trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Meer oefenen gaat ten koste van toonkwaliteit
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Meer oefenen gaat ten koste van toonkwaliteit
BerichtGeplaatst: 15 nov 2014 20:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2014 19:58
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede
Hoi!

Na een lange periode weinig gespeeld te hebben is mijn interesse voor de trompet weer wat toegenomen. Een muziekvereniging vroeg of ik bij hen de eerste trompetpartij wilde spelen, inclusief de solopartijen. Het niveau van het orkest is vrij laag, maar desalniettemin toch een spannende uitdaging, vond ik. Het gaat best goed en ik word gewaardeerd om mijn warme toon en speeltechniek.

De afgelopen twee maanden heb ik veel geoefend omdat we meedoen aan een concours. Ik merk dat mijn uithoudingsvermogen toeneemt en de hoge tonen er beter uitkomen. Het enige dat me wat frustreert is mijn toon. Het geluid is schel en ‘geknepen’. Ik mis mijn vertrouwde sound en ook de souplesse. Dit probleem is niet nieuw. Ik kan me herinneren dat ik hier vroeger, voor mijn break, ook last van had.

Dus, als ik meer studeer wordt het geluid slechter. Weinig studeren is (vanzelfsprekend) geen optie, want dan houd ik het niet vol.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen aan dit euvel?

Mijn instrument: Stradivarius Bach Model 25 L - mondstuk Vincent Bach 3c

Met vriendelijke groet,
Maarten

_________________
Bach Stradivarius Model 180 37s
Bach Stradivarius Model 25 L
Bel Canto C- model 60


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer oefenen gaat ten koste van toonkwaliteit
BerichtGeplaatst: 16 nov 2014 16:39 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Het ligt er natuurlijk aan wat je oefent. Ik speel voor mijn werk meestal lead in een big band, dus veel hard en hoog. Omdat te compenseren studeer ik thuis altijd vrij zacht maar wel erg gecontroleerd. Doordat ik op deze manier veel controle en uithoudingsvermogen heb opgebouwd kan ik er voor kiezen om zo te klinken zoals ik wil, ook in de hoge regionen.

Pedaaltonen, buzzen en lange tonen heb ik niets mee, maar zachtjes en gecontroleerd staccato of lipbindingen spelen kan ik erg aanraden. Mijn site heeft genoeg oefeningen voor de komende 20 jaar studeren... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer oefenen gaat ten koste van toonkwaliteit
BerichtGeplaatst: 16 nov 2014 20:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2014 19:58
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede
Dank voor je reactie. Ik oefen voornamelijk de partituren van de harmonie. Het zijn nogal ‘slome ‘ uitputtende klankstukken. Ik denk dat ik na een aantal dagen rust maar eens gecontroleerd etudes ga oefenen in een laag register, dus het tegengestelde van wat ik nu oefen. Misschien ga ik, als ik ‘mijn geluid’ niet terug vind, opzoek naar een ander, dieper (?) mondstuk.

Je website ken ik. Een fantastische site…
Elke week, als mijn collega’s en de leerlingen weg zijn, download ik muziek en pianobegeleiding van jouw site! Spelen in een leeg klaslokaal is veel aangenamer dan thuis oefenen met een demper :)

_________________
Bach Stradivarius Model 180 37s
Bach Stradivarius Model 25 L
Bel Canto C- model 60


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer oefenen gaat ten koste van toonkwaliteit
BerichtGeplaatst: 16 nov 2014 22:16 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Je kunt beter in het hele register oefenen, alleen laag schiet je niets mee op, sterker nog, je creëert waarschijnlijk weer nieuwe problemen. Veel afwisseling is volgens mij het beste, vandaar dat ik ook zo veel materiaal verzamel.

Altijd vanuit het geluid denken, probeer met een vol geluid te spelen zonder te forceren en zonder hard te spelen. Daardoor stuur je vanzelf een goede ademsteun aan, bij een slecht dun geluid hoort namelijk ook een slechte ademsteun. Speel ook mooie melodieuze etudes, evt. met extra veel vibrato, ook dan moet de ademsteun vanzelf meer doen.

