trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Last Post vs. Taptoe
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 11:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 193 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 21:59 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Ik weet niet of onze zuiderburen het bij het recht eind hebben, maar
http://www.lastpost.be/mainpage.htm
daar spelen ze blijkbaar al een aardig tijdje the last post

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 22:43 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2006 21:54
Berichten: 496
Woonplaats: Kerkrade
Ja goed, jullie kunnen best gelijk hebben hoor :wink: Ik ging alleen uit van de wijsheden van mijn dirigent. Maar zoals ik al zei, denk ik dat het meer een bureaucratisch verschijnsel is.

_________________
They call it a wind instrument for a reason!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 07:38 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Kerkradenaar1988 schreef:
Ja goed, jullie kunnen best gelijk hebben hoor :wink: Ik ging alleen uit van de wijsheden van mijn dirigent. Maar zoals ik al zei, denk ik dat het meer een bureaucratisch verschijnsel is.


Nou, ik claim geen gelijk te hebben hoor. In feite is voor mij de zaak nog steeds niet helemaal helder. Ik heb alleen laten zien dat de zuiderburen blijkbaar als sinds 1928 The Last Post spelen als traditioneel eerbetoon voor de gevallen Britse soldaten tijdens de eerste Wereldoorlog.
In mijn woonplaats, waar ik sinds jaren The Last Post speel, zijn ook Britse oorlogsgraven, uit de 2e wereldoorlog. Vanuit dat oogpunt lijkt het spelen van de Last Post, hetgeen bij deze graven plaatsvindt, dus op zijn plaats, ook al betreft het hier wel een "normale" dodenherdenking, in zijn algemeenheid dus.
Alles overziende zou je gaan denken dat bij een typisch Nederlandse herdenking de Taptoe op zijn plaats is, en bij een herdenking met een internationaal karakter The Last Post. maar mijn mening voor een betere.....

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 07:55 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2003 10:45
Berichten: 245
Woonplaats: Paraguay
Jouw dirigent heeft volgens mij wel gelijk, zie:
http://www.herdenkenenvieren.nl/hev/veel.gestelde.vragen/taptoe.of.last.post


op de site begint het verhaal met:
Er bestaat verwarring over het Nederlandse Taptoe-signaal, het stukje muziek dat jaarlijks de twee minuten stilte inluidt bij de dodenherdenking.

Dus, bij de dodenherdenking zou het Taptoe-signaal gespeeld moeten worden.

Verder is er in het stukje iets te lezen over hoe de traditie is gegroeid om de Taptoe te spelen.
Daarna staat er iets over de verwarring met de Last Post (de signalen lijken op elkaar :roll: )
Dan staat er nog iets over het gebruik van het signaal bij begrafenissen. Als je de Last Post op een (militaire) begrafenis speelt, verliest de begrafenis de status van officiële militaire ceremonie. Maar goed, de dodenherdenking is geen begrafenis, dus hier heb je ook niets aan.

Ook als je het stukje verder goed leest wordt het er niet veel duidelijker van. Er staat zelfs onzin in.
Muziekhistorici verklaren de gelijkenis tussen de twee stukken muziek uit het feit dat eeuwen geleden veel gebruik werd gemaakt van buitenlandse huurlingen, een situatie waarin het handig was dat één signaal door soldaten van verschillende nationaliteiten begrepen werd.
Eigenlijk zeggen ze dat, omdat er veel buitenlandse huurlingen ingehuurd werden, men 1 signaal ging gebruiken, en dat dat de gelijkenis tussen de twee stukken muziek verklaart :roll: :roll: 8O :?

Nederlandse militairen die beroepsmatig met de ceremonies te maken hebben, koesteren groot respect voor de Last Post. Ze pleiten er wel voor bij officiële ceremonies het Nederlandse Taptoe-signaal te gebruiken, omdat dit voorhanden is en een lange traditie kent. Luitenant-kolonel Gert Jansen, inspecteur militaire muziek krijgsmacht: "Het is voor mij eigenlijk iets voor de hand liggends, net zoals je in een Nederlandse winkel nu eenmaal Nederlands praat en niet iemand in het Engels of Duits aanspreekt
Men pleit er voor, men vindt het voor de hand liggen, maar wat nou voorgeschreven is wordt niet duidelijk. Misschien is er ook wel helemaal niets voorgeschreven en is iedereen vrij om te spelen wat hij/zij wil.

Trouwens, als ik een signaal moet spelen bij de dodenherdenking speel ik altijd de Taptoe (infanterie)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 08:44 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Om wat meer duidelijkheid te krijgen heb ik vanmorgen gebeld met het Nationaal Comite
dodenherdenking.
Het advies van het comite luidt : De Taptoe.
Het is echter geen dwingend advies, in uitzonderingen, zoals ik als voorbeeld al heb aangegeven in mijn eigen woonplaats, waar de herdenking plaatsvindt bij de oorlogsgraven van geallieerden, zou men voor de The Last Post kunnen kiezen.
Maar in principe is dus De Taptoe op 4 mei het aangewezen signaal.
Ik heb het Nationaal comite beloofd haar advies op dit topic te vermelden. bij deze.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 14:49 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2006 21:54
Berichten: 496
Woonplaats: Kerkrade
Dan zijn we eruit :wink: Top dat je je de moeite getroost hebt op dit uit te zoeken!

_________________
They call it a wind instrument for a reason!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 18:39 
Offline

Geregistreerd: 01 dec 2005 18:14
Berichten: 59
Als ik zo alle reactie's lees van deze topic, en bij google enz,enz, dan denk ik dus ook dat de Last Post is "aan komen waaien".
De vraag is of de auteur ( fb ), van deze topic, hier ook dezelfde mening is toegedaan en weer wat rustiger kan gaan slapen.
Laat eens wat van je horen fb, of heb je je zakken ook vol van dit forum net als Marnix e.a.?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 apr 2006 07:44 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Eindelijk eens geen koud mondstuk op 4 mei? 8)
http://www.knmi.nl/voorl/weer/reindex.h ... aagse.html (zie onderaan(4 mei))

:D

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 193 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.