trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Conn 8B Artist
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Conn 8B Artist
BerichtGeplaatst: 22 dec 2013 14:18 

Op zoek naar een goede Bb voor klassiek heb ik weer eens een lekkere impulsieve aankoop gedaan. Ik ben op bezoek geweest bij Dhr. Ernst Bruins in Bussum (topic ' inkrimpen cornet en trompet collectie' ).

Een bijzonder vriendelijke man met een enorme passie voor muziek en trompetten en cornetten in het bijzonder. Zijn collectie is ongekend groot en hij heeft er vele juweeltjes tussen zitten.

Maargoed ik heb er dus een Conn 8B Artist model gekocht. Zal ergens midden jaren 60 zijn gebouwd en verkeerd nog steeds in sublieme staat. Ik heb echt geen speciale passie met vintage instrumenten, maar deze speelt gewoon fantastisch. Hij werd verkocht als 'lichtgewicht' trompet en werd o.a. gebruikt door Freddie Hubbard en Lee Morgan. Met een 1 1/2C mondstuk heb ik er absoluut geen moeite mee om klassiek mee te spelen. In hoeverre ik dat ook echt gaat doen, moet de tijd uitwijzen.

Ik ben toch een zoektocht gaan doen op internet naar deze trompet. Blijkt dat er behoorlijk veel vraag naar dit instrument is en maar weinig aanbod. Dhr. Bruins had ook 2 hele mooie 38B's liggen, maar die vond ik veel moeilijker te bespelen.

Iemand nog ervaringen met de 8B? Ik ben erg geïnteresseerd.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Conn 8B Artist
BerichtGeplaatst: 23 dec 2013 11:57 

richaar-cdl schreef:
Dhr. Bruins had ook 2 hele mooie 38B's liggen, maar die vond ik veel moeilijker te bespelen...

Ik heb die fascinatie voor 38B's ook nooit begrepen; de 22B (zelfde boring) en de 6B vind ik veel fijner spelen en hoeven over 't algemeen ook niet zoveel op te brengen.
De 8B stond zeer lang boven op mijn verlanglijstje, als ik geweten had dat dhr Bruins er eentje had liggen......

Veel plezier met dat ding Richard, enne, natuurlijk kan je klassiek op dat ding spelen, dat kan volgens mij op ieder instrument als je dat wilt: Doc Severinsen klinkt toch ook als een klok op zijn Eterna als ie Arban speelt? En wat te denken van Dokshitzer met z'n Benge?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Conn 8B Artist
BerichtGeplaatst: 01 maart 2014 05:49 

Enige tijd geleden had Ernst ook nog 2 36B's liggen, ik meen met door Adams gereviseerde ventielen.
Onwaarschijnlijk goede toeters, geweldige slotting.
De 36B is lichter dan de 38B en heeft een wat kleinere beker.
Persoonlijk kan ik niet goed overweg met de 38B.
De 36B speelt voor mij veel en veel gemakkelijker.
De 8B is een schaarse toeter. Er zijn er volgens mij weinig van gemaakt en het is moeilijk een goede te vinden. Als je er al een tegen komt is die vaak vh Abilene tijdperk of totaal versleten door intensief gebruik. Japanners betalen er onwaarschijnlijke bedragen voor.
Dus van harte gefeliciteerd met je aanwinst.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur