L J schreef:
Ik denk dat dit 'm dus meer ligt aan de bespeler dan het instrument. Ik dacht dat jij ook altijd op dit forum schreef iets in de trant van "klank bestaat uit 5% instrument 10% mondstuk en 85% bespeler" o.i.d. Nu beweer je dus dat ze zo klinken door het instrument...ik snap er niks meer van. Je bent in ieder geval niet erg consistent in je verhaal, door de jaren. Dat is niet erg, meningen kunnen veranderen, maar het zou interessant zijn te vertellen waarom je van mening veranderd bent, ipv. de discussie af te doen met non-argumenten.
Als je mij wilt quoten, probeer dan minstens me goed te quoten. Dan kun je me daarna altijd nog aanvallen op de consistentie in mijn verhaal.
Ik heb al vaak geschreven dat het geluid zo'n 60% bepaald wordt door de bespeler, 30% door het mondstuk en 10% door de trompet. Dat is een schatting maar dat is ook niet het hele verhaal. Ik ga hier uit van standaard trompetten. Monette maakt niet alleen standaard (gewicht) trompetten, maar ook extra verzwaarde. Hoe meer massa aan een instrument. Des te meer het zijn klank en speeleigenschappen opdringt aan de bespeler. Dat geld overigens niet alleen voor Monette, maar net zo goed voor Taylor of Edwards/Getzen, Courtois of ander bouwers die verzwaarde trompetten bouwen.
Het is nu eenmaal veel moeilijker om een tanker (veel massa) uit zijn koers te brengen in vergelijk met een kleine boot (weinig massa). Hetzelfde geld voor veel gewicht aan een trompet of weinig gewicht.