Tim schreef:
Ik ga na de vele goede verhalen over de van laar trompetten in mijn vakantie een dag uittrekken om te gaan testen. Momenteel speel ik op een Belcanto model 59 (Large)
Wie kan mij wat tips geven waar ik op kan letten of eventueel een model aanraden om die langer te testen?
Als je nu large speelt is de veelgeroemde B5 misschien niet zo'n goede optie. Ik zou ze zeer zeker allemaal proberen: als je met Hub een afspraak maakt, zeg er dan bij dat je alle modellen wil proberen, ook de B2 en B7 (of B8 ). Ik ben een liefhebber van grote trompetten, en vind een B2/7/8 veel lekkerder spelen dan een B4/5/CF/OIram.
Hub heeft momenteel (in ieder geval afgelopen maandag nog) een roodvergulde (zelfde finish als de Oiram Bugel die ik waarschijnlijk ga kopen) B8 liggen die heel erg veel op mijn B7 lijkt, die ik nog steeds een van de fijnste (lees: openste) Van Laars vind. Mensen die een kleinere (lees: B4, B5 of CF) toeter lekkerder vinden spelen, zullen mijn trompet, alsmede de roodvergulde B8 wellicht helemaal niet zo geweldig vinden.
Ik ken mensen die na één model Van Laar gespeeld te hebben zeggen: "nee, niks voor mij, zo'n Van Laar", maar de modellen zijn zo uiteenlopend van karakter dat je het aan jezelf verplicht bent er zoveel mogelijk te proberen alvorens een oordeel te vellen. Vergeet ook vooral niet de bugels even uit te proberen...
Wil gaan kijken voor een model met een licht gewicht beker met een grote kelk en een medium leadpipe. Is er een model die aan deze specificaties voldoet?
Door die grotere lichtere kelk wil een een breder geluid creeren. Kan zijn dat ik me helemaal verkeerde gedachten hierbij heb. Kan iemand mij hierbij helpen?!