trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Schenkelaars, immer totaal klote, of toch niet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 14:11 

HanZsizzle schreef:
Ik weet niet of het klopt, maar Hub van Laar, schijnt ooit bij Schenkelaar begonnen te zijn. En volgens mij zaten ze in Tilburg niet in Eindhoven.

Zaten in Eindhoven aan de Ruysdaelbaan en later in Best (Industrieweg). De Blasom doorstart later was in Someren. Of Hub er gewerkt heeft weet ik niet.

Onze complete fanfare had in de jaren zeventig een Schenkelaars bezetting. Zaten soms heel aardige instrumenten bij (cornet, euphonium, bastrombone). Helaas hadden ze ook vaak hetzelfde probleem (rot in de aanblaaspijp) en waren er ook minder goede instrumenten (bugels, trompetten).

Eind jaren 80, begin jaren negentig heb ik nog 'ns een prototype bugel van ze te leen gehad, overduidelijk geïnspireerd (gekopieerd?? :? ) op Yamaha. Werd overigens ook ruiterlijk toegegeven. Was een mooi instrument, mooi van klank en zuiver in het gehele bereik. Voordat deze op de markt kwamen ging men echter failliet, de Blasom bugels die later op de markt kwamen leken wel op dit prototype, maar waren duidelijk minder. Wellicht was er aan het prototype (veel) meer aandacht aan de produktiekwaliteit besteedt?

Profiel  

Berichttitel: daar zal je 'm hebben!
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 15:04 

[img][img]http://img132.imageshack.us/img132/7568/img2356ei7.jpg[/img]
[/img]

Inderdaad gevalletje van red rot.

Dit was destijds de standaard voor ons soort fanfareorkesten. Wel verdacht dat de voorzitter een echte Besson had......

Let ook op het gekke waterkleppie onder aan de leadpipe; d'r werd heel wat afgeklooid daar in de provincie. :D .

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 16:28 

Onze eerste cornettist / trompettist speelde destijds op een Schenkelaars cornet. Tien jaar geleden ofzo hebben we nieuw klein koper gekocht en hoewel onze Yamaha's prima bevallen en qua bouwkwaliteit zeker een stuk beter zijn kan ik (en hij ook niet) zeggen dat hij beter klinkt op Yamaha dan op Schenkelaars. En dat gold trouwens ook voor alle andere cornetmerken die we destijds hebben uitgeprobeerd....

Ik als bugelist wist toen ik wat geld bij elkaar had gespaard overigens niet hoe snel ik een andere bugel moest aanschaffen, want die Sapphire bugels van Schenkelaars waar ze mij op lieten modderen waren echt RUK! 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 22:10 

Fijn, die kleine fotoformaten :lol:

Een ex-leerling van me heeft de doorstart naar Blasom meegemaakt. Het bedrijf Schenkelaars is toen door het personeel overgenomen, maar ook zij hebben het niet gered. Ik ben overigens nog nooit een Blasom tegen gekomen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2008 20:46 

Schenkelaars heeft volgens mij een slechte naam gekregen vanwege zijn saxofoons. Ik heb in 1977 een paar maanden bij de fanfare Nos Jungit Apollo uit Sint-Oedenrode gespeeld op een Schenkelaars ternorsax. Bij deze sax hadden de kolommen waar de klepassen in geschroefd worden geen plaat aan de onderkant maar waren rechtstreeks op de buis van het instrument gesoldeerd. Door het geringe contactoppervlak hoefde je maar tegen de kolom aan te tikken of hij stond scheef waardoor de kleppen niet meer goed afdichtten. Ik heb zelf vroeger saxofoons gerestaureerd en kreeg deze sax van Schenkelaars toch weer aan de praat. Als de kleppen goed dicht waren dan speelde hij toch heel aardig maar voor normaal gebruik was het instrument veel te kwetsbaar. Na er een paar maanden op gespeeld te hebben werd de Schenkelaars toch afgedankt en kreeg ik een nieuwe Buffet Crampon die toen nog 1000 gulden duurder was dan een Selmer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur