trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welke Es-cornet kan ik het beste kopen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 20:27 

fb schreef:
flugel schreef:
John van der Voort schreef:
Waarom wil je eigenlijk een Es-cornet hebben en geen Es-trompet, is dit soms de wens van de dirigent?

Misschien dat fb bij een brassband speelt?

In een fanfare/harmonie prefereer ik idd een trompet, helaas hebben ze de mijne vorig jaar gejat...... :evil:
Helaas, Drenthe heeft geen Brassband (meer). Ik speel bij twee fanfares (en een harmonie).
Ikzelf prefereer zelfs een Es bugel. Tenslotte is dat het originele Fanfare sopraan instrument. Helaas zijn ze nagenoeg niet te krijgen en kwa intonatie moeilijk te spelen.

Het komt eigenlijk hierop neer: moderne Fanfarestukken hebben of een originele Es-cornet partij, of een partij die meegaat met de bugels (hiervoor is een Es cornet of liever een Es bugel meer geschikt dan een Es trompet) of een partij die meegaat met de trompetten. Alleen voor deze laatste variant zou een Es trompet ideaal zijn, maar daar gebruik ik soms ook mijn piccolotrompet voor.

Fb, een jaar of 3 geleden ben ik jou tegengekomen op een concours, met 1 van jouw fanfares, jullie speelden o.a. Spectrum, toen had je weldegelijk een Es-bugel in handen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 20:45 

mi trompeta schreef:
Fb, een jaar of 3 geleden ben ik jou tegengekomen op een concours, met 1 van jouw fanfares, jullie speelden o.a. Spectrum, toen had je weldegelijk een Es-bugel in handen...
:cry: :cry: :cry: Klopt. :cry: :cry: :cry: :cry: Helaas was dat een leeninstrument. ....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 20:45 

mi trompeta schreef:
fb schreef:
flugel schreef:
John van der Voort schreef:
Waarom wil je eigenlijk een Es-cornet hebben en geen Es-trompet, is dit soms de wens van de dirigent?

Misschien dat fb bij een brassband speelt?

In een fanfare/harmonie prefereer ik idd een trompet, helaas hebben ze de mijne vorig jaar gejat...... :evil:
Helaas, Drenthe heeft geen Brassband (meer). Ik speel bij twee fanfares (en een harmonie).
Ikzelf prefereer zelfs een Es bugel. Tenslotte is dat het originele Fanfare sopraan instrument. Helaas zijn ze nagenoeg niet te krijgen en kwa intonatie moeilijk te spelen.

Het komt eigenlijk hierop neer: moderne Fanfarestukken hebben of een originele Es-cornet partij, of een partij die meegaat met de bugels (hiervoor is een Es cornet of liever een Es bugel meer geschikt dan een Es trompet) of een partij die meegaat met de trompetten. Alleen voor deze laatste variant zou een Es trompet ideaal zijn, maar daar gebruik ik soms ook mijn piccolotrompet voor.

Ik heb een paar jaar geleden tijdens vakantie in Frankrijk bijna een es-bugel gekocht. Nog steeds spijt dat ik 'm heb laten staan. Maar goed, blijkbaar is er goed nagedacht over de keuze instrument. Fb: laat a.u.b. weten wat 't uiteindelijk gaat worden, ik ben benieuwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2005 13:26 

Stel de Es-cornet wordt de Schilke, want adviseren jullie dan: die met of zonder Berillium beker?
Ik lees er nl. wat berichten over in de "Schilke trompetten" thread waar ik niet veel wijs uit wordt (dat een Berillium beker veel kwetsboorder is etc.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2005 13:43 

flugel schreef:
broek76 schreef:
defred1 schreef:
captain schreef:
Als je een kort lijstje wil :
* Yamaha, het dure model
.

de es cornet van yamaha is helemaal niet goed voor intonatie... dus dan moet je dat allemaal zelf zien te corrigeren...

daar heb ik niet zoveel last van maar ik speel bij een fanfare en dan moet je wel heel goed naar de sopraansax luisteren om het goed te laten stemmen.

Dus jij hebt behoefte aan een es cornet die even "vals" is als jullie sopraan sax 8)

juist :(

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2005 15:00 

De klank van de berylliumbeker is anders, helderder. Gewoon proberen zou ik zeggen.
Verder spreekt een instrument met beryllium beker lichter aan (lijkt mij een erg groot voordeel op es-crnt).
Op de p5-4 (piccolo-tpt) is beryllium beker standaard.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2005 15:11 
Administrator

kies je voor een schilke es cornet, dan zeker mét berylliumbeker... dan is ie helemaal af! je kan ze zo via internet bestellen in amerika... ik heb nog nooit een slechte (of mindere) in mijn handen gehad.. ik ben nog steeds erg blij met die van mij...de ventielen van schilke zijn overigens ook heerlijk!

Profiel  

Berichttitel: Es Cornet/trompet
BerichtGeplaatst: 15 sep 2005 09:15 

Dames en heren wat een geweldige hoop informatie.

Ik speel sinds een jaar ongeveer es-cornet in een fanfare. Dat was een probeersel, maar het bevalt erg goed binnen de club, nu gaan we binnenkort op concours en de es-cornet waar ik op speel is zo vals als een kraai zodra je boven de C in balk uitkomt (da's dus nog al snel).

Ik ben driftig op zoek naar een leen / huur instrument (bij voorkeur een es-trompet). Weet iemand van jullie een adresje ??

Kim :idea:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur