trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Olds Cornetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Olds Cornetten
BerichtGeplaatst: 25 feb 2013 14:06 
Moderator

Een poos terug was ik in de prettige omstandigheid dat ik voor 150 euro een mooie oude Olds Ambassador cornet kon kopen.
Dit instrument was er een uit de "goeie" tijd. Bouwjaar ong 1962. Vier jaar ouder als mijn onvolprezen Recording.
Dit instrument heb ik uiteindelijk weggegeven aan een goede vriend van mij, die wat belastingtechnische zaakjes voor me regelde. Ik speelde zelden cornet, en had weinig op met dit instrument. Het was aardig. Maar niet bijzonder. Helemaal niet bijzonder zelfs.

Inmiddels ben ik door een prettige ruil met een collega in het bezit gekomen van een andere Olds Ambassador cornet. Eentje uit de begin jaren 70. Toen het begin van het einde van Olds al was aangebroken.
Instrumenten uit deze periode van Olds worden over het algemeen afgeraden. Vaak op basis van hear-say. En op zich is dat niet gek. Ik heb veel oldsen in mijn handen gehad uit die periode, die toch echt niet goed waren. (Maar ja, zo heb ik ook Oldsen die veel ouder waren, en dus uit de "goeie" tijd kwamen, die evenmin de titel "trompet" verdienden).
Dit instrument is echter een prachtding. Een zeer charmant instrument, met een bijna frivool geluidje. Prettig in de omgang, erg flexibel, zonder dat je de kern van de noot gaat missen. Intonatie is ook prima te noemen.
Absoluut ongeschikt voor het notenvreten in de engelse brassband, is dit een veel lichter instrument. Niet zo vreselijk wollig.
Maar wel geschikt voor cornetpartijen in de symfonische literatuur, of in een harmonie orkest. Of solistisch.

Mooie extra: bij mijn vorige cornet zat een Olds 3c mondstukje. Nooit veel om gegeven. Eigenlijk gewoon een klereding. Maar in combinatie met de huidige cornet, is het een heel erg prettig mondstuk. (Zeker ook omdat ik te weinig cornet speel om een uitgave van meer dan 180 euro voor een GR mondstuk te kunnen rechtvaardigen).

Voor iedereen, die net zoals ik, af en toe eens een cornet partijtje moet spelen, is zo'n Olds als deze een aanrader. Maximaal 300 euro, even proberen of het goed is, en gaan.
Zeker voor deze prijs, is het nogal gezeur om te stellen dat je de late periode moet mijden, omdat er toen geen goeie instrumenten gebouwd zouden worden. Pertinente onzin. Want zoals blijkt: ook op het einde was Olds nog best wel in staat om prima instrumenten af te leveren.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Olds Cornetten
BerichtGeplaatst: 25 feb 2013 16:55 

marnix schreef:
Maximaal 300 euro, even proberen of het goed is, en gaan.

Voor een Ambassador cornet? Vind ik nogal pittig.......

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2013 19:58 
Moderator

Is het ook. Maar stel je komt er een tegen, die zo waanzinnig speelt, dat je er helemaal hoteldebotel van raakt. Dan is het die 300 toch wel waard. Lijkt me.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 11:06 

Die van jou is super! Is eigenlijk 500 waard!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 14:39 

Laatst heb ik het Radio Symfonie orkest van Bayern gehoord. Zij speelden o.a. de vuurvogel uit Stravinsky. Volgens mij staat het niet voorgeschreven, maar de 2e trompet speelde dus op cornet. Er zaten behoorlijk wat solo stukjes in en het klonk echt onwijs vet!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur