trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verzilveren trompet (video)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 18:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Speling tussen ventiel en ventielhuis
BerichtGeplaatst: 06 okt 2004 22:22 

Beste Hugo, 8)

Het kan niet zo zijn dat er tussen de ventiel en ventielhuis maar tien micron verschil zit. Bij de geringste temperatuur verschil loopt de ventiel vast.
:twisted:
tien micron = 1 honderste van een milimeter. :oops:

Een perspassing is 0 op 0 krijg je niet meer los. :cry:

Ik denk eerder dat tussen ventiel en ventiel huis zeker 30 micron tot 50 micron zit want het glijmiddel moet ook nog haar werking doen. :wink:

Het is niet onaardig bedoeld :) maar meet het maar eens een keer op met een binnen en buiten micrometer, wel is het zo dat de micrometer 'micrometer' wordt genoemd maar het meet in werkelijkheid honderste van een milimeter.

Goed, weer wat geleerd. 8O

Groetjes van de gereedschapmaker. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2004 23:06 

Tja, ik schrijf ook alleen maar de yamaha site over, ze geven die 100e milimeter wel toe hoor.

maar ze zeggen:
Citaat:
The gap between the valve casing and the piston is set to 10 microns on one side. This is such a high level of precision that the valve will not work if even a single strand of hair becomes trapped in the gap.
* 10 microns (0.01 mm) is about one-tenth the thickness of a single strand of hair.

(overigens studeer ik natuurkunde, dus ik weet wel wat microns zijn hoor! :D :D )

Ik heb dit ook nog even nagezocht in het boek: "De trompet" door Freddy Grin.
Hij geeft als tolerantie voor Schilke minder dan 1/1000 inch aan, dat is omgerekend
25,4 micron, deze ruimte is dus al 2,5 keer zo groot.

Ik denk dat als je twee metalen met nagenoeg dezelfde uitzettingscoefficient hebt, dat de temperatuurverschillen niet zo'n probleem hoeven te zijn. (De apparaten in het lab op de universiteit kunnen ook heel aardig temperatuurongevoelig worden gemaakt door de juiste materiaalkeuze).
Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met de ruimte die de olie nodig heeft. Het is wel erg dun spul, maar zo dun...

Als de gereedschapsmaker :D :D :D toevallig een micrometer heeft ben ik wel benieuwd wat daar dan uitkomt.
Misschien is het om deze reden (de kleine tolerantie) dat ventielen eerst ingespeeld moeten worden, om zodoende de ruimte wat te vergroten. Ik heb wel eens begrepen dat bij Yamaha sowieso alle ventielen een bepaald aantal keer ingedrukt worden (automatisch). Dat zou de ruimte dus wel aardig kunnen vergroten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 08:16 

Alhoewel je trompet altijd wat stroever loopt en wat sneller olie nodig heeft als het echt warm weer is...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 10:01 

Hugo schreef:
Ik denk dat als je twee metalen met nagenoeg dezelfde uitzettingscoefficient hebt, dat de temperatuurverschillen niet zo'n probleem hoeven te zijn. (De apparaten in het lab op de universiteit kunnen ook heel aardig temperatuurongevoelig worden gemaakt door de juiste materiaalkeuze).
Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met de ruimte die de olie nodig heeft. Het is wel erg dun spul, maar zo dun...

Daar heb je al een probleem. De ventielhuizen zijn van messing (of soms van koper) en de ventielen zelf zijn van monel of RVS. Ik heb geen verstand van natuurkunde maar ik geloof nooit dat deze metalen allemaal hetzelfde uitzettingscoëfficient hebben. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 10:28 

Ik heb t even nagekeken op internet:

Messing heeft een uitzettingscoefficient van ~20*10^-6 per graad Celsius
Monel zit rond de ~14*10^-6 per graad Celsius

Begin je met twee blokjes van één centimeter van beide metalen, dan kom je voor temperatuurverandering van 40 graden uit op een lengte verschil van:
1.6*10^-4 cm uit. Dit is omgerekent: 1.6 micron.
De metalen van de ventielen en het ventielhuis zijn veel dunner dan een centimeter, en de uitzetting is dus minder. Hierbij houd ik dus geen rekening met het feit dat het hier om ronde (cirkelvormige doorsnede) dingen gaat, maar ik denk toch dat je niet te bang hoeft te zijn voor de warmte.
Omdat de ventielen en de behuizing rond zijn, moet je misschien kijken naar de lengte van de cirkel in de doorsnede tekening. Die zal ongeveer (ik heb mn trompet niet bij de hand nu) ~3 cm zijn. Dan wordt deze lengte dus ongeveer 5 micron langer. Dit komt uit in de vergroting van de straal met minder dan 1 micron. Ik geef toe dat dit mij wel een beetje weinig lijkt, dus er zal wel iets verkeerd gaan in dit verhaal, maar ik denk toch dat de verandering van de afstand tussen ventiel en ventielhuis niet meer dan enkele microns is. Als de olie dus vloeibaar genoeg is om tussen enkele microns te gaan, dan moet ongeveer 20 micron (of misschien zelfs 10) tussen ventiel en ventielhuis geen probleem zijn.
Je merkt het wel iets (je ventielen gaan inderdaad wat stroever), maar ik denk niet dat het echt een probleem is.

(Hopelijk heb ik het goed uitgerekend, want mijzelf kennende gaat dat nog wel eens mis! :D :D Let wel: dit is de theorie en niet de praktijk, want nogmaals: van instrumenten maken heb ik geen kaas gegeten)

Zou iemand niet aan Hub van Laar kunnen vragen (er gaan tenslotte meer dan genoeg mensen regelmatig naar toe) wat hij als ruimte gebruikt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 12:48 

Ik heb wel eens gehoord dat Schilke, op jacht naar minimale toleranties, aanliep tegen het feit dat je met het vastpakken van het ventielhuis (zoals bij normaal spelen) al de ventielen deed vastlopen, als de tussenruimte te nauw wordt. Technisch is het dus mogelijk om akelig preciese ventielen te maken, maar er moet dus wat speling zijn ivm de vervorming die zelfs een dik stuk metaal als een ventielhuis ondergaat bij beetpakken (en dan heb ik het nog niet over gebruik van "het vierde ventiel" (= pinkhaak, etc) bij hoge noten.... :mrgreen: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 16:01 

Citaat:
Ik heb wel eens gehoord dat Schilke, op jacht naar minimale toleranties, aanliep tegen het feit dat je met het vastpakken van het ventielhuis (zoals bij normaal spelen) al de ventielen deed vastlopen

Dat lijkt me niet...

Dan zou de buitenkant van het ventielhuis zo dun moeten zijn dat je er doorheen knijpt. Dat heeft echter niets te maken met de tolerantie, dat is de afstand tussen de binnenkant van het ventielhuis en de buitenkant van de ventiel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 16:23 

Emile schreef:
Dat lijkt me niet...

Dan zou de buitenkant van het ventielhuis zo dun moeten zijn dat je er doorheen knijpt.

Precies, en dat heeft alleen de Benge van Marnix :lol: :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur