Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
toet'n!!
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 jul 2009 20:11 |
|
|
ja, dat snapte ik  . Was ook meer een vraag in het algemeen. Anders kan ik de vele invallers namelijk niet verklaren 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
koen gijsels
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 jul 2009 21:19 |
|
Geregistreerd: 04 jan 2008 22:39 Berichten: 86 Woonplaats: kessel ( België )
|
|
Voor de wedstrijd was er geen identiteitscontrole. Iedereen kan dus meespelen, denk ik. Het was wel de tweede divisie brassband.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
symphonic-fan
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2009 12:24 |
|
Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15 Berichten: 191 Woonplaats: Aan de toog
|
|
Delicaat onderwerp.
Is het WMC er niet een beetje zelf schuld aan ?
Neem nu het verplicht werk van de concertafdeling harmonie.
1ste trompet, op een gegeven moment maten constant contre E, volle sterkte.
Tja dat kunnen er veel niet.
Hoorn solo, op een gegeven moment zeer hoog, moeilijk. Tja wat een nut heeft dat allemaal.
Is ook een slecht werk, slecht georkestreerd, nooit één samenhangeng geheel, veel gepikte nest en gezocht.
Cellos staan ook in de partituur. Zijt ge ze dan verplicht te spelen of niet ?
Verplicht werk eerste divisie fanfare, man man, wat moeilijk, miljaarde.
De derde bugel, man, echt niet van de poes, techniek.
Bassen, pfft, tja dit is het ook zoeken hoor.
8 jaar terug Culben Sands van De Boer, verkeerd geschreven, plichtwerk concertafdeling harmonie, moeilijk, belachelijk. Was in opdracht geschreven voor een beroepsorkest, kiezen die pipos uit voor het WMC.
Trompetpartij was te doen, maar de rest. Wat wel was, de derde cornet en derde trompetpartij hadden identiek hetzelfde als de eerste cornet en trompet, met tongslag, tja die jongen gasten zijn daar nog niet rijp voor.
Is het eigenlijk niet meer een wedstrijd voor de dirigenten hun naamkaartje ?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Jan H
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2009 21:39 |
|
Geregistreerd: 31 mei 2005 05:36 Berichten: 321 Woonplaats: Achel, Limburg (B)
|
symphonic-fan schreef: Verplicht werk eerste divisie fanfare, man man, wat moeilijk, miljaarde. De derde bugel, man, echt niet van de poes, techniek.
Moeilijker dan het werk voor de concertafdeling, heb ik mij laten vertellen...
In dat stuk moeten de derde bugels vooral goed de maat kunnen tellen 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jul 2009 22:05 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Nou, zo lastig zijn die die bugel partijen nou ook weer niet. Wel jammer dat het stuk in zn geheel zo weinig inspirerend en muzikaal is.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Peter Amersfoort
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 jul 2009 18:21 |
|
Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45 Berichten: 499 Woonplaats: Achterveld
|
|
zelf heb ik niet zo heel veel met concoursen en zo.
Mijn indruk is dat de verplichte werken zo in elkaar zijn gedraaid, dat elke sectie hoe dan ook aan bod moet komen. Iedereen mag zijn kunstje vertonen.
Des te hoger de afdeling waarin er gespeeld wordt, des te meer er technisch van de betreffende secties verwacht wordt. Dit lijkt wat mij betreft nogal op het uitvoeren van circuskunstjes, en heeft ook weinig meer met mooie muziek te maken.
(Profesionele) Invallers zijn dan ook vaak alleen maar nodig om te kunnen voldoen aan het hoge technische niveau.
Smutkoesjes als dat invallers alleen maar worden ingehuurd om de gaten te vullen lijken mij daarom vaak niet op waarheid berust. Er worden door de verschillende orkesten karrevrachten vol proffesionele invallers ingehuurd om de beste cijfers te behalen.
Voor mij is de vraag niet wie het het beste doet, maar wel wie het het mooiste doet.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
ChUcKiE
|
Berichttitel: Geplaatst: 21 jul 2009 22:28 |
|
Geregistreerd: 09 feb 2008 22:21 Berichten: 32 Woonplaats: Middelaar
|
|
Wat ben ik toch blij dat we nooit meer op enige vorm van concours gaan. Vroeger ooit aals laatste concours volgens mij derde divisie of zo, alleen eigen mensen...
Daarna in het durpke een serenade waren we nog maar met 15 man en dat ging niet eens....of een paasconcert, degelijke fanfarenummers, 25 man aanhang in de zaal , meer niet
Tegenwoordig, met een goede dirigent (al dik 10 jaar) in een dorpje van een paar honderd inwoners, gewoon een concert (thema Night of the Proms) waar 500 man in de zaal zitten!! Nummers van E/F niveau (Trompettors Lullaby etc.) en allemaal met eigen mensen....dan zie je tenminste waar je het voor doet...
Inhuren kan elke vereniging met dikke sponsoren, maar je zult ook daarna gewoon weer verder moeten......
Ben echt nog steeds blij dat we die weg van moderne muziek ingeslagen zijn 10 jaar geleden....daar plukken wij nu de vruchten van en je ziet steeds meer fanfares in omliggende dorpen ook die ommekeer maken.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
NJFO-Thomas
|
Berichttitel: Geplaatst: 22 jul 2009 01:42 |
|
Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54 Berichten: 517 Woonplaats: Zuiderwoude
|
Aan de andere kant, ik ben zo iemand die dan ingehuurd wordt en ik vind het ook allemaal geweldig  Heb de DVD van vorige keer met Derrivations van Pütz ongeveer 200 keer bekeken na afloop, een soort van ultieme ervaring in een fanfareorkest.
Elke club wil het beste voor de dag komen en dan zijn er invallers nodig, anders moet je invallers helemaal verbieden en alleen met de mensen spelen die minstens 90% van de repetities bezoekt door het jaar heen.
Nu is het inderdaad de wedstrijd welke club / dirigent heeft er het meeste voor over om het beste voor de dag te komen op het wmc. Wat mij betreft ook een leuke wedstrijd. Maar ik kom zelf ook uit die wereld en snap dat het voor de leden een drama is. Beter zou zijn 2 soorten wedstrijden, 1 met en 1 zonder invallers.
|
|
| Omhoog |
|
 |