trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vervangen Bach strad 180ML43.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 02:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vervangen Bach strad 180ML43.
BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 14:49 

Hoewel ik tevreden ben met mijn 2e Bach wil ik nu toch eens iets anders uit proberen. Eerst had ik een 180ML37, nu speel ik op een 180ML43 en doe dit hoofdzakelijk in een harmonieorkest. Graag zou ik een instrument willen wat warm van klank blijft maar iets makkelijker en vooral helderder/sprankelender speelt in het hoge register dan mijn Bach. Volgens mij is dit 1 van de mindere kanten van elke (nieuwe) Bach. Zelf zit ik te denken aan een Holton LT-101 of T-102. Heeft iemand hier gebruikerservaring mee t.o.v. een Bach? Of heeft er iemand nog andere betaalbare suggesties :?: De King die je hieronder ziet staan (2070SP) is ook een prima instrument voor zijn prijs maar heeft niet de warme klank waar in een harmonieorkest soms naar verlangd wordt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 15:47 

Ga eens langs bij Hub van Laar!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 16:19 

of andere winkels waar je goed advies krijgt en keuze hebt uit verschillende merken (adams, brass import etc of misschien ken je zelf wel een bedrijf in je buurt waar je vaker geweest bent).
Natuurlijk kan je ook langs van laar gaan, maar beperk je niet tot hem en probeer gewoon allerlei merken en laat je goed adviseren.

Zelf wist ik zeker dat ik een B&S wilde namelijk (die had ik namelijk, maar was aan vervanging toe) of een Bach. Nu heb ik voor dik 1000 euro minder een trompet die aan mijn eisen voldoet (beter dan de bach die ik wilde, die achteraf nogal stug was).

Profiel  

Berichttitel: Re: Vervangen Bach strad 180ML43.
BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 18:29 

MSLT schreef:
Graag zou ik een instrument willen wat warm van klank blijft maar iets makkelijker en vooral helderder/sprankelender speelt in het hoge register dan mijn Bach.

Probeer 's een Yamaha 6310 Z mod. Bobby Shew. Sinds de introductie van zijn opvolger -de 8310 Z- niet echt makkelijk meer te krijgen maar nog zekers wel te koop: http://www.thomann.de/nl/yamaha_ytr6310 ... 8ceddc38e6
Een makkelijker spelende trompet met grote beker ken ik niet.

De Holton trompetten spelen heel fijn, klinken ook goed maar zijn niet bepaald voor de eeuwigheid gebouwd. Yamaha's ook niet maar Holton spant wat red rot in de leadpipe, stembuis en zelfs 3e pomp (!) wel de trieste kroon. De Shew modellen hebben i.i.g. een corrosiebestendige leadpipe. De stembuis is eventueel voor niet al te veel geld eenvoudig te vervangen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 18:47 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 19:39 

erikveldkamp schreef:
MSLT schreef:
Graag zou ik een instrument willen wat warm van klank blijft maar iets makkelijker en vooral helderder/sprankelender speelt in het hoge register dan mijn Bach. Volgens mij is dit 1 van de mindere kanten van elke (nieuwe) Bach.

Daar heb ik nooit problemen mee gehad toen ik Bach speelde, daarbij ken ik ook genoeg collega's die erg sprankelend en helder klinken op hun Bach.

Maar je zou ook aan een lichtgewicht Bach kunnen denken. Dan lever je wel wat in qua warmte maar hij klinkt wel iets sprankelender in het hoge register.

De nieuwe B1 van Hub is ook erg prettig wat dat betreft. Hij klinkt wat warmer dan de oude versie, wat meer richting Bach. Maar ook erg geschikt voor het hogere werk. Wim Both speelt er bijv. lead op tegenwoordig.

Is dat een B1?

Wim zij dat het officieel geen standaard model is en hij voelde volgens mij ook wat zwaarder aan dan mijn oude B1

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 19:59 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 okt 2010 07:59 

Heren, alvast bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren tijdens de repetitie een Holton LT-101 uit kunnen proberen. Zoals ik al dacht is het een soepel spelende trompet met een warme klank. Hij gaat het echter niet worden. De klank is dermate rond en warm dat het wel erg hard werken wordt om de 1e stem boven de andere stemmen uit te laten komen. Wel vond ik dat hij in het hoge register beter blijft klinken dan mijn Bach. Wat Eric schrijft klopt ook wel. Een Bach klinkt goed in het hoge register. Het is echter zo afhankelijk van de vorm van de dag. Een mindere dag wordt, in ieder geval door mijn Bach, meteen afgestraft. En als amateur wordt ik toch regelmatig geconfronteerd met een mindere dag of periode door gebrek aan speeltijd.

Ook wat Theo schrijft kan ik me wel in vinden. Hoewel de Holton LT101 een licht gewicht is, heb ik toch het gevoel dat hij kwalitatief een mindere trompet is dan de Bach. Ik dacht dat dit wel zou meevallen omdat Holton toch een gerenommeerd merk is. Misschien is het alleen maar mijn gevoel omdat ik nog nooit een licht gewicht trompet heb bespeelt.

Zal toch verder op zoek moeten naar andere opties die me meer het " wouw" gevoel kunnen geven. Hierbij zal ik zeker een Yamaha 6310 Z mod. Bobby Shew eens proberen. Ik kan ook een LeBlanc T357 (Sandoval) trompet voor een leuke prijs aankomen. Is dit misschien iets? Ik ben totaal niet bekend met het merk LeBlanc. Ik weet dat Holton onderdeel is van LeBlanc. Hebben deze dan ook dezelfde red rot problemen zoals de Holtons?
Ik weet dat je de trompet moet uitproberen om voor jezelf een goed oordeel te kunnen vellen. Ik ben echter van mening door eerst jezelf te informeren je een aantal trompetten al kan elimineren waardoor je niet telkens een verkoper hoeft lastig te vallen. Het liefst probeer ik een trompet in alle rust thuis uit en bewaar dit dus voor de echte twijfel gevallen, of te wel potentiële kandidaten.

Ik hou me aanbevolen voor andere opties/suggesties. BVD

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur