|
Wij zijn afgelopen donderdag in geraarsbergen (in Belgie) naar een concert geweest van Big Band '86 met als gastsolist niemand minder dan een 77 jaar oude Ack van Rooyen. In een intieme sfeer in cafe de Eendracht speelde hij onderandere Walking Tiptoe, flugelhorn im herbst en A night in Tunisia. Voor het belachelijke bedrag van 6 euro om binnen te komen en 1,40 voor een biertje is het niet moeilijk voor te stellen dat het cafe tot aan de nok gevuld was.
Na de opening (Sam's Boogie) van Big Band '86 onder leiding van trombonist Marc Godfroid was het eerst nog een drie tal nummertjes de beurt aan voor deze gelegeheid gevraagde uitstekende zangeres Eef van Acker.
Daarna was het de beurt aan de meester zelf. Om hem niet te laten struikelen heb ik mijn benen maar even ingetrokken zodat hij zijn plaats voor de microfoon kon innemen. De soeplesse waarmee deze man speelt is werkelijk niet te doen. Zijn klank is, zoals zovaak al gezegd door anderen, echt van fluweel. Een muziekant om echt naar te luisteren met je ogen dicht. Deze man speelt zo mooi, geen krachtpatserij, waar ik toch ook wel van hou, maar een zuiverheid en een speelgemak waar menig instrumentalist een voorbeeld aan kan nemen. Iedere noot is raak en elke gespeelde zin vertelt het verhaal een beetje verder.
Hoe dom eigenlijk dat ik deze man eigenlijk alleen maar kende van het orkest van Bert Kaempfert, dit terwijl hij toch veel meer gedaan heeft. Ik heb me voorgenomen om bekender te worden met zijn spel. Hij heeft een fan erbij, en dat op zijn leeftijd......
Olaf
_________________ "Practice, practice, practice until it all works correctly - by habit." - Claude Gordon
Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631
|