trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet zonder 3de ventiel trigger
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet zonder 3de ventiel trigger
BerichtGeplaatst: 30 sep 2005 23:03 

Hallo,

Ik speel trompet in een harmonie :)

En nu is die van mij kapot aant gaan, (verslete) en heb ik een tijdelijke nieuwe gekregen.

Hij klinkt best goed alleen heeft hij geen trigger(voor de B en Cis, weet niet als jullie dat een trigger noemen)
(wel verstel stukje eraan maar niet voor met je ringvinger). Nu dacht ik is het mischien mogelijk dat het instrument zo gebouwd is dat een trigger niet meer nodig is. Ik weet niet als dat mogelijk is dus aan jullie de vraag.

Ik heb ook al geprobeerd met progjes op de computer om erachter te komen, (verschil oude-nieuwe trompet e.d.). Maar die progjes kunnen me alleen de frequentie geven. en die is voor de Bes > 265 hertz.

Het is een Symphonie BCM

dus: kan het zijn dat ik geen trigger hoef
- zijn er nog goede programma's om je trompet te stemmen op de pc
- eventueel de frequenties van alle tonen

alvast bedankt :wink:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2005 23:27 
Moderator

een trompet die geen trigger nodig heeft, is vrij zeldzaam. De combi van 1 3 en 1 2 3 is altijd te hoog.

Programma's om je trompet te stemmen???? Heb jij geen oren, of ben je doof? Luisteren, en corrigeren met je trigger ( die kun je er zelf op laten zetten. ) Bovendien de pc kan echt die trigger niet bedienen, dat moet je zelf doen, hoeveel, dat ligt per speler en per merk trompet, verschillend, dus aan al die frequenties heb je niet zo veel.

Omdat trompetspelen een behoorlijk fysieke aangelegenheid is, zul je ook het meeste fysiek moeten doen. frequentie van een bes mag best 265hz zijn, als je samen speelt, en je moet je richten op iemand anders zou het best zo kunnen zijn dat er minimale afwijkingen zijn. En dan komen je oren om de hoek.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2005 05:10 

waarschijnlijk heb je een oude goedkope trompet gekregen. Tegenwoordig zit zelfs bij de meest goedkope modellen wel een ring op de schuif van het derde ventiel ("trigger" is niet helemaal correct maar wel een stuk korter...)

Dat hij er bij jou niet opzit betekent niet dat jouw trompet zo zuiver is dat je hem niet nodig hebt. Het betekent dat de fabrikant flink heeft bezuinigd op de kosten en heeft geprobeerd een zo goedkoop mogelijk instrument te maken.

Op internet zijn diverse programma's te vinden om je trompet te stemmen. Een stemapparaat op je computer dus. Soms zijn deze zelfs nog veel uitgebreider dan de stemapparaatjes die je in de winkel kan kopen. Wel heb je een microfoon nodig die je op je computer kan aansluiten. Zoek maar eens op google op "free instrument tuner" of zoiets. Succes ermee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2005 07:32 

Zit er ook niet een houdertje op voor een ring?
Vaak raken die ringen van oude instrumenten zoek, op de een of andere manier. Maar je kan er wel gewoon een nieuwe opzetten, die zijn gewoon los te koop!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2005 07:51 

trigger voor de bes en de Cis ????

Symphonie BCM?

trompet stemmen op de PC ???

en een trompet zonder trigger.. =\

hmm.. klinkt heel erg alsof ik achterloop..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2005 08:01 

Trompettor schreef:
trigger voor de bes en de Cis ????

..

B en Cis, staat er!
Zal wel D en Cis moeten zijn, maar dat heet mierenn**ken en ook jij begrijpt, ondanks het gebrekkige taalgebruik best wat dthedjuhh bedoelt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2005 09:35 

ik bedoel inderdaad de D jah:p, was al laat gistere

Het is maar een tijdelijke trompet maar ik wou toch weten als hij stemt met bv de andere trompetten.

En ik hoor niet het verschil als ik op 1 trompet de D speel en dan de andere pak en daar een D op speel. (heb geen absoluut gehoor :o :P), Dus ik dacht als ik de ene frequentie laat meten door de pc en dan het verschil bekijk met de andere. Maar ik begrijp ook dat dat allemaal fragiel werkt.

Verder lijkt het niet op een bezuiniging, want je kan hem wel uit trekken maar wel helemaal achteraan (zoals bij de gewone stembuis).
Ik maak wel even een foto

http://www.igorrrai.com/~off/images/trompet.JPG

maar van het merk heeft zeker nog niemand gehoord :roll: :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur