trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Light-/heavyweight
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Light-/heavyweight
BerichtGeplaatst: 06 apr 2004 16:12 

Wat zijn nou de voordelen van een Lightweight trompet ten opzichte van een Heavyweight trompet? Ik had al begrepen dat het iets met klank te maken had.
En wat is hetgeen dat een heavytrompet zo zwaar maakt? de hele trompet of slaat de naam maar op 1 deel van de trompet??
Heeft het met de muziekstijlen te maken??
Jullie zullen het antwoord vast wel weten, ik ben benieuwd
Groeten Pim

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2004 16:40 

een lightweight trompet heeft een dunnere wand van de buizen, dus een lichter van gewicht bijv. een Bach Lt. Je kunt ook een Bach met een lichtgewicht beker kopen bijv. een 43*, dus dat betekent een standaard gewicht body met een lichte beker. Als je minder materiaal gebruikt wordt de trompet over het algemeen wat flexibeler en heeft het wat meer hoog in het geluid. Ik zeg in het algemeen want de vorm van de beker heeft het meeste invloed daarop (plus mondstuk).

Een heavy weight projekteerd wat beter en de noten zullen wat beter in de kern van de toon klikken (als het een goeie trompet is). Nadeel is dat ie iets minder flexibel speelt. Met flexibel bedoel ik onder andere bindingen.

Ik merk met mijn nieuwe Bach die veel lichter is dan mijn andere Bach dat hij wat meer hoog heeft en wat minder body aan de toon. Dus wat minder laag of midden in het geluid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2004 14:49 

Aha, tja ik ben opzoek naar nieuwe trompet en twijfel tussen de nieuwe shew en de xeno rgs van yamaha, nu heb ik de nieuwe shew nog niet geprobeerd maar krijg zo wel beetje de indruk van de verschillen :P .
alleen nog een vraagje; als hij minder in de kern van de toon klinkt wat houdt dat precies in? dat de toon minder vol is? en ga je dan op een lichtgewicht niet sneller vals spelen, omdat hij al hoog in het geluid ligt? of begrijp ik het nou verkeerd :?: :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2004 17:38 

Als je uitgaat van een doelschijf als noot, dan is de roos de kern. Hoe flexibeler het instrument (vaak lichter) des te groter de ruimte rond de kern (grotere doelschijf). Als een noot beter of sneller in de kern van de toon klikt betekent het dat er dus minder ruimte rondom de toon zit. Dat betekent dat je zuiverder zou kunnen spelen, maar iets minder flexibeler.

Deze verschillen zijn tussen een lightweight en heavyweight niet zo verschrikkelijk groot hoor, het verschil in geluid is groter. Een heavyweight heeft wat meer body aan de toon.

Het extreemste voorbeeld is de Pilzuc mondpijp, daar is voor elke noot een speciaal kamertje uitgevijlt waardoor elke noot zuiver is, inclusief de lage c# en d. Nadeel hiervan is dat je moeilijker bends of vibrato kunt maken. Je hebt minder ruimte voor je eigen interpretatie van de noot. Maar je speelt wel zuiver van laag tot hoog.

Het verschil tussen de Shew en de Xeno is meer dan alleen dat de Shew veel lichter is. De boring is ook totaal anders, ik geloof dat de Shew als Medium begint en als ML eindigt (stepbore), daarnaast heeft de Xeno een koperen beker en heeft ie een reversed leadpipe. 2 totaal verschillende trompetten dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2004 21:26 

Naja, ik hoop maar dat de shew bijna op de markt komt dan kan ik hem eindelijk uitproberen en een keus maken :) In ieder geval bedankt voor je informatie Eric :!:
Groeten Pim
ps jij hebt op beide gespeeld; waar zou jij voor kiezen??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2004 21:34 

Ik ken de nieuwe 6810Z niet, de oude ook niet. Ik weet alleen dat de Xeno me erg goed beviel. Veel trompet voor relatief weinig geld. Gezien de specificaties denk ik niet dat de Shew horn iets voor mij is, te klein.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 apr 2004 12:49 

aha k, ach ja deze maand heeft nog 21 dagen.. ben benieuwd of hij ook binne die tijd in winkels ligt.. maja das afwachten..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur