trompet.nl > forum > Toon onderwerp - WMC
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 15:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2005 21:27 

Citaat:
zouden hebben ingehuurd! Alleen op de plekken die niet volledig bezet zijn zoals piccolo trompet, trombones, slagwerk, hoorns, euphoniums komen er wat mensen bij

frans aert vd burggraaf??? Jullie hebben iig 1 top euph zitten!! gillian schmidt!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2005 21:46 
Moderator

euphonic schreef:
Citaat:
zouden hebben ingehuurd! Alleen op de plekken die niet volledig bezet zijn zoals piccolo trompet, trombones, slagwerk, hoorns, euphoniums komen er wat mensen bij

frans aert vd burggraaf??? Jullie hebben iig 1 top euph zitten!! gillian schmidt!!

Gillian, leuke vent, als je hem weer ziet, moet je hem ff de groeten van me doen.

Maar als jullie zo onder bezet zijn: trombone mist er, en hoorns en euphoniums zijn niet compleet, waarom willen jullie dan per se naar iets toe dat blijkbaar toch teveel eist??
Dan kunnen jullie het schijnbaar toch niet alleen af.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2005 21:49 

Citaat:
Maar als jullie zo onder bezet zijn: trombone mist er, en hoorns en euphoniums zijn niet compleet, waarom willen jullie dan per se naar iets toe dat blijkbaar toch teveel eist??
Dan kunnen jullie het schijnbaar toch niet alleen af.

.
ben ik het helemaal mee eens!! sommige orkesten willen koste wat het kost maar op concours!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 08:49 

Ik ben het daar ook helemaal mee eens!
Ik vindt het sowieso laakbaar dat er extra krachten ingehuurd worden voor een belangrijk concours. Ik weet dat dit vrij gangbare praktijken zijn in hafabra, maar waar ik vandaan kom doe je het met je eigen mensen, of niet!
Alleen als je op het allerllaatste moment een zieke of geblesseerde of zo moet vervangen; OK. Maar that's it!

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 09:18 

MagnumHorn schreef:
Ik ben het daar ook helemaal mee eens!
Ik vindt het sowieso laakbaar dat er extra krachten ingehuurd worden voor een belangrijk concours. Ik weet dat dit vrij gangbare praktijken zijn in hafabra, maar waar ik vandaan kom doe je het met je eigen mensen, of niet!
Alleen als je op het allerllaatste moment een zieke of geblesseerde of zo moet vervangen; OK. Maar that's it!
8)

En elk orkest beschikt over een contrabasklarinet, contrafagot en voor elke instrumentengroep een professionele muzikant of een meer dan degelijk amateur?

Voor instrumenten die niet beschikbaar zijn en zelfs zeldzaam in de harmonie-wereld (tel de contrabasklarinetten in België maar...) vind ik persoonlijk dat het moet kunnen... Voor de frequentie waarmee ze voorkomen in stukken (voornamelijk concourswerken), de moeilijkheid om iemand te vinden die er op kan spelen (gezien de schaarste noodzakelijkerwijs prof) en de kostprijs van zo'n ding, is je mening te ongenuanceerd lijkt me.

En wat als er in je hele WMC-programma 1 solistische passage zit voor bijvoorbeeld tuba... Ga je dan tegen je hele band zeggen: "Sorry we gaan niet, want Kees krijgt het niet gespeeld"... TUURLIJK... In dat geval kan je het ook wel aan denk ik om 1 persoon bij te vragen om Kees en het orkest uit de nood te helpen. En dan zelfs wanneer echt blijkt dat Kees het niet zal trekken (dus in de laatste voorbereiding)...

Maar muzikanten inhuren in september om vervolgens van je hele orkest een soort veredeld begeleidingsensemble van profs te maken is verkeerd ! En uit wat wij hier in Belgie te horen krijgen hebben sommige concertafdelingorkesten daar een mooi aardje in weg... Als we bepaalde budgetten (uit persoonlijke bron) moeten aanhoren, met de mededeling erbij "nu weet je waarom we maar 1x in de 2-3 edities gaan", dan draait je maag inderdaad rond... Dat is te belachelijk voor woorden... Dan mag je blij zijn met die wimpel in je verenigingslokaal, behaald door mensen die het uniform een enkele keer gedragen hebben....

Let wel, ik sta volledig achter het standpunt dat je met je EIGEN orkest naar een concours moet gaan, met EIGEN muzikanten op hun normale plaats, tenzij het echt onmogelijk is. Hoe ver je daarin gaat moet het orkest voor zichzelf uitmaken, maar iedereen weet goed genoeg hoe het zit, dus gaan met een vreemdelingenlegioen zal je alleen maar belachelijk doen uitkomen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 09:44 

Dan moet het WMC opdracht geven aan componisten, om werken te schrijven voor ha/fa/bra waar gewoon gebruik wordt gemaakt van de voorgeschreven instrumenten in ha/fa/bra/.. en niet de meest zeldzame instrumenten voorschrijven...en doet hij dat wel, dan moet er ook een alternatief zijn voor als het instrument niet aanwezig is!! het is vind ik ook deels de fout van het WMC/componist!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 12:25 

Euhmm...

Contrafagot en Contrabasklarinet komen zeer vaak voor in Harmoniewerken voor concertafdeling... Is quasi standaard, maar desalnietttemin een zeer DUUR instrument in aanschaf en ZEER MOEILIJK om te bespelen waardoor schaars...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 12:27 

Citaat:
Contrafagot en Contrabasklarinet komen zeer vaak voor in Harmoniewerken voor concertafdeling... Is quasi standaard, maar desalnietttemin een zeer DUUR instrument in aanschaf en ZEER MOEILIJK om te bespelen waardoor schaars

dus moeten de componisten daar rekening mee houden als je een concourswerk schrijft

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur