trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Benamingen yamaha cornetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Benamingen yamaha cornetten
BerichtGeplaatst: 02 jul 2013 12:27 

Ik zat laatst eens wat te snubbeken op markplaats en kwam een yamaha 731 cornet tegen. Nu ken ik alleen de nieuwe naamgeving van Yamaha. Geldt hier ook hoe hoger het nummer, hoe professioneler het instrument? Wat is de kwaliteit van een dergelijk instrument. Hij wordt aangeboden voor €350

Stiekem ben ik wat rond aan het kijken voor een eigen cornet (heb er nu één van de vereniging te leen). Duur mag het niet zijn, blijft een bij-instrument, maar moet ook niet echt een goedkoop prul zijn.

Speel nu een yamaha xeno 8345 trompet en daar ben ik erg content mee. Dus vandaar dat ik ook eens op de yamaha cornetten aan het zoeken was.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Benamingen yamaha cornetten
BerichtGeplaatst: 02 jul 2013 12:51 

Ik heb een Yamaha 731 cornet gehad. Ventielen en lak op zich wel prima. Ik had niet het gevoel een professioneel model (7-serie) in handen te hebben.
Ik miste een beetje de echte cornetklank. Oorzaak kan zijn het model: long Cornet (Amrican). Ik heb hem een jaar of 5 geleden verkocht voor EUR 175,- en hij zag er met wat weggewerkte deukjes redelijk goed uit.

(Ik had me in prijs vergist, vandaar aanpassing)

Laatst bijgewerkt door Remy op 07 jul 2013 17:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013 13:02 

Op deze site kun je alle technische info vinden:

https://sites.google.com/site/yamahacol ... aloyalist/

(via model number list)

De 7xx en 6xx series zijn professionele instrumenten, de 731 is uit de 70er jaren, d.w.z. Yamalloy ventielen.

http://www.dallasmusic.org/schilke/Misc ... l#Yamalloy Valves

Als de ventielen van de bewuste 731 in orde zijn hoef je je daar overigens geen zorgen over te maken. De hele kwestie is een beetje overdreven, het kwam minder vaak voor dan vaak gesteld en het scheen ook gemakkelijk te verhelpen te zijn.
Wel even checken.

Overigens heb ik kort geleden voor 89 euro een YCR2310 gekocht en dat is een voorbeeldige cornet. Het heet een studentmodel te zijn maar er zit een joekel ve beker op die een beginner naar mijn mening nooit volblaast, maar goed. De latere versies de 2310 II en zo schijnen minder te zijn. De voorlopers, zoals de 231 worden/werden ook door profs gebruikt (Warren Vaché bv). Geweldige toeters met een beetje clunky (bestaat zo'n woord, het geeft wel de essentie aan) ventielen (roestvrij staal, ze sluiten heel goed en gaan volgens mij heel lang mee).
Overigens is er een soort algemene mening dat het long model, de 2310, meer als een BBB cornet klinkt dan de SC uitvoering.
De 2310 en de SC uitvoering, de 2330, worden regelmatig aangeboden voor spotprijzen. De 2310 heeft een 0.463 boring wat behoorlijk gematigd is voor een cornet.
Ik zou er eens zo een proberen, succes!
Franklin Kiewiet, Utrecht

Laatst bijgewerkt door delano op 02 jul 2013 13:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013 13:13 

Sorry, de ventielen vd 2310 schijnen nickel-plated te zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013 13:40 

Ik heb inmiddels de site gevonden met specs (thanks delano), maar daar lees ik dat de 231 en 3210 dan ook L-boring zouden moeten hebben (voor yamaha begrippen). De 731 daaraantegen een M. Over het algemeen kan ik beter op L-boring wegkomen (trompet) en wellicht dat het daardoor wat makkelijk switcht met mijn trompet (ik gebruik hem altijd in combinatie). Staat overigens op marktplaats ook een 2310 voor €275,- Jammer alleen dan dat het particulier is en dat je ze niet echt naast elkaar kunt proberen. In de winkel van adams bijvoorbeeld liggen ze niet beide als occasion in de vitrine, helaas (gelijk even gekeken).

Ik merk nu dat als ik switch van trompet naar cornet (yamaha 8345 naar getzen eterna), dat ik het idee heb dat ik mijn lucht niet kwijt kan... Nu is een cornet natuurlijk geen trompet, maar wellicht kan ik wat beter aansluiting vinden. Wat denken jullie?

Ik moet overigens ook nog een keer op zoek naar een fijn mondstuk. Heb op de cornet gewoon een 7C zitten (waar ik op trompet ook niet fijn op blaas).

Eigenlijk een ander onderwerp, maar enig idee wat in cornettenmondstukken land een beetje op de yamaha14c4 GP lijkt? (blaas ik op op trompet).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013 15:06 

Die 731 cornetten hebben idd een heel iel borinkje. Ik zou me er niet druk over maken. De boring vd 2310 (11,75 mm, 0.463 inch) is voor een cornet aan de smalle kant. Mijn Conn 36A is 0.468, de 80A 0.485. Over het algemeen is de vorm vd beker belangrijker dan de boring. Misschien is het wel zo dat de 731 zo trumpetty (zie boven) klinkt wegens die smalle boring.

Voor wat wel het "echte" cornetgeluid genoemd wordt zou je een Denis Wick 3 kunnen proberen, als die te diep is een 3B, als de rim te dun is een 3W of 3BW. Die dingen zijn V-types en hebben een reusachtige throat en idem backbore dus je lucht raak je wel kwijt. Als je persé in de Yamahasfeer wilt blijven zou je een Schilke kunnen overwegen. Ik heb daar voor cornet geen ervaring mee.
Tot slot, cornetten zijn op de 2e handsmarkt erg weinig waard. Er worden regelmatig 2310's e.d. aangeboden voor 120 euro, in bijna nieuwstaat IETSJES meer.
Ik doe Arban dingetjes graag op cornet (daar zijn ze tenslotte voor geschreven) en de 2310 heeft de 36A en de 80A en de Ambassador min of meer verdrongen. (hoewel de 36A eigenlijk beter speelt maar die is me een beetje te krap).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013 15:18 
Moderator

Wat maatvoering betreft, ga ik ervan uit dat Delano gelijk heeft, en eerlijk gezegd, dat is ook het minst relevante. Het gaat erom dat je goed gaat bedenken waar je je cornet voor gaat gebruiken.

De cornetten die Delano noemt, zijn bijna allemaal zgn Amerikaanse cornetten. Veelal dus zonder shepherds Crook (die kenmerkende extra bocht bij de beker).
Deze instrumenten zijn vaak minder geschikt in een brassband omdat ze wat helderder klinken dan de engelse cornet.
En juist in Brass Bands willen ze dat hele erge wollige, liefst in combinatie met een mondstuk waar je een bad in kan nemen.

Als je echter in een harmonie orkest (fanfare) of symfonie orkest de cornet partijen wil spelen, is een amerikaans model een prima toevoeging op je arsenaal.
Zelf heb ik zo'n ambassador (zoek maar eens op, ik heb daar een epistel over geschreven) en die voldoet uitstekend voor mij, gezien het feit dat ik niets in een brassband te zoeken heb.
Ik kan hem je van harte aanbevelen. Vanwege het geluid en speelgemak, maar zeker ook vanwege het feit dat ze sterk zijn als een gemiddelde Fennek pantserwagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013 17:19 

Marnix heeft helemaal gelijk voor wat betreft de Olds Ambassador. Eigenlijk spelen ze, gezien de Leopardachtige constructie, erg goed en ze zijn onverwoestbaar. Die van mij is ergens uit '65 of zo, helemaal afgeragd in de verhuur denk ik, maar nog steeds een ruim voldoende compressie. Ik gebruik hem eigenlijk alleen op reis en ik neem niet de moeite hem in een koffer te doen. Hij gaat gewoon los in een Wenger rugzakje samen met een Wallace oefendemper en een flesje H2O oil en zo mee het vliegtuig in. Ik ben er niet voorzichtig mee maar ik heb er nog geen deukje in gekregen.
Vorig jaar heeft hij zo in 4 maanden tijd 23 keer gevlogen. Ik speel veel op het strand, af en toe wat zand eruit spoelen en gaan met die banaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur