erikveldkamp schreef:
Miel Adams zei me gisteren trouwens dat Michael Stewart helemaal weg was van hun experimentele bugel. Dat is dezelfde bugel die ik ook het beste vond klinken bij Adams. Hij ziet er ook wel hip uit omdat ie nog helemaal ruw en zwart geblakerd is omdat ie nog niet gepolijst is. Dit prototype is echter niet in productie bij Adams omdat het teveel tijd kost (volgens Miel) om die te maken. Die heeft trouwens wel een goudmessing beker uit 1 gedeelte i.t.t. hun standaard modellen.
Die zwarte vond ik ook de beste: al speelde die nog tamelijk zwaar. Sinds kort heb ik een Oiram bugel, en die klinkt minstens zo goed, en speelt veel lichter. De lichtere Adams-bugels vond ik wel weer goed aanspreken, maar (naam mijn smaak) veel te licht klinken. Ik denk dat de uitdaging van een goede bugel maken juist ligt in het combineren van een goede (donkere, fluwelige) klank met een lichte aanspraak. Heb zojuist opnames beluisterd waarbij ik het als solist tegen een fanfare moet opnemen, en zelfs bij hoge volumes blijft de klank fluwelig en compact en gaat nooit schreeuwen (het grootste probleem van mijn oude Yamaha).
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL