat dat natuurlijk wel een geweldige toeter blijft. Daarnaast speel ik tijdens optredens op de toeters die ik voor de Sonic test.

Mijn Bach koste trouwens ook 2000,- en is beter (kwa design, afwerking, ventielen en vooral klank) dan menig andere trompet die veel duurder. Waarom denk je dat ik mijn Monette destijds weer verkocht heb?

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 25 okt 2006 16:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2006 16:42 

Wat ik zelf niet helemaal begrijp is waarom Hub van Laar een topinstrument kan maken die aanzienlijk goedkoper is dan andere exclusieve merken zoals Taylor, Monette, Straub, Eclipse enz. Dat kan niet alleen aan de koers liggen. Ik heb het idee dat de algemene opvatting is hoe duurder hoe beter. Dat is volgens mij ook de marketing strategie van Yamaha voor de nieuwe Artist serie. Het gaat er bij mij niet in dat er zoveel meer kosten zitten in de produktie van de Artist als in die van de 8310Z of 8335LA.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2006 16:48 

Henry schreef:
[Natuurlijk is het prijsverschil te verklaren door hogere uurlonen, vaste lasten (Huur, elct.) etc. Ben ik met je eens maar niemand (ook jij niet) maakt mij wijs dat voor een trompet van 2000,- hetzelfde materiaal is gebruikt en dat die met dezelfde zorg en aandacht in elkaar is gezet als een van 4000,-.

Messing is messing, koper is koper. Materiaal kosten van een Eclipse, Taylor en van Laar zijn praktisch hetzelfde. Het duurste van de trompet is het Bauerfeind ventielblok die ze allemaal gebruiken.

Henry schreef:
Speeltechnisch is een onobjectief begrip. Ik heb Yamaha, Bach, van Laar, Schilke, Eclipse etc etc gespeeld maar kwam telkens uit bij de Taylor. Jij bent anders van mening, dat weet ik. Juist daarom kun je stellen dat dit een onobjectief begrip is.

Met speeltechnisch bedoel ik ventielwerk, stemming, of de noten goed in de kern klikken (ook boven de c3). Dit is allemaal te meten met apperatuur zonder tussenkomst van een trompettist.

Ik heb hier een uitdraai liggen van mijn Bach trompet en dan kun je zien wat de zwakke punten zijn qua stemming.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 25 okt 2006 16:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2006 16:49 

erikveldkamp schreef:
cees schreef:
Hans schreef:

Zover ik weet zit jij niet bij elk optreden in de zaal dus hoe weet jij nu op welke toeter ik speel. Ter uwer informatie speel ik al tijden op mijn van Laar trompet en bugel en heel af en toe op mijn Bach omdat dat natuurlijk wel een geweldige toeter blijft. Daarnaast speel ik tijdens optredens op de toeters die ik voor de Sonic test.

Mijn Bach koste trouwens ook 2000,- en is beter (kwa design, afwerking, ventielen en vooral klank) dan menig andere trompet die veel duurder. Waarom denk je dat ik mijn Monette destijds weer verkocht heb?

Nee natuurlijk zie ik niet al je gigs (ik ben geen Erik Veldkamp idolist)
Maar de keren dat ik je zag spelen en de keren dat anderen je hebben zien spelen (waar ik dan dus niet bij was) speelde je Bach..
Maar ik geloof je wel op je woord als je zegt dat je al tijden op je vanLaar speelt.
Wat ik dan weer niet snap is dat je tijdens gigs ook wel op de Sonic test toeters speelt. Ik vind dit wel een beetje link, stel nou dat het echt niks is .. dan sta je toch maar mooi minder te spelen dan dat je kunt (en dat is in mijn ogen echt nooit de bedoeling tijdens optredens)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur