trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Student met één hand, cornet.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 04:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Student met één hand, cornet.
BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 10:02 

Hallo Trompetforum

Ik ben nieuw op dit forum, fijn dat ik hier terecht kan met men vragen :)

effe vlug mezelf voorstellen. Ben reeds lange tijd bezig met geluidstechniek, livemix, homestudio, vroeger lang Dj geweest
Heb het altijd jammer gevonden dat ik niet op een instrument speelde. Kwam tot de ontdekking dat met één hand trompet spelen geen uitzondering is. Ik had nl een motorongeluk waardoor men linker niet werkt.

Ben nu enkele maanden bezig op een pocket cornet die ik mocht gebruiken om te oefenen. Helaas werken de ventielen niet goed, eentje blijft steeds hangen ook na smeren... Was goed voor men embouchure te oefenen.

Hier op de muziekacademie hebben ze geen cornet om te huren, enkel een trompet maar die is vrij zwaar om met één arm op te beginnen. Daarom dacht ik, cornet.
Tuba, hoorn.. enz liggen me niet.

Zodus kijk ik uit om er eentje te kopen, liefst tweedehands en een goede om op te studeren. Ik hoorde dat duurdere/professionele instrumenten moeilijker zijn om te bespelen dan een studie model.

Ik zie graag een lange cornet, is er veel verschil in het geluid met de korte?
Wat kunnen jullie me aanraden? Ik hoorde ook van triggers op de eerste en derde ventielen, is dit handiger voor mij?

Alle tips die me kunnen helpen met een goede start zijn welkom! :-)

grtz
Bob

ik had graag wat advies met de aanschaf van een cornet.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Student met één hand, cornet.
BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 11:04 

Even wat algemene opmerkingen:
- er zijn erg lichte trompetten maar ze zijn altijd langer dan een cornet dus inderdaad meer hefboomwerking.
- cornetten worden over het algemeen ingdeeld in lange en korte. Lange worden globaal als meer trompetachtig beschouwd en zijn dominant in de Amerikaanse cornettraditie. Sommige lange cornetten zijn nagenoeg identiek aan trompetten, de verschillen zijn dan erg klein (andere leadpipe, andere receiver voor cornetmondstuk). Vaak wordt het verschil tussen een lange en een korte cornet bepaald door het al dan niet hebben van een shepherds crook, een bocht waar de beker de ventielen ingaat. Op lange cornetten wordt door de fans vd Brittish Brass Bands een beetje neergekeken als zouden het verkapte trompetten zijn.
- de echt korte cornetten (dus met shepherds crook) worden geacht (met het juiste mondstuk, vaak een Denis Wick) een softer, meer cornet-eigen geluid te geven
Op deze globale regels zijn allerlei uitzonderingen. Cornetten zijn er eigenlijk in elke vorm gebouwd.
En: sommige lange cornetten klinken meer cornet-achtig dan sommige korte (dat is bv het geval met sommige student-modellen van Yamaha).
Als je een licht instrument wil, liefst kort, met toch een beetje een trumpetsound EN voor weinig geld kan ik je de Jupiter JCR 520ML aanraden.
Is kort (shepherds crook), wordt verguisd als cornet (omdat ie als een trompet klinkt), is uiterst licht en is 2e hands te verkrijgen voor bijna niks.
Dan moet je wel zoeken op ebay.uk want op het vasteland van Europa zijn ze schaars.
(Zoeken op ebay.co.uk en dan via de zoekfunctie: Jupiter cornet in de categorie Brass, anders vind je ze niet)
Hier een review:

was looking for a quality cornet to play the traditional cornet music in a community (wind) band, and I found this quality in the Jupiter 520MS Bb cornet. I do not play professionally, but I take my music hobby very seriously, so I wanted a cornet of better-than-acceptable quality at a budget price. Note that a professional would probably want to spend the required $1300 more for a pro Schilke or Kanstul cornet. The Jupiter cornet matches the intonation of a pro cornet, but it's light weight can be a drawback, in that is lacks the beautiful core sound of a pro cornet at greater than mezzo-forte dynamics. However, I fully recommend this instrument for students and for the serious amateur who reads some occasional cornet parts.

Tot slot: bovenstaande is zeer algemeen gehouden, er is erg veel te vertellen over verschillende cornetten en hun bouwwijze.
Echte triggers zijn min of meer verplicht in de betere British Brass Bands maar jij kunt voorlopig wel toe met een oogje op het derde ventiel.
En nog een aanvulling: trompetmondstukken en cornetmondstukken hebben een verschillende diameter shank (het buisje dat de trompet/cornet ingaat) maar er zijn heel veel trompetmondstukken te koop met een cornetshank.
Groeten, Delano, Utrecht

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 19:31 

hartelijk dank Delano!

De persoon in de review heeft het over een Jupiter 520MS Bb cornet.
Jij hebt het over een Jupiter 520ML ?

De enige reden waarom ik geen trompet neem is omwille van het hefboom gehalte, het mag dus best klinken als een trompet.

deze sound vind ik wel mooi
http://www.youtube.com/watch?v=tHYImlfwpN0&feature=fvst

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 maart 2012 05:44 

Je zegt dat je linkerhand niet werkt. Maar kan hij wel steun geven? Want die linkerhand, heb je eigenlijk alleen maar nodig voor wat triggerwerk, en het vasthouden van de trompet. De ventielen bedien je met rechts.

Dus als dat wel kan ( en ik weet dat dat kan) dan zou ik mijn keuze niet beperken tot cornet.

Beatrijs Korevaar, heeft volgens mij nooit een rechterhand gehad, wist toch erg mooie dingen uit een trompet te halen, en hoofdvak docent te worden op een conservatorium.

Andre Heuvelman, heeft ook 'handicap' aan een van zijn armen, maar weet ook waanzinnig te spelen.

Als je rechter arm het doet, kan je je ventielen bedienen. En heb je eigenlijk geen probleem met een trompet. Gewoon een beetje spieren kweken rechts. Tis niet eens echt zwaar.

Gewoon ter overdenking.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 maart 2012 07:21 

Jackpot schreef:
hartelijk dank Delano!

De persoon in de review heeft het over een Jupiter 520MS Bb cornet.
Jij hebt het over een Jupiter 520ML ?

De enige reden waarom ik geen trompet neem is omwille van het hefboom gehalte, het mag dus best klinken als een trompet.

deze sound vind ik wel mooi
http://www.youtube.com/watch?v=tHYImlfwpN0&feature=fvst

MS=silver
ML=lak
zelfde instrument in een ander jasje.
Tot nu toe is mijn ervaring met Jupiter toeters (en die is niet ECHT ruim) dat de verzilverde beter klinken dan de gelakte maar dat kan van zoveel dingen afhangen dat ik me daar niet mee bezig zou houden als je een gelakte voor een spotprijs op de kop weet te tikken.
P.S. Wat Camel zegt kan heel relevant zijn, misschien eens achteraan gaan.

En ja, Chris Botti klinkt wel. Maar hij speelt echt op een trompet, weliswaar een legendarische smoothie (de Martin Committee) maar het blijft een trompet.
Er zijn heel wat jazzcornettisten met een min of meer trompetgeluid.
Zoek maar eens bij:
Nat Adderley
Ruby Braff
Warren Vache
en wat langer geleden:
Bix Beiderbecke
Rex Stewart
Bobby Hacket
Ook iemand als Freddy Hubbard heeft een plaat gemaakt op cornet en dat moet je eigenlijk weten om het te horen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 maart 2012 08:28 

@carmel

Ik zag al wat voorbeelden van trompet spelen met een hand, Carlot Dorve bv op YT.
Momenteel zit ik met een tennisarm die zo goed als genezen is, ik doe gewoon teveel met dezelfde arm en wil het beetje voorzichtig aanpakken.
Daar het men eerste jaar is kan ik met de cornet starten om die spieren aan te sterken waarna ik overga naar trompet. Beetje zoals in de fitness:) Dat is ook het voordeel van een tweedehands toestel, doorverkopen en klaar. Wie weet wil ik die cornet niet meer kwijt:)
Mijn linker is niet enkel de hand. Ook de arm is gedeeltelijk verlamd. Werkt wel nog voor kleine dingen maar er gaat teveel energie heen waardoor ik minder geconcentreerd zou spelen.

Dit vond ik wel een leuk instrument maar weet niet of het een goede trompet is?
http://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... strumenten

@delano
Gisteren is er eentje spotgoedkoop verkocht, ik dacht voor 38pond. Ik vroeg welk type het was en kreeg antwoord dat het om een 520M ging, zonder L. Ik dacht toen dat de L voor Large stond en besloot maar om niet te kopen, haha.
De M is dan zonder Lak?

Hoe vind je deze? Met de verkoper van dit toestel had ik reeds contact.
http://www.ebay.co.uk/itm/Cornet-Jupite ... _500wt_922

Bedank voor jullie advies!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 maart 2012 08:54 

Dag Jackpot,
vergeet al die oude cornetten, ze zijn loeizwaar, ik heb er drie (2 Conn's en een Olds) en daar krijg ik rugpijn van.
Het probleem met ebay.co.uk is vaak dat de sellers hun postage beperken tot de UK. Dat betekent dat je daar (vaak) NIET op kan bieden.
Ik heb zowel de verkoopster van de 33 ponder (Daisy) als de door jouw aangehaalde (jamiekirsten) gemaild en ze waren allebei bereid naar Holland te versturen maar ze snappen niet dat ze dan hun advertentie moeten aanpassen.
Die jamiekirsten stelde me voor de cornet van ebay af te halen voor de prijs die hij wilde hebben (100 pond).
Persoonlijk vind ik dat een indecent proposal.
Als je dus weer zo'n toeterje tegenkomt: mailen met de verkoper, een prijs afspreken en opsturen dat ding.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 maart 2012 09:19 

camel schreef:
Je zegt dat je linkerhand niet werkt. Maar kan hij wel steun geven? Want die linkerhand, heb je eigenlijk alleen maar nodig voor wat triggerwerk, en het vasthouden van de trompet. De ventielen bedien je met rechts.

Dus als dat wel kan ( en ik weet dat dat kan) dan zou ik mijn keuze niet beperken tot cornet.

Beatrijs Korevaar, heeft volgens mij nooit een rechterhand gehad, wist toch erg mooie dingen uit een trompet te halen, en hoofdvak docent te worden op een conservatorium.

Andre Heuvelman, heeft ook 'handicap' aan een van zijn armen, maar weet ook waanzinnig te spelen.

Als je rechter arm het doet, kan je je ventielen bedienen. En heb je eigenlijk geen probleem met een trompet. Gewoon een beetje spieren kweken rechts. Tis niet eens echt zwaar.

Gewoon ter overdenking.

Lichte muziek: Menno Daams. Speelt met links....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur