trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Eerste trompet kopen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 17:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eerste trompet kopen?
BerichtGeplaatst: 31 maart 2011 15:31 

Hallo,
mijn naam is Luc, ik ben een 17 jaar en ik zit er aan te denken om trompet te gaan spelen maar ik heb geen flauw idee wat voor eentje ik aan zou moeten schaffen. Ook heb ik niet een al te groot budget.
ik zou het liefste een beetje de jazz kant op willen.
ik heb wel wat voorbeelden van trompetten waar mijn voorkeur kwa klank een beetje ligt:

Ray kaart (solo)
http://www.youtube.com/watch?v=q_cFGdmLLg4

Herb Alpert & Tijuana Brass (pas op begin klinkt erg storend)
http://www.youtube.com/watch?v=2vp6CsgncKw

maar bijvoorbeeld zoals Miles Davis in So what vindt ik ook een erg mooie klank.
http://www.youtube.com/watch?v=qlIU-2N7WY4

Zou iemand mij er een paar aan kunnen raden en mij kunnen helpen om een keuze te maken?

Alvast Bedankt!!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Eerste trompet kopen?
BerichtGeplaatst: 31 maart 2011 20:52 

Hallo Luc,

Ik zou je voorstellen om gewoon een degelijke en goedekope trompet van hooguit een paar honderd euro op de kop te tikken; een tweedehandsje bijvoorbeeld. Het merk daarbij maakt niet zo erg uit. Je kunt daar al enorm mee vooruit. Hiermee voorkom je ook direct dat je veel geld uitgeeft terwijl je er in de toekomst niet meer iets mee doet; zonde van het geld!

Een instrument is inderdaad bepalend voor de klank, MAAR in zeer kleine mate. De klank wordt voornamelijk bepaalt door de bespeler zelf (it's the man behind the gun!). Door veel te luisteren naar diverse trompettisten (wat je nu al doet) en de sound die zij produceren, vorm je bij jezelf (tussen je oren) een eigen geluid. Door hen te immiteren (en heeel veel oefenen) krijg jij uiteindelijk het geluid zoals je die wilt hebben...

Neem zeker ook een trompetdocent; kijk bij een muziekschool, soms hebben zij zelfs wel eens een trompet in bruikleen...

Veel succes toegewenst! Enne.. coole filmpjes! ;-)

Laatst bijgewerkt door kevin op 02 apr 2011 17:16, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Eerste trompet kopen?
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 09:13 

Het is inderdaad handig om niet meteen een heel duur instrument aan te schaffen. Ga ook niet al te goedkoop shoppen. Bruikbare (nieuwe) trompetten beginnen pas vanaf zo'n € 300,- Instrumenten die op internet worden aangeboden voor € 149,- of zelfs nog minder leiden in de meeste gevallen tot teleurstelling.
Je kunt ook kiezen voor de aanschaf van een gebruikt instrument. Deze hebben als voordeel dat, als je trompet toch niet zo leuk blijkt te vinden, je ze voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kunt verkopen. Neem in elk geval iemand mee die mee kan luisteren als je trompetten gaat uitproberen.
Succes :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur