erikveldkamp schreef:
Hub weet precies waar hij mee bezig is, hij heeft niet voor niets zo'n grote schare tevreden klanten. <<knip>>
Er beweert hier ook niemand dat hij dat niet weet!!! Maar blijkbaar mag je niets zeggen over heilige Hub dat ook maar een beetje negatief uitgelegd zou kunnen worden.
Voor de goede orde: ik vind 't prima instrumenten maar vind dat Hans een een klein beetje een punt heeft. Toen van Laar net (voor zichzelf) begonnen was met het bouwen van bugels en trompetten (en toen ook nog bezig met prototypes bastrombone) ben ik ooit bij 'm geweest om een aantal instrumenten te proberen. Heb toen nog een bugel twee weken van 'm meegekregen om te proberen. Was mijn instrument niet: kan gebeuren. Hub vertelde me toen dat hij instrumenten geheel bouwde naar de wens van de klant. Niks standaardisatie, alles custom!
Een paar jaar later nog een keer met 'm gesproken (vlak na de overstap van Damrow naar Yamaha, weet niet meer precies welk jaar). "Standaardmodellen" bleken toch wel een goed idee. De klanten van dat moment bleken toch behoefte te hebben aan bepaalde modellen: een B1 als lightweight, B2 met een grotere beker, B4 voor de Bach fans, etcetera. Lekker overzichtelijk. Klanten vroegen om een bepaalde configuratie en die modellen had hij dan al geoptimaliseerd klaarliggen. Echt custom bouwen zou hij, zo vertelde hij me destijds, alleen nog mondjesmaat doen.
Inmiddels zijn er zoveel standaardmodellen dat het weer op volledig custom gebouwd lijkt. Ofwel: ongeveer helemaal terug naar 't oude systeem.
Is dat erg?? Neen, dat heet voortschrijdend inzicht. De markt van nu is anders dan die van vijf jaar geleden en ook anders dan die van vijftien jaar geleden.
Mijn punt was: als er iemand een (m.i.) humoristische, misschien ietwat sarcastische opmerking maakt over van Laar dan moet je 'm niet meteen aanvliegen. Ik ga Hans hier niet zitten verdedigen, want dat heeft hij helemaal niet nodig maar een klein beetje respect t.o.v. elkaar moet toch niet teveel gevraagd zijn.
groet,
Arie
Oh ja: ben zeer benieuwd naar de B4 bugel. Is dat nu eindelijk een nog betere Couesnon kopie dan de Yamaha Shew bugel??