Ben ook nog maar een beginnend trompetistje, maar ik kan je wel mijn volgende ervaringen vertellen:
Ik ben begonnen op een Amati (geen idee wat voor type, heb hem geerfd). Op zich wel een leuk trompetje, maar erg licht en ik vond er niet echt een mooie klank inzitten. Maar voor mij een prima start. Het was duidelijk een wat goedkoper trompetje.
Daarna heb ik op een Antoine Courtouis 112L van de vereniging gespeeld. Hele mooie klank, maar niet heel makkelijk aanspreekbaar en deze was nogal vals op de E (zat er vaak bijna een halve toon naast). Een goede trompetist zal het vast kunnen compenseren, maar ik dus niet
En nu speel ik op een Bach Stradivarius model 25. Een afdankertje van de harmonie van mijn vriend, maar een heerlijke toeter! En vooral belangrijk: zuiver! Spreekt heel makkelijk aan (althans een stuk makkelijker als de courtois), maar is wel wat scherper van klank.
Maar als ik op het internet surf zijn dit nog best dure toeters als ze een beetje in goede staat zijn. Heb er dus heel veeel mazzel mee gehad.
In de toekomst ga ik vast en zeker weer verder op zoek naar een andere toeter, maar dat blijf je doen volgens mij...
Suc6 verder nog me je zoektocht!
Ik weet niet of je van plan bent les te zoeken? Een docent weet vast heel goed, waar je goed op kan beginnen. En misschien ook nog wel iets leuks wat te koop staat tegen een aantrekkelijk bedrag.