trompet.nl > forum > Toon onderwerp - "Schoonmaken " ....
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 09:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: "Schoonmaken " ....
BerichtGeplaatst: 21 feb 2021 14:57 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2019 11:35
Berichten: 51
Ruli schreef:
... over soda in het water lopen de meningen hier uiteen.


Zo'n sodabadje geeft ik mijn instrumenten slechts 1 keer per jaar.

Mijn oudste trompet, een Getzen uit de jaren '70, is nog steeds een prima trompet. Vorig jaar heeft deze nog een professionele schoonmaakbeurt gehad bij de firma Glas uit Friesland en de medewerker bevestigde dat het instrument nog steeds in een prima conditie verkeerde.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Schoonmaken " ....
BerichtGeplaatst: 26 feb 2021 13:40 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Ik zou voornamelijk investeren in een schoonmaaksetje:
https://www.atelierpfeiffer.nl/wissers/ ... 00287.html

Schoonmaakmiddelen gebruik ik niet meer, gewoon wat lauw water door de buizen laten lopen en daarna met de trekveer er doorheen. En als je dat 2x per jaar doet, blijft je trompet keurig schoon.

Ik heb m'n oude Main trouwens een keer in de vaatwasser gedaan nadat ik de lak van de trompet had geschuurd. Werkte prima, maar ik zou het niet aanraden als je de lak wil sparen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Schoonmaken " ....
BerichtGeplaatst: 11 okt 2021 17:48 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Biotex waspoeder is prima.

Kleine beurt:

Eéns in de drie maanden 5 liter warm (zo warm als je handen kunnen verdragen) zeepwater in een teiltje aanmaken met Biotex waspoeder. Daarna met een plastic beker het water door de beker schenken en eens in de zoveel tijd alle drie ventielen tegelijk indrukken (trompet verticaal houden). Hierdoor loopt het water door. Doe dit een aantal keren. Daarna de trompet in dezelfde stand uitspoelen met warm water. Ik hou de douchekop erboven. PAS WEL OP DAT DE POMP VAN HET DERDE VENTIEL ER NIET UIT VALT. Dat is mij namelijk overkomen en het is het enige deukje in mijn Jupiter.
Vervolgens erop blazen om het water eruit te krijgen via de waterkleppen. Daarna laten drogen en de ventielen opnieuw oliën.

Grote beurt: hetzelfde spul gebruiken, maar nu de trompet helemaal uit elkaar halen en twee uurtjes erin laten liggen en daarna borstelen met een borstelset voor trompetten. Weer goed schoonspoelen met warm water .... . Dan alles oliën en invetten.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Schoonmaken " ....
BerichtGeplaatst: 20 okt 2021 16:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Luciën schreef:
Biotex waspoeder is prima.

Kleine beurt:

Eéns in de drie maanden 5 liter warm (zo warm als je handen kunnen verdragen) zeepwater in een teiltje aanmaken met Biotex waspoeder. Daarna met een plastic beker het water door de beker schenken en eens in de zoveel tijd alle drie ventielen tegelijk indrukken (trompet verticaal houden).


Zo zou ik 't dus NOOIT doen, dat van die biotex ( = soda met een geurtje) is prima, da's een prima ontvetter maar ik raad je toch echt aan om 't instrument uit elkaar te halen anders krijg je nooit alle alkalische zeepresten eruit + mechanische reiniging met een borsteltje is echt nodig om 't werk goed te doen.
Dus alle buizen eruit en ook onderste ventieldoppen losschroeven. De ventielen apart schoonmaken en daarbij opletten dat de viltjes niet nat worden en zich volzuigen met schoonmaakmiddel.
Ik heb een lange plastic plantenbak waar een trompet precies inpast, op de bodem de buisjes en de onderste ventieldoppen, daar de trompet bovenop, volgieten met warm zeepwater (ik gebruik allesreiniger, reinigt nl. ook trompetten). De ventielen zet ik in een longdrinkglas in zeepwater dat tot de ventielveer komt.
Uurtje laten liggen, dan met de rager met flexibele steel alle buisjes, buizen en poorten doorraggen. Voorzichtig met 't doorraggen van de ventielpoorten, die wil je niet beschadigen want da's een dure reparatie.
Vervolgens 't instrument en de ventielen naspoelen met veel water en vervolgens weer inelkaar zetten met lekker veel olie en vet op de juiste plekkies.

Zo doe ik dat hoogstens 2 x per jaar, de leadpipe en de stembocht om de maand, die worden 't snelst vuil.

Regelmatig blaas ik een paar druppels ventielolie door 't instrument, dan blijft 't instrument vettig van binnen en koekt er niks aan

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Schoonmaken " ....
BerichtGeplaatst: 23 nov 2021 17:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben onlangs door een bevriende trompettenbouwer op de vingers getikt. Hij heeft me bijgepraat over 't inwendig schoonmaken van koperblaasinstrumenten; bottom line is dat je eigenlijk niet zelf aan 't experimenteren moet gaan met chemische reinigingsmiddelen of die nou op zuur of op alkalische basis werken: 't materiaal waar onze toeters van gemaakt zijn is meestal een legering van koper met zink: messing. Het koper kan goed tegen de meeste zuren en basen alleen 't zink dat bijgemengd zit in de legering niet. Door te lang laten inweken met een zuur bijvoorbeeld azijn of citroenzuur of een agressieve ontvetter op alkalische basis zoals -daar komt ie- Dasty maar ook andere allesreinigers zoals AJAX of Andy maak je het messing poreus omdat je de zink uitloog of in oplossing breng met zuur met als gevolg snellere veroudering van 't materiaal en redrot.

Hoe dan wèl je toeter schoonmaken?

Eigenlijk moet je het niet te ver laten komen en regelmatig je instrument in warm water leggen met afwasmiddel zoals gewone Dreft dus niet Dreft met citroen. En dan met de ragers lekker doorraggen en vervolgens goed naspoelen met schoon water. Helemaal niet zo moeilijk eigenlijk.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.