Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
Op C begint-ie met een C#, niet de lekkerste noot op een trompet.
Ben geen klassieke trompettist, maar ik zou het op bes spelen (niet helamaal eerlijk, want ik zou alles op bes spelen)
Alle mahler repertoire moet volgens mij op een c trompet met gewone ventielen gespeeld worden en wel om de volgende reden.
Toen Mahler in Wenen zijn werken schreef en dirigeerde werd er in Wenen op Franse c tormpetten gespeeld. Ook was Mahler veel bij het concertgbouw samen met Mengelberg waar zijn werk vanzelfsprekend ook op Franse c trompetten werd gespeeld.
Pas na de machtsgreep van de Nazi's in oostenrijk zijn ze in wenen onder die invloed duits gaan spelen, maar nog altijd op duitse c trompetten wat ze ook nu nog spelen. Dus die hele Duitse traditie van die bestrompetten staat helemaal los van Mahler. Mahler heeft zijn eigen werk voornamelijk voor Franse/amerikaanse c trompetten geschreven. Daar heeft hij zelf in ieder geval het meeste mee gewerkt.
_________________ How do you get a trumpeter to play louder?
Who in their right mind would want a trumpeter to play louder?
www.neosbrass.nl
Dat bovenstaande klopt.
Doch: in principe zou het niet uit moeten maken welke toeter je gebruikt, als het maar klinkt als Mahler. Of je het op Bes, C, Duits, Amerikaans of op saxofoon doet, als het maar klinkt als Mahler. Een slecht bespeelde Amerikaanse trompet in Mahler is gruwelijker dan een goed gespeelde Duitse Bes.
de eerste schetsen van mahlers vijfde begonnen met heel ander thematisch materiaal en waren gezet voor blokfluit en gitaren........ blij dat hij daar vanaf gestapt is.
_________________ How do you get a trumpeter to play louder?
Who in their right mind would want a trumpeter to play louder?
www.neosbrass.nl
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen