trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventiel nieuwe Van Laar loopt stroef. Nieuwigheid?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 23:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ventiel nieuwe Van Laar loopt stroef. Nieuwigheid?
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020 16:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2014 19:58
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede
Een aantal weken geleden ontving ik mijn nieuwe Van Laar b4. Een pracht instrument, maar...
Mijn tweede ventiel blijft af en toe steken. Dan schiet hij net iets te traag terug.
Na overleg met Van Laar stuurde ik de trompet retour.
Nu is hij weer in mijn bezit. Hij speelt beter. Het euvel leek nagenoeg verholpen. Heel soms merkte ik een klein beetje stroefheid in het ventiel. Bij spannende loopjes schakel ik over op mijn vertrouwde Bach.

Vandaag heb ik mijn ventielen opnieuw gesmeerd met bijgeleverde ventielolie. Tot mijn verbazing was het euvel terug. Niet zo erg als bij ontvangst, maar wel duidelijk merkbaar.

Is dit nieuwigheid? Moet je een trompet inspelen? Moeten ventielen 'inslijpen'. Ik heb eigenlijk geen zin om mijn instrument opnieuw op te sturen.

_________________
Bach Stradivarius Model 180 37s
Bach Stradivarius Model 25 L
Bel Canto C- model 60


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventiel nieuwe Van Laar loopt stroef. Nieuwigheid?
BerichtGeplaatst: 23 maart 2020 11:43 
Offline

Geregistreerd: 09 jul 2014 17:20
Berichten: 47
Kan het zijn dat je olie iets te visceus (dik) is, waardoor hij te veel plakt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventiel nieuwe Van Laar loopt stroef. Nieuwigheid?
BerichtGeplaatst: 23 maart 2020 17:32 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Soms een triboloog of wrijvingsdeskundige aanwezig op dit forum ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tribologie

Soms doet een triboloog ook onderzoek naar de eigenschappen van ventielolie... daar heb ik het woord trouwens van.... leer je nog eens wat !

http://ojtrumpet.net/interview/binak/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventiel nieuwe Van Laar loopt stroef. Nieuwigheid?
BerichtGeplaatst: 24 maart 2020 10:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57
Berichten: 524
Woonplaats: Zuid-Beijerland
Ik heb het probleem ook met mijn van Laar 2e ventiel.

Hub vroeg me de trompet terug te sturen. Hij heeft hem toen onder handen genomen. Daarna kreeg ik hem terug inclusief 3 of 4 verschillende soorten olie.

Helaas speelde het probleem daarna nog steeds. Maar met de rode La Tromba olie was het probleem minimaal. :?

Maar even wat anders: Bij mijn Bach bleven mijn ventielen wel eens hangen wanneer ik te weinig ademsteun gaf. Kent iemand dat verschijnsel? :?:

_________________
www.qwark.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventiel nieuwe Van Laar loopt stroef. Nieuwigheid?
BerichtGeplaatst: 24 maart 2020 11:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2014 19:58
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede
Nadat ik 'm terug kreeg, was het probleem veel minder, maar niet helemaal weg. Het is alleen met ventiel 2. Die andere twee lopen perfect.

Ik gebruik de olie die ik erbij geleverd kreeg:
La Tromba valve oil T2
en
Ultra Pure Professional Valve oil.

Ik kan me herinneren dat de ventielen van mijn Bach in het begin ook af en toe haperden. Dat is nu, zonder dat iemand hem onder handen genomen heeft, weer over. Wellicht moet ik geduld hebben. Sowieso, want ik vind de overgang van mijn Bach naar mijn Van Laar best groot. In Margraten was ik onder de indruk van het instrument. Eenmaal thuis ging het moeizaam. Best frustrerend.
Maar de liefde tussen mij en het instrument groeit langzaam. Het gaat steeds beter. Al met al toch ingewikkelder dan ik dacht; de aanschaf van een nieuwe toeter.

_________________
Bach Stradivarius Model 180 37s
Bach Stradivarius Model 25 L
Bel Canto C- model 60


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventiel nieuwe Van Laar loopt stroef. Nieuwigheid?
BerichtGeplaatst: 24 maart 2020 12:14 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Bij Bach is er meer ruimte tussen het ventiel en het ventielhuis, vandaar dat ze minder stroef lopen.

Vergeet niet het ventiel en ventielhuis schoon te maken voordat je er nieuwe olie op doet. Sommige olie geeft een zwarte aanslag, ik had dat vooral bij Hetman olie.

Ik had bij sommige trompetten hetzelfde euvel maar nu ik T2 gebruik is het weg. het is soms ook de combinatie speler en olie, het speeksel vermengt zich met de olie en dat levert soms problemen op.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventiel nieuwe Van Laar loopt stroef. Nieuwigheid?
BerichtGeplaatst: 24 maart 2020 17:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Hoewel iets anders toch vergelijkbaar: Mijn -gewezen- Franz Straub, uitgerust met de zelfde ventielen als die Van Laar ooit gebruikte nl. Bauernfeind had het zelfde euvel.
Om helemaal crazy van te worden. Alles geprobeerd, ook terugsturen naar de fabrikant, niets hielp tot ik tijdens een vakantietripje in New York een souvenirtje opdeed: Binak 495 ventielolie.

Probleem opgelost. Nog nooit liepen de ventielen zo goed.

Gek genoeg werkt dat spul weer voor geen meter op Getzen of Courtois ventielen :?

Nieuwe ventielen niet te snel schoonmaken, net als de zuigers in je auto moeten ze inlopen en moeten er fijne krasjes op ontstaan waar de olie in kan blijven 'hangen', als ze spekglad zijn werkt olie minder goed. Ik heb wel 's een instrumentmaker ventielen omgekeerd in 't ventielhuis zien steken en dan de ventielen er recht omhoog in zien duwen om ze er al draaiend weer uit te trekken en dat 100 keer achter mekaar om er zo ook verticale krasjes in te krijgen. Doe ik ook als ik weer 's een tweedehands toeter van Marktplaats binnen krijg met weerbarstige ventielen. Tot nu toe werkt dat als een malle

Wellicht dat Marcel Schot hier iets zinnigs over weet te vertellen? Of anders Heiko?

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventiel nieuwe Van Laar loopt stroef. Nieuwigheid?
BerichtGeplaatst: 26 maart 2020 21:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2014 19:58
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede
Bedankt voor de tips.

Voordat ik het ventiel smeerde heb ik het ventielhuis schoongemaakt. Er zat inderdaad wat zwarte aanslag op. Het ventiel zelf heb ik niet gereinigd.

Ik heb verder niet meer aan de ventielen gezeten. Het euvel lijkt vanzelf wat te verminderen. Hij speelt weer wat beter. Het probleem is niet weg, maar ik zit er voorlopig maar even niet aan.

Bij de volgende smeerbeurt zal ik zowel het ventiel als het ventielhuis schoonmaken. Eerst maar even zo laten.

Meer drastische maatregelen laat ik maar over aan de bouwer van het instrument. Ik hoop dat het niet nodig zal zijn.

Zit er trouwens veel verschil tussen verschillende ventieloliën? Ik gebruik eigenlijk altijd die olie die toevallig voorhanden is.

_________________
Bach Stradivarius Model 180 37s
Bach Stradivarius Model 25 L
Bel Canto C- model 60


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.