trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stomvi
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: vals
BerichtGeplaatst: 25 okt 2003 15:29 

Jos, dat van die te lage es, heb jij ooit een C-trompet in handen gehad die daar wel stemt? Ik vind het eigenlijk wel een goeie! Weet je wat: ik ga nu mijn Bach te lijf met een pijpsnijder!! Yo.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2003 16:47 

Theo,
dat heb je met een eenvoudige amateur die ook nog van huis uit komt uit de harmonie-wereld. Ik heb niet zo heel erg vaak op een andere C-trompet gespeeld (ooit een tijd op een Getzen).
Ik heb die niet stemmende ES2 'n keer besproken met Frits van der Meulen voormalig trompettist van het Brabantsorkest. Hij zei dat dit inderdaad een veel voorkomend euvel is op C-trompet (met de tweede ventiel dan). Een echt probleem is het overigens niet, dat valt best te corrigeren met 23 (al of niet met behulp van de trigger) en/of met de embouchure.
..... En succes met je pijpensnijder....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2003 14:14 
Moderator

Ok na mijn wat cynische antwoord nu maar eens wat gedachten die ik zal funderen met kennis en ervaring die ik heb opgedaan.
bij een bes/a piccolo en een es/d trompet liggen de verhoudingen onderling dichter bij elkaar zodat met het veranderen van de grondtoon van het instrument relatief weinig tot geen stemmingsproblemen ook het karakter blijft min of meer hetzelfde. Ook is het zo dat bij de sopraan instrumenten tussen beide stemmingen maar een halve noot zit, terwijl bij van bes naar c een hele toon zit, en de verhoudingen verder uit elkaar liggen, waardoor ook karakters totaal anders word.
Een c trompet is van nature helderder,briljanter van klank, en een bes trompet wat vetter en voller.

En dan puur persoonlijk hou ik van een trompet die wat stabiliteit met zich meebrengt, dus er moeten wel wat steunen tussen mondpijp en beker zitten en al die bouwpakketten hebben dat niet.

dit is alleen maar wat gedachten en meningen van mij, maar ik kan het mis hebben, laat de overige mensen op het forum zich hier maar eens over buigen.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2003 21:19 

Marnix,
ik ben het met je eens dat anderen daar maar eens hun gedachten over moeten laten gaan. Al was het maar omdat ik van mening ben dat er inderdaad een verschil merkbaar is in c=helderder en bes=vetter. Mogelijk dat er toch nog een verschil is tussen mijn C en de originele Master C, omdat ik natuurlijk wel speel met de originele beker nr 27, de grootste voor Bes. Voor C wordt die niet eens aangegeven op de website van Stomvi. Maar zie mijn eerste mailtjes en constateer dat met uitzondering van de beker de rest helemaal hetzelfde is als de C-versie.
Ik ga te zijner tijd wel een naar Adams om de originele C en "mijn C" nog eens met elkaar te vergelijken in het spelen en in de klank. En zonodig/zo gewenst, dan ook nog maar een minder "dikke" klankbeker aanschaffen.
Voor wat betreft stevigheid: ik merk niets van de afwezigheid van de "normale" steunen.
Overigens, toch wel leuk zo'n discussie. Het dwingt mij in ieder geval om nog eens een en ander de overdenken en te bezien, zoals klankbekers.
Met muzikale en vriendelijke groet.
Jos

Profiel  

Berichttitel: stomvi
BerichtGeplaatst: 01 maart 2008 19:06 

Ik speel op een Stomvi ELITE.
Mooie projectie, mooie klank.
Maar het instrument speelt zwaar moeilijk in het hoge register en de ventielen lope niet echt
geweldig.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur