trompet.nl > forum > Toon onderwerp - compressie bij hoge noten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 10:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 15 jun 2018 23:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Deze post van Erik vat het allemaal samen. Ondanks eerdere controverse ... dit is precies waar het over gaat, én goed geformuleerd.

Er wordt beweerd dat er "shortcuts" zijn, heilige gralen naar gemakkelijker hoger en harder en vaker en sneller. Maar denk er aan: er is maar één reden om je trompet überhaupt uit haar koffer te halen, en dat is om muziek te maken.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 23 jun 2018 08:43 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Wat wel een belangrijke vraag is of je speciaal moet oefenen op hoog blazen. Van wat ik er over gelezen heb zijn de meningen daarover in ieder geval verdeeld. Mijn vroegere tromboneleraar verbood dat, ik moest juist laag oefenen. De hoogte zou dan vanzelf komen.
Zo ben ik wel een highblower op trombone geworden maar helaas, een trombone is geen trompet. Persoonlijk ben ik meer bezig met sound en frasering dan met hoge noten maar eerlijk is eerlijk, af en toe laat ik mij verleiden tot chromatische oefeningetjes over tertsen vanaf midden g in trapjes op naar hoge c of liever nog d.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018 22:14 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 210
Als je hoge noten wilt spelen moet je ze naar mijn mening ook oefenen.

Ik merk overigens zeker een toename in 'druk' bij het hoogspelen. Je voelt je buikspieren werken zeg maar. Met de juiste druk spelen is de kunst.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 25 nov 2018 15:06 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2014 21:14
Berichten: 10
Mijn overtuiging is dat alle facetten van het trompet spelen steeds geoefend moeten worden.
Is je toon niet op orde, dan lange noten en lipbindingen oefenen.
Loopt het niet naar wens met je ranche, dan zowel hoog spel en laag vaker meenemen in je thuisrepetities.
Alles in uitersten repeteren, zodat je overcapaciteit hebt voor hetgeen je nodig hebt in het orkest waar je speelt b.v.
Dan ga je makkelijker door de uitvoeringen heen, krijg je meer zelfvertrouwen en geniet je meer van je eigen spel.

Vrgr
Jettiny


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019 18:32 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2016 11:39
Berichten: 33
Uiteindelijk moeten je lippen per seconde sneller vibreren om hoger te kunnen spelen. Lippen zullen moeilijker vibreren als je ze aanspant want dan kan de lucht erlangs ze niet meer in trilling brengen dus is knijpen niet gewenst. Lipspanning (embouchure?) betekent eigenlijk niet meer dan het niet laten ontsnappen van je lucht naast je mondstuk. Je lipcentrum blijft relatief ontspannen om sneller te kunnen trillen/vibreren.Je snelheid van lucht brengt uiteindelijk je lip sneller in trilling/vibratie. Je lipopening wordt meestal groter! (kanttekening: afhankelijk van je setup, volume en muziekstijl). Met de juiste! methodiek en juiste begeleiding op maat is resultaat relatief snel mogelijk.
De meeste problemen die ik tegenkom hebben te doen met het niet begrijpen van de mechaniek van trompetspelen in de basis en welke oefeningen toe te passen.
Het is een BLAASinstrument dus de focus moet op je lucht=vibration=sound liggen. Compressie wordt vervolgens door je mondholte, mondstuk en lipopening gemaakt. Niet door je longen ofzo. Vandaar dat we in de juiste methodieken gebruik maken van oefeningen met je mondholte of mondstukken gebruiken die meer snelheid van je lucht genereren en daarmee compressie dus snelheid van je lucht genereren.
Wel kennen we yoga/pranayama oefeningen die je luchtsnelheid en blaaskracht trainen.Het heeft mijzelf en leerlingen veel opgeleverd. En dan niet alleen de Shew ademhaling (die een pranayamavorm is) maar de totale yoga ademhaling. Ik kan iedereen (ook niet-trompettisten) aanraden hier eens in te duiken. De trompettisten die met een gezonde sound en juiste intonatie en kleur hoog kunnen spelen zijn super bedreven in een functionele trompetademhaling. Kijk naar ze!!
Kortom; compressie bij hoge noten? ja, maar alleen ten doel je luchtsnelheid te verhogen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 05 jan 2019 12:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Brownie schreef:
Je lipopening wordt meestal groter! (kanttekening: afhankelijk van je setup, volume en muziekstijl). Met de juiste! methodiek en juiste begeleiding op maat is resultaat relatief snel mogelijk.

Je lipopening wordt groter naarmate je hoger speelt? Of heb ik je verkeerd begrepen?

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 05 jan 2019 20:10 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2016 11:39
Berichten: 33
Ja/nee je hebt me goed begrepen. (Zie kanttekening verderop)
In extreem hoog en vooral luid!! spel (bv. range; C-F) wordt je lipopening groter of blijft in ieder geval gelijk aan het middenregister maar niet kleiner. Als je bv. leadtrompet speelt heb je meestal een hoog volume en een open resonerende sound en dus een hoge lipfrequentie. De luchtstroom heeft een hogere intensie/uitblaaskracht en heeft ruimte nodig de lippen aan te sturen. De weerstand in je mondholte wordt groter. Je zult je lipopening intuitief open moeten trekken om de weerstand te balanceren en je luchtstroom vaart naar het lipcentrum en vervolgens mondstuk te geven. Mits je natuurlijk snelheid en blaaskracht bezit je lip op de gewenste frequentie te laten trillen. (daar ligt het werkelijke probleem). Het vergroten gebeurt niet in extremen natuurlijk. Probeer maar eens opener op te zetten in het hoger register, je volume wordt groter en je sound soaring. Shew zei de opening voor pedaal- midden- en extreem hoog register gelijk te houden.
Wat ik vaak gebruik als geheugensteuntje voor leerlingen is: je mondstuk constant vol te blazen met een constante lucht dus de blaasrichting met je lucht constant te houden. Want die zakt snel in. Let eens op hoe vaak je je monstukcup ‘leeg laat lopen’ als je hoger gaat spelen en de tegendruk hoger wordt. Je moet dus je blaaskracht aktief (niet ademsteun die is passief... oei) zo verhogen en constant houden dat je mondstuk ten allen tijden gevuld blijft met een constante luchtstroom. Een reflex is je blaaskracht te verminderen door de indoctrinatie van de grotere weerstand. Dit is een valkuil.
Het blijkt een belangrijk samenspel; meer weerstand vraagt meer blaaskracht/richting/snelheid. Als je dit goed beheerst is dus de druk op je lip nihil. Dan komt endurance/uithoudingsvermogen in je spel en blijf je uren kunnen spelen. Dat maakt je blij!
Spelletje: zit tegenover iemand en bal ieder een vuist. Duw de vuisten tegen elkaar aan. De een is de adem de ander de weerstand. Om beurten duwt de ademvuist harder en dan weer de weerstandvuist. Doel is de vuisten op dezelfde plek te houden en niet te verschuiven. Conclusie: de meerdere weerstandvuist vraagt een hogere
blaaskracht/ meer ademsnelheid. Dus het trainen van je ademkracht en het open houden (groter maken) van je lipopening is gevraagd. Nogmaals; pranayama!
Ik zal later tzt. een onderwerp starten met uitleg en oefeningen over ademsnelheid.
Verder; In mijn opinie spelen we vaak op té grote mondstukken als 1,5 C, waardoor je opening al relatief groot is en het creeeren van compressie alleen mogelijk doormiddel van een kleinere opening. Vaak door knijpen. Vooral bij beginners en amateurs.
Een diameter van zeg; 5C of 7C of 10,5C geeft een veel betere balans op je lippen en de verleiding je lipopening in extremen te moeten veranderen wordt verminderd. Het is zaak altijd vanuit één stand hoog en laag te bereiken. Bij een kleinere cupdiameter ligt alles -hoog en laag-dichter bij elkaar. Logisch toch?! Het spelen van shallow of ondiepere mondstukken laat nauwelijks lipbeweging toe en is dan ook weggelegd voor de spelers bij wie het mechanisme van -vanuit één stand spelen- al bekend en beheerst is.
Nu de kanttekening: het bovenstaande met grotere opening spelen geldt voor extreem luid spel zoals in orchestrale jazz. Maar laten we eerlijk zijn; het hoog register hebben we stillistisch alleen nodig in bigbands en barok. Het klassieke hoog spel is over het algemeen niet in een dubbelforte dynamiek vandaar dat het opentrekken van je lipopening vaak niet nodig is. De klassieke klankkleur laat dit ook niet toe.
Ik ben me ervan bewust dat er variaties zijn op dit thema.
Ik schrijf dit alles zo uitvoerig om helderheid (proberen) te brengen en weg te komen van het gedachtengoed dat trompetspelen alleen maar moeilijk is.
Nee... het is een makkie; toch?!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 05 jan 2019 22:19 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Brownie, mijn methodiek lessen op het conservatorium stelden weinig voor. Maar een aantal dingen heb ik er toch wel geleerd.
Vuistregel was: weinig woorden, heel veel voorbeelden en heel veel muziekmaken.

Jij gebruikt ongelooflijk veel woorden, de boodschap is warrig met volslagen ongerelateerde voorbeelden.

Je lipopening zou kleiner moeten zijn als je hoger gaat spelen. Simpel en doeltreffend voorbeeld: blaas een ballon op, en laat hem gelijk los. Het flubberende geluid is laag. Blaas hem nog eens op, en rek dan de tuit eens lekker uit. De ballon wil weer leeglopen, maar er moet meer lucht door een kleiner gat naar buiten. De toon is nu heel hoog.
Dat is wat er zou moeten gebeuren.

Of trompet spelen moeilijk is of niet, laat ik in het midden, maar met jouw uitleg maak je het ongelooflijk moeilijk.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.