trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende

Wat is het merk van je Trompet?
Vincent Bach 18%  18%  [ 30 ]
Calicchio 2%  2%  [ 3 ]
Conn 4%  4%  [ 7 ]
Getzen 4%  4%  [ 7 ]
Holton 2%  2%  [ 4 ]
Kanstul 6%  6%  [ 9 ]
Hub van Laar 16%  16%  [ 26 ]
Schilke 6%  6%  [ 10 ]
Yamaha 19%  19%  [ 31 ]
Anders 22%  22%  [ 36 ]
Totaal aantal stemmen : 163
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 13:29 

Waarom zou ie moeten liegen? Zijn SWE verhaal kan ik echter niet volledig in meegaan, lees de test van de Muse op mijn site.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 13:49 

Hans schreef:
Normaal wel, maar momenteel is er veel uitverkocht. In het Reunion Blues model heb ik niks in huis, wel nog een BrassBag voor bugel en trompet.

en anders heb ik voor weinig geld nog wel een splinternieuwe gig bag voor een bugel alleen 8) maar dan moet je me ff meelen of bij vraag en aanbod kijken :idea:

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 16:36 

erikveldkamp schreef:
Waarom zou ie moeten liegen? Zijn SWE verhaal kan ik echter niet volledig in meegaan, lees de test van de Muse op mijn site.

Ik denk dat voor jou het SWE idee niet zo goed werkt omdat je van jezelf al een goeie projectie hebt. Als een trompettist bij wie het geluid meteen dood valt uit de beker op een Harrelson zou spelen dan zou die daar wel veel voordeel aan hebben (denkik).
Ik geloof het SWE verhaal wel, maar denk persoonlijk dat de trompet na 100 ontwikkeling zelf (door de bouwers) al een beetje is gegroeid richting het SWE idee en dat Harrelson het in extreme mate toepast.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 17:14 

cees schreef:
Ik denk dat voor jou het SWE idee niet zo goed werkt omdat je van jezelf al een goeie projectie hebt.

Alsof ik de hele dag met veel projectie zit te spelen... :lol:

Dat heeft er dus niets mee te maken, Harrelson bouwt zijn trompetten zo dat ze vooral veel geluid voor de beker produceren, veel Taylor modellen doen dat ook en zo kan ik nog wel een paar merken noemen (meestal de zwaardere modellen). Door dikke wanden te gebruiken (zoals bij Harrelson de enorme leadpipe sleeve) zorg je er voor dat er weinig geluid "lekt" tussen het mondstuk en de rand van de beker. De energie blijft in de toeter en verminderd niet door een sterk resonerende wand. Harrelson heeft dat idee wat verder uitgewerkt en het SWE genoemt. Als je alleen speelt merk je dat effect ook duidelijk. De Muse sprak dan ook bijzonder snel aan en speelde wat dat betreft erg lekker en gemakkelijk.

Het gaat er dus niet om dat ik SWE niet geloof, dat geloof ik wel, alleen ik vind het effect in de praktijk tegen vallen (in een big band sectie).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 17:49 

Citaat:
Het gaat er dus niet om dat ik SWE niet geloof, dat geloof ik wel

Citaat:
Zijn SWE verhaal kan ik echter niet volledig in meegaan

Dat vind ik nogal grote verschillen. Je vind dus wel dat zijn verhaal klopt. Maar je kan er niet in meegaan? Ik snap wel dat het voor jou niet werkt, maar zeg dan niet dat ook even waarom in je post. Want er zijn veel mensen hier die jou posts als héél nuttig en veelal waar zien (en ik snap wel waarom).
Ik weet het niet hoor. Maar als bij mij m'n sound tegen de andere kant van de zaal aan vliegt dan noem ik dat wel projectie (of heb ik daar nu een verkeerd beeld van?). En als ik je verhaal zo lees dan doet een Harrelson dat (misschien in mindere mate, maar t SWE idee werkteen beetje)
En het is natuurlijk geen Hub van Laar :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 18:11 

Heb je mijn test verslag gelezen? Daar staat het hele verhaal in.

www.erikveldkamp.nl/harrelsonmuse.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 18:45 

erikveldkamp schreef:
Heb je mijn test verslag gelezen? Daar staat het hele verhaal in.

www.erikveldkamp.nl/harrelsonmuse.html

Ja hoor, al voor dat je dit;
Citaat:

zei

en ik ben van mening dat zinnen als;
Citaat:
het geluid is verder van je weg

en
Citaat:
Ik had namelijk niet het gevoel dat ik meer geluid kreeg, maar wel sneller geluid

duiden op een toeter waar het geluid makkelijker weg vliegt. En ik denk dat heel veel mensen daar veel profijt van hebben. En ik denk ook dat dat het idee van Harrelson is.Harrelson Trumpets are noticeably more efficient than other custom-built trumpets. This translates to incredibly clean attacks, superior flexibility, endurance, range, dynamics and sound
En in jou verslag vertel je al dat je een makkelijke en snelle attac hebt op die toeter.
Ik hoor je verder niet over uithoudingsvermogen en range maar ik neem aan dat je daar niet op getest hebt of dat niet op is gevallen.

Ook zegt Harrelson over zijn muse; Like all Harrelson trumpets, Muse actually adds range and endurance to your playing session
Persoonlijk had ik dat dan wel willen testen. En ik snap dan ook niet dat je daar geen woord over rept in je verslag. (ik neem aan dat jij ook die info op harrelsons site hebt gelezen)[/i]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 19:04 

Uit mijn testverslag:

De slogan “more sound – less effort” vind ik niet helemaal terecht. Ik ben er weliswaar van overtuigd dat je met deze trompet minder energie verspilt, maar ik wil dat niet meteen koppelen aan meer geluid of meer volume. Ik had namelijk niet het gevoel dat ik meer geluid kreeg, maar wel sneller geluid. Je krijgt minder feedback, het geluid is wat verder van je weg. Het begint pas bij de beker terwijl je dichterbij gewend bent. Daardoor heb je toch de neiging om in een sectie wat harder te gaan spelen, waarschijnlijk harder dan nodig is. Om deze theorie te testen heb de proef op de som genomen en de “Muse” vergeleken met andere trompetten. Mijn collega’s gingen zo’n 10 à 15 meter voor me staan terwijl ik om en om op de “Muse” en op twee verschillende Bachs, een Connstellation en een Schilke X3 speelde. Mijn collega’s vonden dat de “Muse” wel een gecentreerd geluid had, maar de andere trompetten produceerden een rijker en daardoor voller geluid. Volumeverschil was niet of nauwelijks waarneembaar en leek eerder in het voordeel van de andere trompetten uitvallen.

Het gaat er dus niet om dat de trompet zo goed projecteerd, maar dat je dat zelf ook hoort. Het publiek zit niet te wachten op een trompet die nog harder gaat. Er komen nu al genoeg klachten uit de zaal...

Mijn bereik werd niet groter op een Muse net zoals die op geen enkele ander toeter groter is geworden. Ik kan op elke toeter wel een C4 spelen, net zoals ik op elke toeter moeite heb met een A3. Dat zit dus niet in de toeter maar eerder in mijn hoofd (of lip).

En wat uithoudingsvermogen betreft, dat is maar hoe je de toeter gebruikt. Als ik hem voor mijn dagelijks werk zou gebruiken zou mijn uithoudingsvermogen achteruit gaan om dat ik dan geforceerder zit te spelen dan ik gewend bent. Ben je een solist dan kan ik me indenken dat het de uithoudingsvermogen helpt t.o.v. een Bach of iets dergelijks. Maar niets helpt de uithoudingsvermogen zo dan gewoon ouderwets te studeren en/of veel te spelen.

Maar als je zo geïnteresseerd bent in Harrelson trompetten, schrijf je dan in voor zijn demo programma, dat heb ik ook gedaan.

http://www.harrelsontrumpets.com/demo.htm

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur