trompet.nl
https://trompet.nl/forum/

4 mei 2012
https://trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=9933
Pagina 4 van 5

Auteur:  camel [ 09 mei 2012 15:01 ]
Berichttitel:  Re: 4 mei 2012

wat een fucking dooddoener.
"Jij bent de prof, dus jij moet het foutloos doen, en IK ben de amateur, DUS ik mag over jou zeiken".

Dit bedoel ik dus met die zijlijn.

Maar leef gerust verder in je treurige denkwereldje.

Auteur:  Ruli [ 09 mei 2012 15:15 ]
Berichttitel:  Re: 4 mei 2012

camel schreef:
wat een fucking dooddoener.
"Jij bent de prof, dus jij moet het foutloos doen, en IK ben de amateur, DUS ik mag over jou zeiken".

Dit bedoel ik dus met die zijlijn.

Maar leef gerust verder in je treurige denkwereldje.


...ik vind de toevoeging over mijn "denkwereldje" overbodig.

Maar heb jij geen ander verwachtingspatroon van een prof als van een amateur dan? Van een prof mag je m.i. meer verwachten... op welk vakgebied dan ook.
Jij bent een prof-trompettist, dus als ik jou inhuur verwacht ik meer dan wanneer ik een (goedkopere) amateur inhuur.

Auteur:  delano [ 09 mei 2012 15:20 ]
Berichttitel:  Re: 4 mei 2012

Ach, ik denk dat het meer met zenuwen te maken heeft dan met bekwaamheden, ik denk dat als de betreffende klaroen (?) blazer het 20 keer voor je speelt dat het 20 keer goed is. Maar ja, de omstandigheden. Wanneer de zenuwen toeslaan weet je nooit. Als 15-jarige speelde ik als invaller (!) trombonist zonder enig geweten mee met de Pall Mall jazzband op een groot festival met duizenden bezoekers op de markt van Den Bosch. Totaal nergens last van. Paar jaar geleden zou ik bij auditie van het zingen van mijn dochter een simpele pianobegeleiding doen en kreeg ik de eerste maten van pure zenuwen er helemaal niet uit. Waarom? Niet rationeel verklaarbaar.
Vond ik erg leerzaam.
Zelfde vraag: waarom mist een voetballer van 80 miljoen bij Real Madrid in een uiterst belangrijke wedstrijd op knullige wijze een penalty? Of waarom kan een top 5 snookerspeler een simpel balletje naar de pocket dat elke clubbiljarter er met z'n ogen dicht uitschiet opeens missen als het om de beslissende bal gaat?
Ons past meer nederigheid voor mensen die onder druk moeten presteren.

Auteur:  camel [ 09 mei 2012 15:26 ]
Berichttitel:  Re: 4 mei 2012

Ruli schreef:
camel schreef:
wat een fucking dooddoener.
"Jij bent de prof, dus jij moet het foutloos doen, en IK ben de amateur, DUS ik mag over jou zeiken".

Dit bedoel ik dus met die zijlijn.

Maar leef gerust verder in je treurige denkwereldje.


...ik vind de toevoeging over mijn "denkwereldje" overbodig.

Maar heb jij geen ander verwachtingspatroon van een prof als van een amateur dan? Van een prof mag je m.i. meer verwachten... op welk vakgebied dan ook.
Jij bent een prof-trompettist, dus als ik jou inhuur verwacht ik meer dan wanneer ik een (goedkopere) amateur inhuur.


Natuurlijk verwacht ik van een beroeps een hogere kwaliteit. Maar ik weet ook dat een beroeps die vind dat hij kan garanderen dat hij geen kicks maakt, een leugenaar is. Want die garantie kun je nooit 100% geven.

Tot op het niveau van het concertgebouw komt het voor dat een musicus een fout maakt. En weet je: het is niet erg. Als een arts een fout maakt, dat is erg. Als een buschauffeur een fout maakt, dan heb je een uitdaging. Als een advocaat een fout maakt, heeft hij heel wat uit te leggen. Maar als een musicus een fout maakt, gaat er niemand dood, raakt er niemand gewond, niemand krijgt een hartaanval (Bernard Haitink misschien), en de wereld draait gewoon door.

Als het iemand pijn aan de oren doet, of een kicks erg vindt, denk ik: die mensen moesten ze een luister verbod opleggen. Want naar de achterliggende intentie en kwaliteit die er wel zijn, hebben jullie totaal geen oren naar. Teren op andermans missers. Lekker makkelijk.

Edit: Bedankt Delano!

Auteur:  Ruli [ 09 mei 2012 15:42 ]
Berichttitel:  Re: 4 mei 2012

camel schreef:
Ruli schreef:
camel schreef:
wat een fucking dooddoener.
"Jij bent de prof, dus jij moet het foutloos doen, en IK ben de amateur, DUS ik mag over jou zeiken".

Dit bedoel ik dus met die zijlijn.

Maar leef gerust verder in je treurige denkwereldje.


...ik vind de toevoeging over mijn "denkwereldje" overbodig.

