trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Straub C trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 17:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2004 12:56 

baszz schreef:
Hmmmm , maja mr calichioADDICT , soms zouden we eigenlijk wel beter moeten weten en als volwassen mensen moeten kunnen dicusieren en niet als een paar opgehitste haantjes de boel op stelten lopen zetten... :lol: :wink:

Ach en ook dat doen we volgens mij , maar als een beetje stangen al niet meer mag.............Jullie happen gewoon zo lekker, een beetje voorspelbaar maar wel leuk :lol: :wink: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2004 13:10 
Moderator

Straub dus.

met meteen een vraagje aan Hans: je zei dat er een kleurschakeltje rood in de lak zat, heeft dat invloed op de klank, en is daar mee geexperimenteerd en is die lak ook 'plain' te krijgen??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2004 13:52 

De kleur van de lak is afhankelijk van de leverancier van de lak. Vergelijk het maar met verf, als je van 10 verschillende merken witte verf naast elkaar zet, zijn het allemaal andere kleuren wit. Daar komt bij dat van de SL-balanced de legering van de beker een andere is als die van de buizen/ventielen, en dat geeft ook kleurverschil. Het is dus geen kwestie van het kiezen van een bepaalde lakkleur.

Invloed op de klank heeft het niet, de lak zelf natuurlijk wel maar niet het merk van de lak.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2004 16:52 

Callichioadict schreef:
baszz schreef:
Hmmmm , maja mr calichioADDICT , soms zouden we eigenlijk wel beter moeten weten en als volwassen mensen moeten kunnen dicusieren en niet als een paar opgehitste haantjes de boel op stelten lopen zetten... :lol: :wink:

Ach en ook dat doen we volgens mij , maar als een beetje stangen al niet meer mag.............Jullie happen gewoon zo lekker, een beetje voorspelbaar maar wel leuk :lol: :wink: :lol:

Tja jong bloed he , van nature rebels..... :lol: :wink: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2004 18:57 

Welnee, ik ben gewoon een erg groot kind! :wink:

Beste Marnix ben je niet vanmening dat als je een trompet koopt het verschil van het klankbeeld toch niet zo groot mag zijn op basis van de lak . Ik bedoel, zo'n ding is goed of niet en anders kun je er ook wel een paar ons lood aanhangen om de klank goed te krijgen.

En als lak wel invloed mag hebben op de klank en een mondstuk ook waarom haal je dan de neus op voor die paar ons lood ? Wat is dan het verschil en waar eindigt het een en begint het andere? Ik wil mijn gelijk niet halen maar probeer het echt te begrijpen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2004 11:40 

Heren,
Als ik ook een paar gram in de discussie mag gooien: ik weet uit eigen ervaring dat een beetje massa meer op de juiste plek wel degelijk een positief verschil kan maken bij een trompet. Een extra brace in je stempomp maakt nog meer verschil, maar ik denk dat een paar zware ventieldoppen ook anders kan spelen, al is het maar voor je gevoel; daar gaat het tenslotte om. Een tijdje terug was het bij sommige trompettisten zelfs een rage om het derde ventieldopje los te draaien of helemaal te verwijderen: als dit helpt - al is het alleen voor je idee - waarom niet?
Er zijn nog teveel factoren die niet bekend zijn bij de trompetbouwers: als ze precies wisten wat ze waaraan moesten doen (gewicht, vorm, steuntje mm naar voor of naar achteren, lak, zilver, goud) om een supertrompet te maken, dan deden ze dat wel, toch?
Enfin, we komen steeds een beetje verder en nog het meest door veel te studeren denk ik.
Groeten,
Maarten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2004 11:48 

Die supertrompet komt er natuurlijk nooit!
Al was het alleen maar omdat de ene muziekstijl een andere klank vraagt dan de andere!
Daar komen nog de uiteenlopende wensen van de bespelers bij en zo kan je nog wel even doorgaan!
En voor sommige mensen bestaat die supertrompet al wel!
De een speelt het lekkers op een Van Laar en wil nooit meer wat anders! De ander zweert bij z'n Olds Recording of Calicchio! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2004 12:07 

Het is logisch dat iedereen iets anders zoekt en wil in zijn of haar trompet. En natuurlijk zijn er mensen die voor zichzelf een supertrompet hebben gevonden, ik vind dat ik ook een heerlijke trompet heb; maar om nu te zeggen dat het niet beter kan?
Ik ken geen trompettisten die een trompet hebben waarvan ze zeggen: dit is het helemaal, ik hoef nooit meer een andere, wel: deze speelt super, hier kan ik een tijdje mee vooruit, tot ik een betere heb gevonden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur