Hier komt het hoge woord van mij.
Sinds vandaag eigenaar van een feniks Hades...
EEN HADES?!?!?!?!, ja een hades.
Dit in verband met mijn voorgenomen en in gang gezette studie jazz in Tilburg.
De kapeltoeter is te gek, maar mist wat, en mijn Olds bleek bij navraag toch wat red-rot te bevatten, waardoor poleisten onmogelijk bleek, en ook de ventielen waren irreparabel gecorrodeerd. Na 44 jaar inmiddels ook niet zo wonderbaarlijk.
Dit beseffende toog ik naar Brassimport, mijn hofleverancier inmiddels voor alles, en de zaak eens rustig voorgelegd.
De getestte trompetten:
Getzen mike Vax
Getzen proteus
Schilke B6
Schilke S42
Selmer Chorus
de oude Taylor van Diederik
En de Hades.
Uiteindelijk de keuze weten te beperken tot de Schilke S42, de Getzen proteus en de Hades. En bij de top 2 zaten de Getzen en de Hades.
Dan eerst even over de Getzen trompetten. Dat zijn echt helemaal geen verkeerde trompetten. Integendeel, ik vond ze zeer goed. Prima afgewerkt, heel comfortabel, en makkelijk te plooien. Deze Getzens hebben niet veel meer te maken met de Eterna's en de Capri's van weleer. Dit zijn echt goede instrumenten, waar heel veel mensen nog heel veel lol aan kunnen beleven. Zijn wel niet de goedkoopste, maar je krijgt vind ik wel heel veel waar voor je geld.
Dan de Schilke. Ik moet bekennen dat ik eigenlijk naar Brassimport ging voor een Schilke. Maar ik vond ze qua geluid iets teveel fluweel hebben. Lastig om echt uit te pakken, lastig om wat helder te blijven klinken. Kwalitatief erg goed afgewerkt. Maar goed dat is Schilke. Maar teleurstellend genoeg, bleek Schilke toch niet dat te bieden wat ik vond nodig te hebben.
Dus uiteindelijk ging het ( heel even ) tussen de Getzen en de Hades. Maar de Hades kreeg uiteindelijk de voorkeur omdat die gewoon het meeste speelgemak geeft. En dat bedoel ik letterlijk. Dit instrument is blijkbaar zo gebouwd, dat ik er het maximale uit kan halen, en dan is het nog niet klaar. Ik voel dat ik over heb, en dat als ik wat meer ontwikkeld ben, dit ook in dit instrument kan stoppen om het eruit te laten komen.
Ik weet zeker dat dit instrument net zoals de Olds, een hele fijne lange blijver gaat worden. Sta stiekem nog een beetje te stuiteren
Ow en voor de detail freaks: ik heb de verzilverde versie.