trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Waar op letten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 20:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2010 16:23 

delano schreef:
Klopt, alleen een typenummer b.v. YTR 6335 betekent yellow brassbeker gelakt.
YTR6345G betekent goldbrassbeker gelakt, YTR6345GS idem in zilver.
Volgens mij bestaan er maar twee yamaha-tyrompetten met een E in de type-aabduiding: de YTR 6335SEU, inderdaad in zilver en een voor Europa (EU) ontworpen toeter en de YTR 8340 EM, genoemd naar de japanse trompettist Eric Miyashiro.
De letter H in de typeaanduiding betekent Heavy Wall, een beetje zware beker dacht ik. andere letters verwijzen of naar New York of naar Chigaco of zijn een aanduiding van de trompettist voor wie de toeter bedacht is: YTR 6330B staat voor Till Broenner,6330J voor James Morrison. De Bobby Shew toeters krijgen een Z erachter vanwege de Zinggggg vermoed ik en de Bergerontrompet heeft LA (Los Angeles) gekrgen, inderdaad LAS in zilver.
N.B. De A slaat inderdaad op instrumenten die in de USA zijn gebouwd. De goedkope Yammies komen uit China, de 6330B wordt in Duitsland in elkaar gesleuteld.

Ontzettend bedankt voor de gedetailleerde omschrijving Delano ... jij weet meer dan ik elders hierover op internet kon vinden. Dit maakt e.e.a. een stuk duidelijker.

Had jij deze kennis allemaal zelf in huis of heb je goede bronnen kunnen vinden?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2010 16:28 

Roel schreef:
Ik denk dat trompret refereert aan de Yamaha YTR-4320E, die er naar ik meen ook met goldbrass beker was als YTR-4320EG. Ik heb wat rondgesnuffeld op internet, maar ben er nog niet achter waar die E precies voor staat.

Misschien kun je eens mailen met Yamaha.

Hoi Roel, dat is precies wat ik al had geprobeerd alvorens ik de vraag hier op het forum stelde. Helaas is er nog steeds geen reactie binnengekomen van Yamaha nederland, dus ik vermoed dat die er ook niet meer komt.

De Yamaha YTR-4320E kom je veelvuldig tegen in advertenties ... recent zag ik echter ook een EG staan met inderdaad een 'gold brass' beker.
Daar heb ik momenteel een bod op lopen. Hij is misschien iets ouder dan de 4335, maar zoveel verschil zal er niet in zitten lijkt me.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 08:58 

Zeker bij oudere Yamaha's moet je wel goed naar de ventielen kijken, dat is niet hun sterkste punt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 09:53 

delano schreef:
Zeker bij oudere Yamaha's moet je wel goed naar de ventielen kijken, dat is niet hun sterkste punt.

Heb daar op het forum inmiddels inderdaad meerdere berichten over gelezen. Maar ze zullen toch wel beter zijn dan een Taiwanese Jupiter of de meer obscuurdere merken als Glassl, Staunbach, Amati, etc. neem ik aan?
Er zijn natuurlijk betere alternatieven voor een Yamaha, maar dit zijn dan merken die momenteel buiten mijn budget vallen, want een Bach of Kanstul zijn nu gewoon te duur voor mij.
Stiekem heb ik wel een bieding lopen op een Bach Stradivarius 25L, maar ik verwacht dat die prijs snel boven mijn budget gaat stijgen. :oops:

Wat de ventielen betreft, als het monel ventielen zijn, dan zouden ze niet moeten roesten toch? Compressie van de ventielen kun je controleren met de zogenaamde 'plop' las ik. Als er speling op zit, of als de ventielen scheef zijn ingesleten ... dan links laten liggen.
Hoe kun je echter zien / voelen dat de ventielen scheef zijn ingesleten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 10:04 

