trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Connstellation 38
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Il cuore
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 11:46 

Beste Maarten. Zoek de kern van de toon die je moet spelen. Als je in de kern speelt dan klinkt het ook het best.
Hoe die te vinden? Speel een g2 of een c2mf. met je mondstuk los in de reciever. Schuif nu -voorzichtig dat er niets verandeerd qua pressure etc.- al doorspelend met je rechterhand je mondstuk los en luister of de toon omhoog kruipt of niet. Als de toon omhoog kruipt dan zat je te hoog te intoneren. Doorgaan met dit experiment tot de buzz even hoog klinkt als de toon uit je trompet.
Als het goed is hoor je dan ook de kwaliteit van de sound toenemen; meer boventonen en meer laag oftewel een GOEDE sound.

Van te hoog intoneren wordt je hondsmoe en 't klinkt -en projecteerd- voor geen meter.

Ik hoop niet dat je met dit experiment de aanschaf van die Connstellation overbodig maakt :D .

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 12:44 

Ik denk dat ik beter in de kern ben gaan spelen ja. Ik zal 't eens testen.

Maar dan nog is de Conn niet te versmaden hoor, hij speelt veel soepeler, en heeft toch echt wel een andere klankkleur. En een grootser, royaler geluid. Niet qua volume denk ik (met de Bach kun je ook hard), maar voller, ruimer, met meer gewicht dan de Bach.
De diameter van de beker is een paar cm groter dan die van de Bach, en dat voelt prettig. De Bach is mooi maar de Conn is vet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 22:54 

Ik heb ook een 38B van de vereniging, idd een erg vol geluid.
Ik vind de ventielen wat zwaar lopen maar ik weet niet of dat bij alle 38B's zo is.
Om even in te gaan op Hans dat de boring erg nauw is, ik had het idee dat het juist erg groot is aangezien ik er erg veel lucht doorheen moet blazen.

Ps. heb je ook zo'n mooie gravering in de beker?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2008 10:49 

Ja, op de zijkant van de beker is heel fraai Connstellation gegraveerd en nog wat gelook ik (heb 'm nu niet bij me - de Bach wel, die blijft voorlopig nog wel het ijkpunt voor klank en techniek. Bij de Conn weet ik nog niet wat aan mezelf en wat aan de Conn ligt).
De ventielen lopen bij mij juist lichter dan die van de Bach (ze hebben kuiltjes aan de bovenkant - vind ik wel minder prettig).

De boring van de Conn is duidelijk kleiner, er gaat minder lucht doorheen. Ik weet niet of het daaraan ligt, maar het geeft een soort straaljager-gevoel: met maar heel weinig lucht heb je al snel een groot volume. En een geweldige toon, hij wordt nooit schreeuwerig.
Speelt (daardoor?) wel totaal anders dan de Bach. Ik herken veel van dit artikel:
http://web.mac.com/lipshurt/lipshurt.co ... tions.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2008 14:44 

MaartenM schreef:
Ik denk dat ik beter in de kern ben gaan spelen ja. Ik zal 't eens testen.

Maar dan nog is de Conn niet te versmaden hoor, hij speelt veel soepeler, en heeft toch echt wel een andere klankkleur. En een grootser, royaler geluid. Niet qua volume denk ik (met de Bach kun je ook hard), maar voller, ruimer, met meer gewicht dan de Bach.
De diameter van de beker is een paar cm groter dan die van de Bach, en dat voelt prettig. De Bach is mooi maar de Conn is vet.

En dat voor 1400 euro 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2008 08:45 

Een rib uit m'n lijf....
Moeilijk te beoordelen wat zoiets moet kosten ... Dan denk ik heb ik er wel goed aan gedaan ... maar als ik er op speel in de repetitie van de band, en hoe die dan met z'n volle toon perfect combineert met de bugel, tja, dan vind ik het toch z'n geld waard.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2008 10:17 

Ik vind het erg duur :?
Maar als het een goeie is en, nog veel belangrijker, als het een instrument is wat volledig naar je zin is, heb je er wel goed aan gedaan :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur