Geregistreerd: 10 dec 2004 21:27 Berichten: 44 Woonplaats: Gorinchem
Met kerst heb ik voor een volle kerk (500/600 man) Ere zij God gespeeld, totaal geen zenuwen, maar nu moest ik laatst die solo uit "Jesus Christ Superstar" spelen in de harmonie en toen wist ik niet wat mij overkwam.
De week daarop echter geen last van zenuwen, maar naar mate de solo vorderde, werd ik zenuwachtiger en begon ik weer te trillen als een gek.
ik denk dat het er ook aan ligt wat voor solo je speelt.zo'n mooi gedragen stuk solo waarbij iedereen naar je luisterd wekt denk ik meer zenuwen op dan dat je meespeelt met 500/600 man in een kerk.
_________________ ------------------------------------------------------------------- bij voetbal gaat het om de winst, bij muziek om gelijkspel
Geregistreerd: 04 maart 2005 16:30 Berichten: 164 Woonplaats: Den Haag
Gek genoeg kan je je zenuwen ook redelijk onder controle krijgen door de symptomen aan te gaan; je geeft dan signalen aan je lichaam dat er geen reden is om je op te winden.
Als je jezelf dmv ademoefeningen zover krijgt dat je (ondanks de zenuwen) rustig, diep en laag ademt, dan wordt je meestal ook mentaal stukken rustiger. Doe ontspanningsoefeningen om spanningen in je lichaam op te sporen en op te lossen.
Probeer ook negatieve / irrationele gedachten tegen te gaan. Think positive. Moet je natuurlijk wel zorgen dat je je huiswerk hebt gedaan.
Je kan ook leren negatieve energie (zenuwen, onzekerheid, spanning) om te zetten in positieve (muzikaliteit, creativiteit, alertheid).
Zenuwachtig zijn is volgens mij normaal. Maar Trompetter, in die situatie, vrolijke bui en stuk perfect onder de knie, dan komt de uitvoering toch wel goed zeker? Ondanks de zenuwen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen