Theo van Kampen schreef:
O ja, sorry, de Z heeft een M boring. Staat gestanst in de ventielen. Hoewel, wat is M boring eigenlijk? De boring van de Z is heel wat kleiner dan die van een M boring Vincent Bach. Zou 't eigenlijk niet beter zijn om de boring van de Yamaha MS te noemen?
Anyway, voor de rest zijn de instrumenten toch heel erg 't zelfde: De Z is stepbore: L leadpipe, M bore, L beker. De Z begint dus zeker niet klein!!
De MBX is ook stepbore: L leadpipe, ML bore, L beker.
Je moet jezelf eens nalezen. Je spreekt jezelf tegen...
Theo van Kampen schreef:
Ik weet dat want ik heb allebij de toeters in huis gehad + opgemeten. Best interessant.
De boring wordt gemeten aan de diameter van de binnenbuis van het 2e ventiel. Zegt dus verder niets over wat daarvoor allemaal gebeurd en wat daarna komt. Zeker niet bij een stepbore trompet, daar is het eigenlijk irrelevant.
Theo van Kampen schreef:
Dat Hub probeert trompetten te maken die zo neutraal mogelijk zijn maar er wel voor zorgen dat je zo makkelijk mogelijk de klank tevoorschijn kunt toveren die in je hoofd zit geloof ik niet.
Dat moet je zelf weten.. Maar ik denk dat ik Hub iets beter ken dan jij en er ook een paar honderd meer getest heb dan jij, dus misschien weet ik dat dan beter in te schatten... het is maar een idee.
Theo van Kampen schreef:
Hub maakt trompetten: constructies van buizen, ventielen, springveren en bekers die als de juiste persoon daar een mondstuk op zet en weet hoe je daar op moet blazen muziek zouden kunnen voortbrengen. Niks meer & niks minder. Net als Getzen, B&S, Monette etc. etc.
Tja, als jij zo goed op de hoogte bent, dan zal ik dat niet tegenspreken.