trompet.nl > forum > Toon onderwerp - taxateur blaasinstrumenten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2024 00:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: taxateur blaasinstrumenten
BerichtGeplaatst: 29 maart 2023 09:13 
Offline

Geregistreerd: 21 nov 2020 20:11
Berichten: 2
jans01 schreef:
@Trompetman: Ben benieuwd waarbij ik met 120 instrumenten aan moet denken.
Allemaal zeldzaam/leeftijd etc. ?
Jaren gelden in het Trompetenmuseum in Bad Saeckingen geweest wat me een beetje tegenviel ondanks een aanwezige trompet van Timofei Dokshizer.


Het gaat om een overzicht van blaasinstrumenten van Nederlandse en Belgische makers. Niet allemaal individueel zeldzame instrumenten, de waarde zit in de samenhang.

luc schreef:
Musea zullen je collectie graag overnemen, gratis wel te verstaan. En dan komen je instrumenten wellicht terecht in hun donkere opslagruimtes, want je kan nu eenmaal niet alles tentoonstellen.


Dat klopt. En dat is prima.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: taxateur blaasinstrumenten
BerichtGeplaatst: 31 maart 2023 16:42 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 923
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Het trompet museum in Bad Sackingen is intussen wat opgefrist.(Ik was
er omstreeks 2000). Mooie plaatjes op de site van de firma die de nieuwe vitrines leverde :

https://www.frankeurope.com/en/portfoli ... aeckingen/

Voor het wereldvermaarde instrumentenmuseum in Brussel stel ik me vraag of
ik er nog eens langsga. Om te kijken of ntussen misschien al die ene kaart van ons land er al te vinden is die een beetje de geschiedenis van de bouwers van muziekinstrumenten in kaart brengt. Welke steden? Welke bouwers? Namen,periodes op één enkele kaart ! Het kan blijkbaar niet...

Niet alleen koperblazers, ook andere muziekinstrumenten, bijvoorbeeld orgels.
Leer je dan mensen kennen uit families van zo'n teloorgegaan orgelbouwend bedrijf en leer je dat ons land rijk was aan mensen die wisten hoe het moest. Dus misschien waren er dan wel teveel namen om te vernoemen op die ene kaart?

Nederland wellicht ook zo ?

Mijn felicitaties aan Trompetmann voor het bijhouden van zijn verzameling (heb er zelf nog maar 39). Idee voor verzamelaars (of groepen) die hun collectie willen delen met anderen via andere weg dan een museum: uitgave van een fotoboek? virtual museum ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: taxateur blaasinstrumenten
BerichtGeplaatst: 31 maart 2023 17:14 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Met een virtueel museum doe je er sowieso goed aan om een taxateur te raadplegen en je verzekering op te hogen.
Met de huidige datalekken, is je adres zo achterhaald, en ben je zo van je collectie verlost. :mrgreen:

En wordt je dan door Facebook ea sociale media niet vreselijk in de weg gezeten?

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: taxateur blaasinstrumenten
BerichtGeplaatst: 31 maart 2023 18:11 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 923
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Serieuze verzamelaars kennen dat probleem wel en hebben daar oplossingen voor; ze hebben hoogstens enkele instrumenten bij hen thuis. De rest is dan te vinden op een andere locatie,of verspreid over meerdere locaties ; dat kan heel verscheiden zijn: bij een vriend, in een bewaakte opslagplaats (vb.Shurgard)...enz.

Facebook-groeperingen van verzamelaars, beter dan niks, maar is zeker een communicatie-platform voor gelijksgestemde zielen. Geef mij maar een goeie ouderwetse vereniging waarvan je echt lid bent, ook lidgeld betaald, en terecht kan met je vragen (ik gaf het voorbeeld van ACIMV in Frankrijk). Uit dergelijke vereniging kan een publicatie ontstaan van vb. een fotoboek, met fotos uit de collectie van de leden. Zie ik nog niet zo direct gebeuren vanuit een Facebook-groep...

Ken je het boek "A Timeline of Trumpets- Collecting the History of Modern Trumpets" van Ron Berndt? Waarom zou zoiets niet kunnen bestaan voor de Europese makers die er zijn geweest? Aanrader dat boek trouwens !


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.