Als je moe wordt neem een korte pauze. Ik studeer meestal een etude en neem dan een paar minuten pauze en ga dan verder met de volgende. Uithoudingsvermogen creëer je niet door je kapot te spelen, maar door je spieren de kans te geven zich te herstellen.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer oefenen gaat ten koste van toonkwaliteit
BerichtGeplaatst: 17 nov 2014 21:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2014 19:58
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede
Bedankt voor je advies. Ik ga ermee aan de slag. :)

_________________
Bach Stradivarius Model 180 37s
Bach Stradivarius Model 25 L
Bel Canto C- model 60


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer oefenen gaat ten koste van toonkwaliteit
BerichtGeplaatst: 28 feb 2019 14:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2014 19:58
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede
Het probleem is grotendeels opgelost.

In de hoogte speel ik veel makkelijker. Ook kan ik veel langer aan een stuk spelen. Bij vermoeidheid is een korte pauze al vaak voldoende voor het herstel.

De echte verbetering begon toen ik dagelijks lange noten ging spelen. Ergens op dit forum werd verwezen naar een artikel van Rusty Russell. Ik herkende veel van de problemen die hij beschreef. Bij hem hielp de 19/30 oefening (http://www.rustyrussell.com/1930s/1930sRev.pdf). Nu doe ik iedere dag, voordat mijn andere oefeningen begin, de 19/30 oefening. Ik start bij de midden C. Die noot probeer ik zo ontspannen mogelijk 30s aan te houden. Dan houd ik 30s. rust. Vervolgens doe ik hetzelfde, maar dan een halve toon lager. Dus 30s spelen gevolgd door 30s rust; chromatisch naar beneden. In totaal ben je er dus 19 minuten mee bezig.

Toen ik er een paar maanden geleden mee begon was is sceptisch. Onder het motto ‘baat het niet dan schaadt het niet’ ben ik toch maar gestart.
Het resultaat is echt verbluffend! Hoe het komt weet ik niet. Ik kan met mijn fysiotherapeuten achtergrond wel iets verzinnen, maar eigenlijk boeit het me niet zo. Het werkt voor mij als een tierelier!

Dus, mocht iemand zich herkennen in mijn problematiek van weleer… Een aanrader!

_________________
Bach Stradivarius Model 180 37s
Bach Stradivarius Model 25 L
Bel Canto C- model 60


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer oefenen gaat ten koste van toonkwaliteit
BerichtGeplaatst: 19 sep 2019 08:52 
Offline

Geregistreerd: 08 feb 2005 14:07
Berichten: 119
Woonplaats: Gouda
MaartenetraaM schreef:
Het probleem is grotendeels opgelost.

In de hoogte speel ik veel makkelijker. Ook kan ik veel langer aan een stuk spelen. Bij vermoeidheid is een korte pauze al vaak voldoende voor het herstel.

De echte verbetering begon toen ik dagelijks lange noten ging spelen. Ergens op dit forum werd verwezen naar een artikel van Rusty Russell. Ik herkende veel van de problemen die hij beschreef. Bij hem hielp de 19/30 oefening (http://www.rustyrussell.com/1930s/1930sRev.pdf). Nu doe ik iedere dag, voordat mijn andere oefeningen begin, de 19/30 oefening. Ik start bij de midden C. Die noot probeer ik zo ontspannen mogelijk 30s aan te houden. Dan houd ik 30s. rust. Vervolgens doe ik hetzelfde, maar dan een halve toon lager. Dus 30s spelen gevolgd door 30s rust; chromatisch naar beneden. In totaal ben je er dus 19 minuten mee bezig.

Toen ik er een paar maanden geleden mee begon was is sceptisch. Onder het motto ‘baat het niet dan schaadt het niet’ ben ik toch maar gestart.
Het resultaat is echt verbluffend! Hoe het komt weet ik niet. Ik kan met mijn fysiotherapeuten achtergrond wel iets verzinnen, maar eigenlijk boeit het me niet zo. Het werkt voor mij als een tierelier!

Dus, mocht iemand zich herkennen in mijn problematiek van weleer… Een aanrader!


Ooit wel eens aan begonnen, maar haak toch iedere keer weer af. Trouwens, ik hou die 30 seconden per noot niet vol.

_________________
Divers binnenlands en buitenlands kunstnieuws: http://www.dekleinekunstenaar.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.