trumpetvos schreef:
De keuze voor lak, zilver, verguld of niks is een persoonlijke keuze, wat je maar mooi vindt om te zien.
Een ongelakte geeft meestal stinkende handen van het koper de meeste instrumenten hebben dan ook een afwerklaag.
Een lak laag zal het matereaal iets dempen waardoor de trompet warmer klinkt.
Als je de laklaag verwijderd zal hij theoretisch iets helderder gaan klinken, de vraag is of je het verschil ook echt hoort in de praktijk tussen gelakt en ongelakt.

Ik heb op gelakt en ongelakt geblazen. Ongelakt klonk nauwelijks iets helderder.Het MOEST helderder klinken.Zit zoiets op een gegeven moment tussen je oren? Het MOET zo zijn, want Pietje,Jantje en Dirkje enz. zeggen het ook.Dus MOET het wel zo zijn,dat ik het ook hoor,anders tel ik niet meer mee.
Als je zelf het idee hebt,dat je topsolist bent en je trompet ongelakt iets helderder klinkt,
dan is dat oke.In een band,orkest e.d.speelt het geen rol. Volgens mij is het een modegril. Dikwijls is het toch zo,dat men er na het ontlakken weer een blanke vernis over spuit of je moet met witte handschoenen spelen.
Staat toch ook lekker.Eenieder in de band,harmonie en fanfare met witte handschoenen.
Vergeet vooral niet een paar kleine deukjes in het instrument te maken.
Waar gaat het eigenlijk over. Voor je het weet betaal je ongelakt een hogere prijs voor je toeter,omdat hij niet in het regulaire patroon valt.
Vr.groeten
Antoni