trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verschil lichtgewicht en een normale trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 10:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2008 19:16 

erikveldkamp schreef:
Hub maakt ook modellen die meer weerstand hebben, de B4.1 en de B5.1 bijvoorbeeld.Die zitten dichter in de buurt bij een Bach qua weerstand maar spreken veel gemakkelijker aan.

Ik vond de B4 niet goed aanspreken, is dat bij de B4.1 dan veel verbeterd?

Voor op straat een Van Laar uit 1999?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2008 19:45 

De B4 spreekt volgens mij erg goed aan. Dus dat hoeft niet verbeterd te worden. Zoals ik al zei heeft de B4.1 meer weerstand, net zoals een Bach ML37.

Maar als jij een Schilke X4 gewend bent dan moet je dat niet gaan vergelijken met een van Laar B4. Daar zit een wereld van verschil tussen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008 01:50 

Jens schreef:
camel schreef:
Zou er niet een beetje teveel keuze zijn?

Dat is zeker zo....ik ga komend jaar eens op zoek naar een nieuwe. Maar als niet prof denk ik dat met al die keuze de details qua verschil gewoon langs mij heen gaan, op een gegeven moment heb je gewoon (helemaal als je geen prof bent) een goeie toeter voor jou als individu gevonden, klaar. En dan kun je beter je tijd in spelen stoppen dan blijven zoeken naar de ultieme toeter. Ik denk dat iedereen wel eens heeft gedacht dat het aan zijn toeter lag, maar in 99% bleek het dan uiteindelijk toch de speler zelf te zijn waardoor het net effe niet ging. Ik heb in ieder geval wel een aantal keer de neiging gehad dat ding van 4 hoog naar buiten te gooien...en dan bleek ik het toch weer zelf te zijn :wink:

Misschien moet je 'ns les nemen? :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008 14:14 

erikveldkamp schreef:
De B4 spreekt volgens mij erg goed aan. Dus dat hoeft niet verbeterd te worden.

Maar als jij een Schilke X4 gewend bent dan moet je dat niet gaan vergelijken met een van Laar B4. Daar zit een wereld van verschil tussen.

Kun je die verschillen ook benoemen? Ik ben erg benieuwd wat die verschillen nu precies zijn. Misschien dat ik er daardoor achter kom waardoor ik wél problemen (aanspreken v.d. toon) had op de B4.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008 15:02 

De X4 is een lichtgewicht toeter met een extra grote boring en een grote beker. De Schilke Loyalist zegt er dit over:

"The Schilke X4, first sold in 1975, is an extra large bore horn with the large (A) bell. These are huge. Most Schilke B flat and C trumpets are built with what Schilke calls its "large" valve casing, even the medium bore horns like the B6 and B7. However, the X4, S22, the CX4 and the S22C have an even larger valve casing, which Schilke calls the X casing. They stamp an X on the valve casing so they can readily distinguish the different casings when assembling the horns."

De van Laar B4 heeft een medium large boring met een 37 achtige beker en standaard gewicht. Een wereld van verschil dus.

Als je dus prettig speelt op toeters die wat groter zijn moet je ook een toeter van een ander merk testen die wat groter en opener spelen. Daar valt de B4 dus zeker niet onder.

Trompettisten die altijd gespeeld hebben op een Bach ML37 vinden de B4 juist opener spelen en makkelijker aanspreken. Het is dus maar wat je gewend bent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008 15:32 

Dan kom ik toch weer terug op mijn beginvraag: is het verschil in aanspreken van een lichtgewcht t.o.v. een normaal gewicht zo groot dat je problemen kunt krijgen met het bespelen van een normaal gewicht trompet?
Kun je aanblaasproblemen krijgen als je door jou gewenste weerstand mist?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008 15:43 

Bert Kremer schreef:
Dan kom ik toch weer terug op mijn beginvraag: is het verschil in aanspreken van een lichtgewcht t.o.v. een normaal gewicht zo groot dat je problemen kunt krijgen met het bespelen van een normaal gewicht trompet?
Kun je aanblaasproblemen krijgen als je door jou gewenste weerstand mist?
Nee. mijn ervaring leer van niet... ik heb een 'zwaardere' carnavalstoeter dan mijn studietrompet. Uiteraard is het effe overschakelen, en je merkt idd dat je dan bij de toeter met de grotere boring eerder door je lucht heen zit. Maar een probleem... nee dat is het niet.
Ik denk dat je vooral moet kijken wat met je klank wil bereiken en dat als prio 1 nemen. Niks is ten slotte belangrijker dan dat je goed klinkt op het ding.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008 15:54 

Maar op een carnavalstoeter speel je geen pp (solo) in een symfonie-orkest: daar had ik juist problemen mee op een normale trompet. De toon kwam niet direkt bij zachte inzetten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur