erikveldkamp schreef:
Als ik Botti hoor spelen dan hoor ik geen warmere sound dan wat ik ook op mijn Oiram heb als ik ik me daar op toeleg. En het helpt ook als je wat dichter in de microfoon speelt. Dan klinkt het al gauw een stuk donkerder.
Ik drukte me verkeerd uit: het geluid van een Committee is niet in woorden als warmte of donkerte te vangen. Ik hoor in het geluid van Botti iets dat ik niet of nauwelijks bij andere solisten hoor, wel bijvoorbeeld bij Roy Hargrove. Kun je een opname op je site zetten waarbij jij dat geluid ook maakt? Ik ben het daar nog niet tegen gekomen.
erikveldkamp schreef:
Ik heb afgelopen jaar diverse optredens gedaan met Jan Wessels die een Calicchio 1s2 speelde. Die klonk even warm als Botti. Ook Ruud Breuls kan op zijn Eclipse ook erg warm klinken in ballads.
Hoe Jan Wessels klinkt weet ik zo even niet meer, Ruud heeft een fantastisch geluid, maar lijkt in niets op Botti.
erikveldkamp schreef:
Natuurlijk is de ene trompet meer geschikt dan de andere om een donker geluid te maken, maar volgens mij is de Committee niet ontworpen voor dat donkere geluid, maar meer voor een open geluid. Er speelden namelijk ook talloze leadtrompettisten op. Luister maar eens naar Conrad Gozzo, dat klinkt niet bepaald warm...
.
Volgens mij speelde Conrad Gozzo niet op dezelfde Committee als Miles Davis, iets met boringen enzo: de ene Committee is de andere niet. Bovendien vind ik Gozzo wel degelijk warm klinken! Niet donker, maar wel met een heel erg rijke klank. Maar in feite heb je gelijk: hetzelfde geldt voor mijn Connstellation, ik kan hier zowel helderder met veel projectie op klinken als vetter en donkerder, dan ik op de meeste andere trompetten voor elkaar krijg.
erikveldkamp schreef:
Van jouw laatste opmerking kan ik niets maken. Je legt dingen in mijn mond die ik volgens mij nooit gezegd heb..
Volgens mij beweer jij altijd dat klank voor het grootste niet in een trompet zit, maar dat het
the man behind the gun is die
counts. Daarentegen vind je niet dat Monette's en Connstellations kunnen mengen in sectie's waarin voornamelijk lichtere "Bach-achtige" trompetten zitten. Dat heb ik ofwel jouw horen beweren, ofwel de Ronde van, waarop je het niet tegensprak. Als je het met bovenstaand citaat niet eens bent, hoor ik het graag. Ik vind dat namelijk nogal ongerijmd: de voordelen van zwaardere trompetten tellen niet, maar de nadelen wel.
Misschien is dat alles wel een smaakkwestie: jij houdt gewoon zelf het meest van middle-of-the-road-trompetten en klinkt daarop zoals jij wil klinken. Op zich is daar niets mis mee, alleen: dat is een zeer persoonlijk gegeven. Ik zou niet jouw geluid willen hebben, net zoals jij waarschijnlijk dat van mij niet. We hebben namelijk allebei gelukkig een eigen smaak. Mijn smaak is gemakkelijker voor elkaar te krijgen op zwaardere trompetten, zoals nu blijkt uit mijn tevredenheid over mijn Connstellation, en jij zoekt het liever in wat lichter materiaal, om bovengenoemde redenen. Wellicht is het misscien zo (maar nu begeef ik me op het gladde ijs van de presumties): dat jij een trompetgeluid mooier vindt hoe meer "standaard" het klinkt (in de meest positieve zin van het word) en ik meer hou van een zo afwijkend mogelijke klank...
erikveldkamp schreef:
Wat ik wel gezegd heb is dat ik een Connstellation en de zwaardere Monettes niet goed vind mengen in de huidige trompetsecties. Het geluid is te groot en te breed in vergelijking met de slankere toeters van tegenwoordig. Als het jouw wel lukt, hulde. Ik heb hele andere ervaringen.
Dankjewel! (voor de hulde)
Hier zeg je dus wel degelijk dat een Connstellation of zwaardere Monette groter en breder klinkt dan je op een "Bach-achtige", zoals bijvoorbeeld de Oiram voor elkaar zou kunnen krijgen. Nogmaals: correct me if I'm wrong.
Ik vind persoonlijk dat het niet eens het gewicht hoeft te zijn dat het geluid zo "anders" maakt: een Committee is niet eens echt zwaar, maar hoort wel wat mij betreft in bovenstaande categorie van "afwijkende trompetten" thuis.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2