Maar heb jij geen ander verwachtingspatroon van een prof als van een amateur dan? Van een prof mag je m.i. meer verwachten... op welk vakgebied dan ook.
Jij bent een prof-trompettist, dus als ik jou inhuur verwacht ik meer dan wanneer ik een (goedkopere) amateur inhuur.


Natuurlijk verwacht ik van een beroeps een hogere kwaliteit. Maar ik weet ook dat een beroeps die vind dat hij kan garanderen dat hij geen kicks maakt, een leugenaar is. Want die garantie kun je nooit 100% geven.

Tot op het niveau van het concertgebouw komt het voor dat een musicus een fout maakt. En weet je: het is niet erg. Als een arts een fout maakt, dat is erg. Als een buschauffeur een fout maakt, dan heb je een uitdaging. Als een advocaat een fout maakt, heeft hij heel wat uit te leggen. Maar als een musicus een fout maakt, gaat er niemand dood, raakt er niemand gewond, niemand krijgt een hartaanval (Bernard Haitink misschien), en de wereld draait gewoon door.

Als het iemand pijn aan de oren doet, of een kicks erg vindt, denk ik: die mensen moesten ze een luister verbod opleggen. Want naar de achterliggende intentie en kwaliteit die er wel zijn, hebben jullie totaal geen oren naar. Teren op andermans missers. Lekker makkelijk.

Edit: Bedankt Delano!


Ik ben het helemaal met je eens.

Auteur:  The Joker [ 09 mei 2012 19:36 ]
Berichttitel:  Re: 4 mei 2012

Elke keer als ik muziek maak, probeer ik niet alle noten goed te spelen. Alle noten goed spelen is geen muziek maken. Noten poepen is een kunstje dat ik totaal niet interessant vind, en met mij vele anderen. Muziek maken heeft met lijnen, verhalen en risico's te maken. Durf je het risico te nemen om net iets zachter, is subtieler of wat dan ook te spelen? Als je (zeker in de klassieke wereld) alles op safe speelt, heb je goed gespeeld. Dat is één van de meest verschrikkelijke complimenten die je kunt krijgen, zeker als prof. Ik wil niet goed spelen, ik wil MOOI spelen en dat is compleet wat anders. En tijdens die pogingen neem ik risico's en vertel ik verhalen met mijn trompet. Natuurlijk kicks ik en natuurlijk schiet ik wel eens ergens overheen. Maar het verhaal blijft hangen en mensen hangen aan je lippen als je speelt en het lukt. Dat iemand mij vervolgens afrekent op 4 kicksen en 2 fouten noten in het trompetconcert van Arutunian, daar heb ik echt geen boodschap aan. Er gaat 550 man staand applaudiseren in de zaal, die mensen heb ik weten te boeien met mijn spel. Daar gaat het toch om?

Auteur:  Ruli [ 09 mei 2012 20:00 ]
Berichttitel:  Re: 4 mei 2012

The Joker schreef:
Elke keer als ik muziek maak, probeer ik niet alle noten goed te spelen. Alle noten goed spelen is geen muziek maken. Noten poepen is een kunstje dat ik totaal niet interessant vind, en met mij vele anderen. Muziek maken heeft met lijnen, verhalen en risico's te maken. Durf je het risico te nemen om net iets zachter, is subtieler of wat dan ook te spelen? Als je (zeker in de klassieke wereld) alles op safe speelt, heb je goed gespeeld. Dat is één van de meest verschrikkelijke complimenten die je kunt krijgen, zeker als prof. Ik wil niet goed spelen, ik wil MOOI spelen en dat is compleet wat anders. En tijdens die pogingen neem ik risico's en vertel ik verhalen met mijn trompet. Natuurlijk kicks ik en natuurlijk schiet ik wel eens ergens overheen. Maar het verhaal blijft hangen en mensen hangen aan je lippen als je speelt en het lukt. Dat iemand mij vervolgens afrekent op 4 kicksen en 2 fouten noten in het trompetconcert van Arutunian, daar heb ik echt geen boodschap aan. Er gaat 550 man staand applaudiseren in de zaal, die mensen heb ik weten te boeien met mijn spel. Daar gaat het toch om?


Daar gaat het zeker om... maar met het spelen van het signaal taptoe heeft het vlgs mij weinig te maken. Of heb ik het mis? Bij 4 kicksen mag je nooit meer terugkomen...;-)

Auteur:  trumpetvos [ 09 mei 2012 21:18 ]
Berichttitel:  Re: 4 mei 2012

Als ik lekker zit te kijken, luisteren en er komt zo'n kicks in een taptoe signaal schrik ik ook altijd wel even. Probeer er zelf dan ook altijd een verklaring voor te zoeken waarom een prof dit overkomt, het zal dan wel de druk zijn denk ik of moeite met concentratie voor dat moment.
Het verwachtings patroon voor de prof ligt ook hoger dan voor een amateur wat voor hem extra druk kan geven, het is wel lekker spelen als er van verwachtings patroon geen sprake is.
Het zal ongetwijveld op de Dam ook moeilijker zijn dan in mijn dorpje met zo'n 100 toeschouwers. Persoonlijk had ik vroeger moeite met de lage c 's op het eind, de laatste jaren ga ik bewuster om met de concentratie op deze noten en deze klinken nu ook goed.

Pagina 4 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/