trompet.nl > forum > Toon onderwerp - c trompet: kanstul of selmer
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 21:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: c trompet: kanstul of selmer
BerichtGeplaatst: 11 maart 2004 17:36 

Hallo,

ik ben weer eens toe aan een nieuwe uitdaging. Ik ga mijn bes trompet verruilen voor een c-trompet. Ik heb op dit moment de keuze uit twee merken Kanstul of Selmer. Ik wil er in principe vooral moderne muziek op spelen. Dit houdt in dat ik me vooral in het "hogere" register moet kunnen begeven en dat de trompet vooral niet "verlegen" moet klinken.

Ik heb +/- 10 jaar op een bes van Bach gespeeld en heb sinds 2 jaar een Huub van Laar (op "maat" gemaakt).

Heeft iemand van jullie een op ervaring gebaseerd goed advies?

Alvast bedankt!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2004 17:50 

Wat bedoel je precies met moderne muziek?
Bedenk dat in feite alle pop en jazz op Bb-trompetten gespeeld wordt; als het je om het hoog spelen gaat, bedenk dan dat dat vaak op een Bb-trompet gemakkelijker gaat dan op een C-trompet. C-trompetten worden in Nederland (maar ook in België, Frankrijk, Spanje en de VS en nog veel meer landen) eigenlijk alleen maar gebruikt om klassieke muziek te spelen (dus ook klassieke moderne muziek: als je dit bedoelde dan is het absoluut zinnig om wat te gaan proberen!).
Ik wil je nergens naartoe of vanaf praten, maar misschien kun je aangeven waarom je C-trompet wilt gaan spelen?

PS een trompet klinkt net zo verlegen als de speler er op speelt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2004 18:44 

Hoi Maarten,

ik speel regelmatig zuid amerikaanse muziek, maar ook pop muziek. Ik realiseer me dat deze muziek vaak op een bes gespeeld wordt, maar ik ben wel weer eens toe aan een nieuwe uitdaging. Ik heb een tijdje op een Es gespeeld toen weer terug naar Bes.
De hoogte maak ik me niet zo druk om! Ik vroeg me gewoon af welke de "betere naam" heeft of welke makkelijker speelt. Op dit moment heb ik de Selmer thuis liggen en ik moet zeggen een prachtig instrument! Maar ik heb ook weer van andere mensen gehoord dat de Kanstul zich beter leent voor de pop/zuid amerikaanse muziek. Ik weet trouwens niet of je Zuid Amerikaanse muziek op een C gehoord hebt, maar het is of een engeltje in je oor piest :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2004 08:47 

Waarom zou je geld uitgeven om een 2 jaar oude van Laar Bes te vervangen voor een C-trompet om lichte muziek te spelen? Wat voegt het nog toe? Ik zie het nut er niet helemaal van in. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2004 09:08 

Voor mij heeft Selmer de betere naam en voor iemand anders een andere trompet, dit verschilt per persoon en per trompet. Uitproberen dus! En als je (zoals blijkt) de keuze hebt gemaakt om een C-trompet aan te schaffen, waarom beperken tot deze twee (toch relatief minder vaak bespeelde) merken, i.p.v. ook een paar andere (Bach, Van Laar, Schilke, Stomvi om er maar een paar te noemen) te proberen? Dan weet je het verschil. Als je de keuze maakt uit twee, terwijl er zoveel andere zijn, doe je jezelf te kort denk ik.
Tenzij je ze gratis kunt krijgen en moet kiezen uit deze twee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2004 10:01 

Ik kies uit deze twee, omdat ik die voor een zeer zacht prijsje kan kopen. en voor zover ik begrepen heb is de prijs kwaliteitverhouding zoals die me nu wordt aangeboden erg gunstig!!

Ik ga ze in elk geval beiden uitgebreid testen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2004 11:53 
Moderator

Jij moet het weten, maar ik vind dat je je keuze erg beperkt, er zijn meer, en betere opties tegen een gunstige prijs te krijgen, maar dan moet je wel even door zoeken

Profiel  

Berichttitel: a b c ......
BerichtGeplaatst: 12 maart 2004 13:57 

Hallo! Ik heb jaren in een popband op C trompet gespeeld en dat ging heel fijn, totdat..... er zich een tenorsaxofoonist aandiende. Dat is dus nauwelijks stemmend te krijgen en ben ik weer terug op Bes. Helaas, want op C zijn de 'gitaartoonsoorten' veel makkelijker te spelen. Nou ja, alles went. Ik zou dus er nog maar eens over nadenken voordat je alle partijen gaat transponeren. Maar een C trompet erbij, waarom niet?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur