trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Taylor Custom Shop Star Trek Vulcan Bb Trumpet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 11:30 

Hans schreef:
Het probleem bij de tuning bell modellen is dat er na het ventielhuis, en dus na de buizen van 1e, 2e en 3e ventiel wordt gestemd. Dat geeft intonatieproblemen. Eclipse heeft hier een oplossing voor gevonden en die trompetten hebben dat probleem dus niet.

Waarom zou na het ventielhuis stemmen intonatieproblemen geven, en waarom zou dit bij Eclipse (die zelfs een volledige stembuis na het ventielhuis hebben zitten) geen probleem zijn?
Als je me dit goed uit kan leggen koop ik een Eclipse. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 11:40 

Het heeft onder meer te maken met de lengte van de onderlinge verhoudingen. Op de normale manier is de (gestemde) buis al langer voor hij het ventielhuis bereikt, wat ook invloed heeft op de ventielbuizen. Hoe ze het precies gedaan hebben wilde Leigh me niet vertellen, het is het geheim van de smid. Ik vermoed dat ze de lengte van de ventielbuizen (iets) hebben aangepast. Maar ik heb wel gemerkt dat het werkt. De Eclipse (zeker de modellen met een M beker) stemmen en projecteren beter dan m'n B7L of de Spaanse Master. En o ja, ik ben de hele week open :wink: .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 14:32 

Sorry, ik ben nog niet overtuigd.
Ik heb altijd geleerd dat de stemming van een buis afhankelijk is van de effectieve lengte (dus volume en vorm van de buis). Waar het ventiel zit heeft op stemming per se geen invloed. Door de bouw kan intonatie wel wat anders zijn.
Maar wat te denken van de nadelen van het Eclipse model: twee diameter overgangen i.p.v. één bij normale tuning bells; intonatie een aanspreken wordt verminderd door de vele verbindingen tussen beker en instrument t.o.v. normale tuning bells. En geen verwisselbare bekers.
Hoewel de Eclipses die ik heb gespeeld goede instrumenten waren, blijf ik toch maar even bij m'n eigen merk... 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 16:20 

Hans schreef:
Vwb de Star Trek bugel, Andy is iemand met een gezond gevoel voor humor, en een fanatiek knutselaar. Het was zijn bedoeling om voor 'Mythbuster' te spelen en dat is hem dus wederom gelukt :lol:

Wat mij betreft dus niet: ik vind de bugel op het filmpje slecht klinken en niet goed intoneren. Maar nogmaals: het kan ook aan de speler liggen. Voor mij heeft Andy deze Myth nog niet gebusted.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 20:18 

Ik heb de Eclipse trompetten uitvoerig getest en vond ze goed stemmen zolang je de stembuis niet meer uittrekt dan zo'n 2 mm. Je hoeft de stembocht ook niet zo ver uit te trekken als bij een gewone toeter. Maar bij mij was het wel krap deze marge omdat ik gewend ben om de stembuis ver uit te trekken.

De Solar trompetten stemden niet erg goed in het lage register (lage f#,g). Leigh vertelde me dan ook dat dat erg moeilijk was met deze bouw van de trompet.

Maar het zijn erg goeie toeters en Leigh McKinney is ook erg prettig in de omgang. Toen ik er vorig jaar was heb ik me ook erg vermaakt in hun werkplaats. Ik hoorde van Ruud Breuls dat ze een nieuw model hadden gemaakt voor Noel Langley die erg goed moet spelen.

Wat Andy Taylor allemaal aan het doen is begrijp ik niets van, maar dat zal wel aan mij liggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 20:31 

erikveldkamp schreef:
Wat Andy Taylor allemaal aan het doen is begrijp ik niets van, maar dat zal wel aan mij liggen.

We hebben het hier wel eens gehad over al dan niet een ronde stempomp vwb de weerstand en het speelgevoel, ik ben dan ook erg benieuwd wat voor speelgevoel zo'n startrek-bocht geeft. Mijn amateur oren vinden dat bugelfragment overigens gewoon goed....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2007 12:12 

@LJ:
Een Eclipse heeft weliswaar 2 diameter-overgangen in de beker, maar daar staat tegenover dat de diameter van de buis op die plaats vele malen groter is dan die van een normale stembuis, en heeft dus veel minder invloed op de luchtstroom (als je een baksteen in een smal stroompje legt heeft dat meer invloed op de waterstroom dan dat je die steen in de maas gooit).

En wat Andy Taylor aan het doen is? Och, de man knutselt graag en probeert graag dingen uit die nog niemand gedaan heeft. Er is altijd wel een Amerikaanse of Japanse verzamelaar met teveel geld die zoiets wil hebben. Gelukkig maakt hij ook nog 'gewone' erg goede instrumenten zoals de X-lite :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2007 12:56 

Ik vind hem helemaal niet goed klinken!
Hij doet erg z'n best om er een soort bugelgeluid uit te krijgen, maar ik vind het veel te scherp!
(Bovendien word ik bloednerveus van hem, maar daar gaat het nu niet om!)

Ik weet niet of het aan de scherpe hoeken ligt, maar een bugel moet in mijn ogen (oren) rond warm en rond klinken en dat doet deze bugel zeker niet!
Ik weet zeker dat deze bespeler uiot een trompet bijna net zo'n geluid kan krijgen door z'n manier van spelen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur