trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Huidige trompet beperkt ontwikkeling?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 02:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Huidige trompet beperkt ontwikkeling?
BerichtGeplaatst: 21 mei 2011 10:56 

Ik vraag mij af hoe en in welke mate het mogelijk is dat (volgens mijn leraar) mijn huidige trompet mijn ontwikkeling beperkt?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: beperkte ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 23 mei 2011 11:08 

Dat kan heel goed. Stel je speelt een Getzen Eterna, werkelijk een supertoeter maar je heb 't gevoel alsof je er op leegloopt. Dan zou je 's een trompet kunnen proberen die wat meer weerstand heeft: een Vincent Bach ML met 37 beker bijvoorbeeld.
En andersom kan natuurlijk ook: Dat je al jaren 't gevoel hebt dat je tegen een muur loopt te blazen, speel je 's op een Large-bore instrument en alles gaat opeens 10 x makkelijker.

Kwestie van uitproberen dus. Waar speel je nu op?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Huidige trompet beperkt ontwikkeling?
BerichtGeplaatst: 23 mei 2011 20:43 

Ik speel een Getzen Eterna

Profiel  

Berichttitel: The eternal Eterna
BerichtGeplaatst: 23 mei 2011 22:08 

Nou, da's ook toevallig!

Zoals gezegd, de Eterna is een supertoeter, maar of die goed past bij jouw manier van spelen is een twee. Ik heb er ook 's een gehad, een Severinsen model ML-boring maar ik kan toch beter uit de voeten met trompetten die een hogere weerstand hebben: in mijn geval blijkt 'n Conn Victor 22B beter te werken. Maar 't is natuurlijk niet gezegd dat zo'n soort trompet voor jou een vooruitgang is. Ik denk dat je 't beste uit de voeten kan op de trompet waarop je met zo min mogelijk moeite de sound kan produceren die beantwoord aan jouw klankvoorstelling.
Stel dat jij helemaal tegek gaat op een donkere warme sound, nou, dan heb je aan de Eterna een slechte want die staat meer bekend als een instrument met een frisse heldere trompetsound met lekker veel projectie. Dan zal je onevenredig hard moeten werken om jouw sound eruit te krijgen en kan je dus niet de trompet 't meeste werk laten doen.
De sound die beantwoordt aan mijn kankvoorstelling is een frisse heldere sound. Vandaar dat ik mijn Yamaha 6310 Z weer verkocht heb want die speelde dan wel makkelijk qua weerstand maar de sound was mij te donker, het kostte me te veel moeite om de heldere sound eruit te krijgen die ik zó uit een Conn Victor haal.
De Getzen Eterna was 't qua sound wel helemaal voor mij, maar nogmaals, een trompet die zo 'lekker doorblaast' als de Eterna werkt bij mij niet.

Gewoon 't een en ander uitproberen dus. Leuk om te doen!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2011 20:38 

probleem is dat hij me een beetje "remt" in mijn ontwikkeling en nu zelfs beperkt, zoals al gezegd. Ook vind ik het een beetje een te geknepen klank.

Profiel  

Berichttitel: auw!
BerichtGeplaatst: 29 mei 2011 09:15 

remco p schreef:
Ook vind ik het een beetje een te geknepen klank.

Ah, heel goed opgemerkt! Geknepen zeg je? Dat heeft niks met je trompet van doen maar meer met jezelf.
Elders op 't forum meld je dat je snel moe bent, willicht speel je met veel te veel spanning in je lijf. Of probeeer je te spelen op een veel te groot mondstuk?

Als je toch op de website van Erik Veldkamp Bill Adams stukken aan 't lezen bent kan dit er wel bij:

Lees eerst de gebruiksaanwijzing: http://emedia.leeward.hawaii.edu/Minasian/adamrout.html
Met hier de nootjes: http://www.jeffwalk.com/?page_id=3 (omlaagscrollen en de routine uitprinten)

'Let your lips ride with the airstream!'

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jun 2011 12:33 

ik speel een arnolds & sons 3c. Daarnaast heb ik een vincent bach 7c en een spezial bruno tilz 1,5c

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jun 2011 07:45 

Mijn insteek zou zijn: je speelt te verkrampt. Instrumenten of mondstukken maar een klein deel van de oplossing. Vaak spelen mensen te verkrampt, te geknepen, waardoor het geluid ook geknepen is.

De hele weg van je longen tot je lippen moet een lange, vrije doorgang zijn. Zodat de lucht onbelemmerd kan stromen.

Getzen Eterna, zeker de oude, staan m.i. niet bekend als mooie warme volle instrumenten. Maar het moet er zeker op kunnen. Met de mondstukken die je opnoemt, zou het ook mogelijk moeten zijn.

Dus ik zou werken aan een ontspannen speelwijze. (Maar ik heb je nooit irl gezien, dus 100% zeker is dit niet).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur