trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welk instrument / hulpmiddel wordt hier gebruikt?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 15:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welk instrument / hulpmiddel wordt hier gebruikt?
BerichtGeplaatst: 10 jan 2010 23:26 

Op internet kwam ik een filmpje tegen met o.a. Don Ellis. Hij speelt daarin een 'normale' trompet, maar het geluid wordt elektronisch verwerkt.
Na enig speurwerk weet ik nu dat het een 'electrophonic' trompet betreft, zo noemde Ellis het althans zelf. Het geluid wordt dan verwerkt en door een zogenaamde 'echoplex' of 'ringmodulator' gehaald. Dat is abracadabra voor mij, maar ik stel me voor dat het vergelijkbaar is met wat gitaristen op hun elektrische gitaar doen, met versterkers, effecten, pedalen en weet ik al wat niet meer.

Ellis wordt op 0:42 geïntroduceerd (en komt rond 5:45 nog eens duidelijk naar voren) in onderstaande filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Bd0fgpN_Rcg&feature=related

Mijn vraag is eigenlijk ... weet iemand hoe dit ongeveer werkt? Is het slechts een kwestie van een microfoon op de beker te zetten en dat inpluggen op een versterker met effecten ... of moet er speciale apparatuur worden gebruikt om het geluid van de trompet te verwerken?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2010 11:26 

Het is inderdaad een microfoon + effectpedaal.
Aan het begin speelt hij op een soort octave multiplexer, ik gebruikte vroeger zo'n ding op mijn basgitaar om riffs te spelen. Dit apparaatje produceert er een toon een octaaf lager bij, dus als je C2 speelt hoor je zowel C2 als C1.
Don Ellis' solo aan het eind is een variant op delay en misschien samplen. De Kameroense wonderbassist en zanger Richard Bona heb ik hetzelfde eens horen doen met zijn zang, op een gegeven moment was geheel Tivoli (in Utrecht) gevuld met klanken die alleen van hem afkomstig waren. Maar Miles experimenteerde al lang geleden hiermee, luister maar eens naar McLaughlin in Go Ahead John.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2010 22:25 

Bedankt voor de uitleg Delano! :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur