trompet.nl > forum > Toon onderwerp - L'Olifant Paris - Oiram Belmondo
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 21:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: L'Olifant Paris - Oiram Belmondo
BerichtGeplaatst: 30 dec 2018 10:30 
Offline

Geregistreerd: 30 dec 2018 10:09
Berichten: 14
Van de week ben ik in Parijs langs gegaan bij L'olifant. Ik ben al een tijdje opzoek naar een bugel. Ik speel trompet maar ik ben opzoek naar een warmer en ronder geluid.

Ik heb bij L'olifant meerdere instrumenten geprobeerd (waar onder Courtois), maar het instrument wat mij het meest geraakt heeft is een Van Laar Oiram Belmondo geweest (de andere modellen van Van Laar heb ik ook geprobeerd).

Wat mij heeft meest opviel was het gemak van het spelen. Hij slaat heel makkelijk aan met weinig lucht. Daarnaast is het geluid super warm en rond. Precies waar ik naar opzoek ben.

Ik was van plan om hem te kopen. Echter werd ik de volgende dag door een andere verkoper gewezen op de grote beker (170 mm) en dat dit instrument lastig is om lang op te spelen. Dit bracht mij aan het twijfelen.

Wat denken jullie? Wat is de invloed van de grote van de beker anders dan de boventonen? Daarnaast, kopen of niet kopen?

Verder vertelde de verkoper dan dit instrument veel ervaring vereist. Ik heb dit totaal niet gemerkt, ondanks dat ik enkel trompet speel. Ik vond het juist heel toegankelijk spelen. Wel merkte ik dat de toobvastheid lastig is, maar ik vind dit geen probleem. Eerder een voordeel en iets wat ik met techniek kan oplossen. Iemand ervaring met Van Laar Oiram Belmondo?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: L'Olifant Paris - Oiram Belmondo
BerichtGeplaatst: 31 dec 2018 19:33 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Geen ervaring met het instrument.
Het verhaal van de verkoper klinkt mij nogal raar in de oren.
Als die klank en dat speelgevoel bij je past, en je went er goed aan, zal het uithoudingsvermogen echt niet minder zijn. Je moet gewoon lekker de uren erop maken.
Je opmerking over toonvastheid kan ik niet zo goed plaatsen, en lijkt me iets dat meer bij jezelf ligt, dan bij het instrument. Maar ik kan me vergissen.

Eigenlijk zou ik je adviseren om naar van Laar zelf te gaan
Die kan je er alles over vertellen, en mogelijk wat exemplaren voor je klaar leggen om te testen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: L'Olifant Paris - Oiram Belmondo
BerichtGeplaatst: 01 jan 2019 14:16 
Offline

Geregistreerd: 30 dec 2018 10:09
Berichten: 14
Thanks Marnix! Ik begrijp wat je bedoelt.

Met betrekking tot de toonvastheid: ik merkte bij andere instrumenten dat die meer de neiging hadden om enkel aan te spreken als je de noot meer in de kern raakt. Daarnaast, de wat zwaardere beker en andere afwerking (vooral bij afwerking met zilver) merkte ik dat de toon stabieler is. Fluctuaties door de gebruiker worden wat meer opgevangen en komen minder naar voren in het geluid.

Wat ik met de Belmondo merkte is dat deze wat makkelijk aanspreekt (ook naast de kern) en dat fluctuaties wat meer naar voren komen. Dit vergt iets meer techniek van de gebruiker. Maar dit vind ik juist een pré want dit bevordert juist de ontwikkeling van mijn techniek. Gezien ik dit instrument als solo instrument wil gebruiken is de wat 'hogere gevoeligheid' iets waar ik naar opzoek ben. Het mag iets afwijkens hebben.

Goede tip. Aankomend weekend ben ik meer in Nederland en ben ik van plan om bij Huub langs te gaan. Wellicht rijdt ik ook nog even langs Adams. Dan heb ik al een hoop getest wat op de markt is en kan ik hopelijk mijn keuze maken. Ik kijk er naar uit om thuis op m'n bugel te spelen! Maar nu nog even geduld ;-)

Enige tips met betrekking tot een Adams bugel?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: L'Olifant Paris - Oiram Belmondo
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019 18:27 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Nee, ik ben eigenlijk helemaal geen bugelspeler. Wat ik wel weet, is dat Adams best prima instrumenten maakt.
Gewoon alles wat je interessant vindt uitproberen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: L'Olifant Paris - Oiram Belmondo
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019 16:47 
Offline

Geregistreerd: 30 dec 2018 10:09
Berichten: 14
Dat klopt. Ik speel nu op een Adams trompet en ik ben er best tevreden over. Ook qua prijs komt het net wat voordeliger uit. Maar ik heb vorige week wel gemerkt dat Van Laar toch iets speciaals heeft.

Ik ben zowat weer in Nederland en ben van plan om een dezer dagen naar Adams te gaan en wellicht Van Laar er ook bij te pakken. Dan heb ik een compleet beeld.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: L'Olifant Paris - Oiram Belmondo
BerichtGeplaatst: 04 jan 2019 20:06 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
Quote: "Wat ik wel weet, is dat Adams best prima instrumenten maakt"

Tja, dat zei men vroeger ook van Schenkelaars en er schijnt nog enige overeenkomst tussen deze 2 merken te zijn....

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: L'Olifant Paris - Oiram Belmondo
BerichtGeplaatst: 04 jan 2019 22:03 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Laat ik het anders zeggen: persoonlijk vind ik dat Adams best prima instrumenten maakt.

De overeenkomst met Schenkelaars kan ik niet plaatsen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: L'Olifant Paris - Oiram Belmondo
BerichtGeplaatst: 04 jan 2019 22:03 
Offline

Geregistreerd: 30 dec 2018 10:09
Berichten: 14
Ik ben vandaag bij Adams langs geweest. Indrukwekkende winkel en vriendelijk personeel. Ik heb verschillende bugels uitgeprobeerd, waaronder de F1 met koperen beker en de F2 in gold Brass. Ik merkte dat de F1 makkelijk aansprak maar dat de F2 een veel voller geluid gaf. Door in de grote zaal te oefenen vond ik de F1 veel vlakker.

Als ik mij herinner hoe de Belmondo (Oiram) speelde merkte ik dat deze zowel makkelijk aansprak als een volle klant genereerde.

Ja en nu. Misschien toch een keer aan Van Laar. Als ik eerlijk ben vind ik de prijs bij Adams wat schappelijker. Het blijft een lastige keuze hoor. Nog enig advies?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.