baba_hanna schreef:
dank voor al die tips, super!
al eens gekeken bij Thomann, de 1E bestaat ook. Is dat geen logischere keuze gezien ik 1C speel? 3C is toch een beetje smaller, of is een lead mondstuk typisch niet alleen ondieper maar ook smaller?..wellicht is de beste optie om ze ergens te gaan uitproberen samen met nog een paar andere mondstukken..
nog één vraagje, zou ik mijn range werken op mijn nieuw mondstuk (vb 3E of 1E) of eerder op mijn 1C en dat ondiepe mondstuk alleen gebruiken voor dat soort gigs waar ik ze nodig heb?
Ik speel 3C en 3E door elkaar (3C voor klassiek en 3E voor BB lead) maar oorspronkelijk alleen 3C. Ik moest wel wennen aan het ondiepe mondstuk, want als je die diepe mondstukken gewend bent, prop je meestal veel lip in de cup. Dat gaat bij zo'n 3E niet, dan kom je op de bodem. Uiteindelijk resultaat, na veel op de 3E te spelen, is dat mijn embouchure vlakker is geworden, en dat heeft op de 3C een positief effect: er is meer cup inhoud over, wat mijn geluid beter maakte! Dus ik zou vooral ook op die ondiepe studeren. Ik heb wel voor beiden de zelfde rand gekozen, maar kan ook wel op andere mondstukken wegkomen.....
Die hele grote (ik heb ook ergens een Bach 1 megatone) maken je wel eerder moe. Is ook een beetje wat je gewend bent.
Ik vind altijd dat er een groot verschil is tussen lead spelen en 1ste trompet spelen.
Het geluid is op zo'n 3E feller en veel directer. Op de 3C lead spelen kan ik niet alleen geen avond volhouden, maar ik kom er ook moeilijker "doorheen". De functie van lead wordt dan veel moeilijker.
Klassiek (voor mij vooral Harmonie, maar af en toe ook wel eens een symfonieorkest) is dat minder een issue: je moet meestal veel meer proberen te mengen met de sectie. De 3E gaat dan tegen je werken.
Qua hoogte kom ik op beiden ongeveer even ver, dus dat hoeft je keus niet echt te bepalen.
Als ik ooit salsa/latin zou spelen, zou dat op de 3E zijn.
Dit hele verhaal lijkt mij ook voor 1C en 1E te gelden