trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Probleem
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 07:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Probleem
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 20:00 

Wat kan aan het volgende verholpen worden en wat is de oorzaak :

Wanneer er veel lucht door het instrument wordt geblazen, met de 3 ventielen ingedrukt, schuift de buis aan de eerste ventiel uit. Tijdens het spelen is dit bijna niet mogelijk, maar onder druk lucht/water uitblazen met de 3 ventielen ingedrukt, geeft dit resultaat...

Normaal zou deze toch mooi moeten blijven zitten :-)

Anybody ?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 20:38 
Het lijkt mij niet erg ofzo. Aangezien de kracht van je lucht nu groter is. En met lucht blaas je bijvoorbeeld een blaadje weg door de kracht van de lucht. En in dit geval dus die pomp.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 20:38 

gewoon een flinke deuk inslaan

Profiel  

Berichttitel: Re: Probleem
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 22:57 

Moon schreef:
Tijdens het spelen is dit bijna niet mogelijk, maar onder druk lucht/water uitblazen met de 3 ventielen ingedrukt

Normaal gezien zou de druk bij het spelen hoger moeten zijn dan tijdens het water uitblazen, of je speelt met erg weinig ademsteun en blaast met erg veel geweld het water eruit. Een zacht kuchje is voldoende om het water uit je trompet te blazen, met veel geweld blaas je het water alleen maar voorbij de waterklep. Over met ademsteun blazen is hier al voldoende geschreven.

Mocht je hier niets aan willen of kunnen veranderen: dikker pompenvet gebruiken helpt ook.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 23:34 

Geen pompenvet gebruiken op de 1e pomp, maar zuurvrije vaseline. Dat heeft een wat hogere viscositeit waardoor de pomp niet zo gemakkelijk beweegt.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel: Re: Probleem
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 23:35 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Moon schreef:
Tijdens het spelen is dit bijna niet mogelijk, maar onder druk lucht/water uitblazen met de 3 ventielen ingedrukt

Normaal gezien zou de druk bij het spelen hoger moeten zijn dan tijdens het water uitblazen, of je speelt met erg weinig ademsteun en blaast met erg veel geweld het water eruit. Een zacht kuchje is voldoende om het water uit je trompet te blazen, met veel geweld blaas je het water alleen maar voorbij de waterklep. Over met ademsteun blazen is hier al voldoende geschreven.

Mocht je hier niets aan willen of kunnen veranderen: dikker pompenvet gebruiken helpt ook.

Yamaha,

Het is niet echt bij het uitblazen van water. Dan heeft de druk een uitweg.

Indien de 3 ventielen worden ingedrukt, dus in gesloten circuit, is er teveel luchtdruk die de pomp doet uitschuiven wanneer de ademsteun wordt opgevoerd :-) (een crescendo naar ... ...) Ook het feit dat gedurende langere periode een zelfde circuit vol lucht wordt gepompt heeft hierop zijn werking.

Aan ademsteun geen probleem, maar omdat het een nieuwe toeter is en ik dit nooit met me ouwe Bach aan de hand had, vroeg ik me af of dit inherent kan zijn aan het productieproces en dit na inspelen overgaat, of dat er andere redenen zijn..

PS: in één ademruk ligt die pomp eraf op dit moment :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 01:01 

Als het een nieuw instrument is zou ik eens langs de winkel gaan. Het lijkt me niet heel erg normaal. Tenminste ik heb het nog nooit gehoord.
Al zou je zo als hierboven al een aantal aangaven eerst eens een dikker soort pompvet kunnen gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 08:48 

Ik heb iets vergelijkbaars (gehad) met mijn nieuwe trompet.
Omdat trigger (op het 3e) en vingers niet gelijk liepen (de trigger was later in dan mijn ventielen weer boven waren) kwam er zoveel druk in dat buisje dat het laatste stukje (er zit daar geen waterklep dus kan de bocht eruit halen) er altijd uitploptje als ik mijn trigger weer in deed.

Nu doe ik er inderdaad vaseline op en is het allemaal wat minder glibberig. Hij blijft nu perfect zitten.
Misschien een idee.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur