Ruli schreef:
Roel schreef:
...maar stemmen moet je toch gewoon zelf, en dat gaat op een Monette niet gemakkelijker dan op andere goede merken....
… stemmen moet je inderdaad zelf, maar als je de noten "rechtdoor" kan spelen dan is dat m.i. makkelijker dan dat je hem moet opdrijven. Dat opdrijven zal een ieder die geen Monette heeft gespeeld ontkennen, maar bij mij werkt het echt zo, en ik begrijp niet dat jij dat niet hebt ondervonden toen je mijn mondstukken had geleend.
Inderdaad heb ik op jouw mondstukken niets ervaren van wat je schrijft over rechtdoor spelen en niet hoeven opdrijven. Ik geloof er dan ook totaal niet in, temeer omdat de Monette-spelers in mijn directe omgeving het ook niet ervaren.
Ik denk dat het verhaal zoals Dave het brengt totale onzin is. Dat jij wel iets dergelijks ervaart is volgens mij te verklaren doordat Monette jou gewoon heel goed past. Ik zou daar vooral heel blij mee zijn en niet te veel nadenken over het systeem.
Ik hield van de klank die ik gemakkelijk kon krijgen met Monette-materiaal, dat vette, met veel midden. Maar als ik eerlijk ben kreeg ik dat gemakkelijker voor elkaar op de kopietjes van Kanstul, die ook nogal wat consistenter zijn.
Nu ik weer terug ben naar "conventioneel" materiaal merk ik dat het allemaal prima werkt. Geen centje pijn qua stemming, érg veel complimenten over mijn geluid: Monette is vet en "groundy" maar kan ook daardoor een beetje zeurderig worden, té dwingend, bij gebrek aan een betere omschrijving.
Bottom line: het gaat erom dat je je lekker voelt en dat je je eigen geluid zo gemakkelijk mogelijk kan realiseren. Ik hou niet zo van verhaaltjes dat iets absoluut beter is, en al helemaal niet dat een merk het enige is dat stemt. Doet me iets te veel aan de katholieke kerk denken. "Extra Ecclesiam nulla salus".
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Yamaha 14E4, Rod Franks & Jet-Tone Al Hirt
Yamaha 14F4