@ trompret,
Leuk dat je van plan bent om weer te gaan spelen.
Je schrijft dat je nog twijfelt tussen bugel of trompet.
Waarom denk je dat een trompetmondstuk te klein zou zijn voor jou?
Ik geloof dat eerlijk gezegd niet...
Dit soort gedachten hebben veel trompetstudenten (ooit gehad), en dat is meestal het gevolg
van een verkeerde techniek.
Als je het spelen niet goed aangeleerd hebt gekregen, en het klinkt allemaal niet zoals je zou willen,
dan ga je al snel twijfelen of je nou wel geschikt bent om dit instrument te leren bespelen,
en helemaal als die opvatting ook nog eens door anderen (soms zelfs je docent) wordt bevestigd.
Ik spreek (helaas) uit ervaring, en ik zie het nog steeds heel veel gebeuren.
Ik ben van mening dat iedereen kan leren trompetspelen, maar vaak wordt een trompetstudent
in de ontwikkeling belemmerd door dit soort (nagatieve) gedachten.
Wat jij, en iedere beginner, nodig hebt, is een goede docent.
Hij of Zij kan je tevens helpen met de aanschaf van een nieuw, danwel 2e hands instrument.
Wat heeft het voor zin om merken en typenummers te vergelijken als je nog niet in staat bent
om te beoordelen of het écht om een goed instrument gaat?
Merk en typenummers zeggen (mij) heel weinig.
Ik heb slechte trompetten in mijn handen gehad van topmerken en goede van de zgn. "mindere" merken.
Je hoeft echt geen duizenden euro's uit te geven voor een goede trompet.
Voor pakweg 600,- euro moet je een goede 2e hands trompet kunnen kopen, maar nogmaals,
dat moet je een deskundige laten beoordelen.
Succes bij de aanschaf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:25 

Mooi gesproken door de Ronde Van. Inderdaad zou ik voor trompet kiezen en niet voor de bugel. Zeker richting bigband e.d. is de trompet hoofdinstrument, de bugel een bij-instrument hoogstens. De mondstukken van een trompet zijn niet zonder meer kleiner dan die van de bugel, veelal wel wat ondieper maar dat hoeft niet perse.
Een goede docent is zeker aan het begin noodzaak, ik kan het weten want ik heb geprobeerd trompetspelen zelf uit te dokteren maar daarbij kan toch teveel fout gaan waarna je weer tijd nodig hebt om e.e.a. af te leren, uit te huilen en opnieuw te beginnen.
In beginsel heeft de Ronde Van ook helemaal gelijk als hij stelt dat merken en typenummers niet zo veel zeggen al is er een zekere consensus in de trompetwereld welke merke wat consistenter zijn dan andere. Zo heeft Bach de naam nogal van kwaliteit wisselende produkten af te leveren terwijl Yamaha de naam heeft van constante kwaliteit. Maar ja, dan nog moet je op en bepaalde toeter geblazen hebben om te weten of hij deugt. De Yamaha-ventielen zijn niet slecht. Vroeger waren er wat problemen met de Yammalone (zoiets was het toch?)ventielen die ook nog een korte periode door Schilke gebruikt zijn. Die waren, naar gezegd wordt, niet best. Monel-ventielen lopen op zich wel goed maar ikzelf heb het vermoeden dat ze nogal slijten. Maar ik ben niet deskundig op het gebied van materialen en zo, misschien kan iemand anders daar wat over zeggen. Jupiter is Taiwanees en die proberen het echt goed te doen. Het zou mij niet verbazen als ze binnen enkele jaren topprodukten maken. Ik hoor nu al goede dingen over de XO-trompetten en iedereen is ook wel een beetje nieuwsgierig naar de nieuwe 1600i-trompet ( van Roger Ingram).
Ik heb een Jupiter bugel en daarvan zijn de ventielen uitstekend. Kortom je moet Jupiter niet vergelijken met de Chinese rimram, de Schillers, Staunbachs enz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:29 

Jupiter maakt de laatste jaren ( sinds introductie van de XO lijn ) prima instrumenten. Die gozer van Marcinkewics ( of hoe je dat ook moge spellen ) heeft eraan meegewerkt. Dus er zit wel kennis en kunde achter die toeters

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:33 

Er komt ook een nieuw Roger Ingram model uit bij Jupiter, daar ben ik wel benieuwd naar. Hij speelde tot voor kort op een Schilke S-42

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur