trompet.nl > forum > Toon onderwerp - een al wat oudere bach stradivarius
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 18:21 

dank je hans! ik doe het ook... het is een superfijne toeter!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 22:24 

Bij de beoordeling van een trompet (zoals ook in dit item) wordt vaak de uitdrukkingen gebruikt: hij straalt beter ...., projecteert erg goed ....., heeft een goede feedback, etc.
Graag wil ik van de forumleden weten, wat hiermee bedoeld wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 22:45 

Als een trompet goed projecteerd dan is hij goed te horen in de zaal. Het geluid draagt dan ver. Meestal bedoelt men ook datt het geluid meer naar voren gaat en minder breed uit straalt. Meer recht vooruit naar achterin de zaal.

Als een trompet een goede feedback heeft dan hoor je het geluid zelf ook goed terug. Dat is vooral handig als je in een sectie zit te spelen met veel geluid van andere instrumenten om je heen.

Als het geluid breed uitstraalt dan heb je een breder geluid. Het geluid is ook goed te horen aan de zijkanten van de zaal, om het maar zo te zeggen. Als een megafoon.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 23:06 

Erik, bedankt voor je reactie.
Mijn ervaring is juist dat de accoustiek van de ruimte (kerk, concertzaal, ed) erg van invloed is op de wijze waarop de klank van de trompet ( of elk ander instrument) wordt weergegeven. Ik tracht altijd de ruimte te vullen met de klank, en dan maakt het m.i. niet zoveel uit of een trompet goed straalt, projecteert of een goede feedback heeft. Het gaat erom hoe je de accoustiek van de ruimte juist gebruikt, zodat de uiteindelijke klank mooi en stralend is, samen met de begeleiding.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2006 00:12 

Je haalt 2 dingen door elkaar. Projectie, feedback en uitstralen e.d. hebben met de bouw van het instrument te maken. Wat de akoustiek dan met dat geluid doet is een tweede.

Dat het jou niet uit maakt of een trompet goed projecteerd of breed uit straalt ligt aan de muziek die je speelt en in welke ruimte. Het maakt mij als solist in een kerk of concertzaal ook niet uit of een trompet goed projecteerd of een goede feedback heeft. Ik hoor mezelf dan toch wel goed. Daarintegen zijn die eigenschappen wel belangrijk als je in een een big band sectie zit te spelen op een veel hoger volume. Of als een sectie blazer in een symfonie orkest. Dan heb je veel meer "lawaai" om je heen en hoor je je zelf veel minder. Als een trompet dan voldoende feedback geeft kan dat heel veel pijn in je lippen schelen. Ik weet dat maar al te goed uit ervaring.... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur