Staar je niet blind op het idee dat je een enorm volume moet hebben. Roman (ook Mnozil) speelt sinds een tijdje weer op een 'gewone' trompet met perinet-ventielen en die creëert tocht ook een enorme bak herrie als het moet. Ook zijn virtuositeit is prima in orde, zowel live als op DVD

. Zoals zo vaak ligt het an "the man behind the gun" en zul je jezelf als uitgangspunt moeten nemen.
Tijdens het concert van Thomas Gansch met Neos Brass (juni 2008) sprak ik de importeur van Schagerl in Nederland (trompetshop.nl). Die vriendelijk man wist me te vertellen dat de slag van cylinderwerk inderdaad een stuk korter is dann die van het perinetwerk. Dat hoeft natuurlijk geen voordeel op te leveren, dat moet je voor jezelf uitzoeken.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat de toeter en gewoonweg super uitziet, zeker in Raw Brass.... Misschien moet je eens bellen met trompetshop en vragen of je er eens eentje mag proberen. Ik weet dat ze er niet heel veel op voorraad hebben (om niet 0 te zeggen), maar misschien heb je mazzel.
@Ruli: ik vind trouwens dat Thomas geen leadgeluid heeft, maar meer een dikke rauwe sound produceert als ie dat wil. Ik kan me ook niet voorstellen dat ie een leadsound zou willen hebben, anders zou ie niet op een Bach 3B Megatone mondstuk spelen...