trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Donat mondstukken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Donat mondstukken
BerichtGeplaatst: 08 nov 2018 17:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Tja, ik ben om!

Mijn nieuwe leadtrompetmondstuk is een Donat 165 lead (op de website heet ie soms F) in verzilverde "light"vorm en ik ben al twee weken heel erg blij.

Ik realiseer me dat de heilige graal niet bestaat, maar die fransen hebben het voor elkaar gekregen een mondstuk te maken wat functioneert volgens het "Monette-principe", bij gebrek aan een betere term, dus een grotere throat, meer midden in het geluid en een totaal andere (ik ervaar het als minder) weerstand, maar dan daadwerkelijk efficiënter.

De feedback is íets minder, ik denk omdat de straal gewoon vanzelf iets meer gefocust is, maar als je daar rekening mee houdt, kan een heleboel. Een collega die in de zaal geluisterd heeft verzekerde me dat ik qua projectie beslist niets tekort kwam. Dit is het eerste mondstuk in deze grootte (voor mijn doen vrij klein) waarop ik nog wel af en toe los kan gaan, het heeft ruimte om "te ver" te gaan. Omdat ik weet dat me dat in the heat of the moment af en toe overkomt, en het ook wel een leuke toevoeging aan een concert kan zijn, ben ik daar blij mee. Verder is het namelijk een gereedschapje wat z'n werk erg goed en uitgebalanceerd doet.

Inmiddels 2 bigbandconcerten, een coverbandje en een harmonie-orkest met Bernstein-achtig repertoire verder ben ik overtuigd van de kwaliteiten en vooral van de sprong voorwaarts ten opzichte van mijn Kanstul MFIII. Het gemakkelijkr spelen is op zich geen verrassing vanwege de kleinere afmetingen, vrijwel op elk vlak, maar het geluid is dat wel: verrassend flexibel, dus ook rond als dat gevraagd wordt. Dat lukt me op mijn MFIII niet.

Een collega probeert momenteel ook een Donat uit, een grotere, vrij ondiepe, en is ook al verrast door de klantflexibiliteit. Komende van Warburton 5S speelt het 169F voor hem gemakkelijker én klinkt beter.

Ik kan de mondstukken van Donat en zeker ook de service van Ko (larrios op het forum) van harte aanbevelen!

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Donat mondstukken
BerichtGeplaatst: 14 nov 2018 22:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
larrios schreef:


De nummering is mij vooralsnog een raadsel...

Op de ene pagina komt 163 overeen met Bach 7, op een andere pagina is dat 168

Schiet mij maar lek

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Donat mondstukken
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 07:24 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik wil je best lek schieten, het is namelijk volstrekt logisch. :wink:
Donat =\= Bach.
Dus tenzij donat 1 op 1 kopieën maakt van Bach, zal de nummering (maatvoering) inderdaad op zijn zachtst gezegd overeenkomsten vertonen met dat wat Bach een 7 noemt.
Dan weet iemand die van Bach 7 afkomt, ongeveer welke donat modellen voor hem een optie kunnen zijn.
Met die kennis heb je bij donat een uitgangspunt.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Donat mondstukken
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 11:31 
Offline

Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54
Berichten: 125
Woonplaats: Middelburg
Hoi Theo,

Theo van Kampen schreef:
De nummering is mij vooralsnog een raadsel...
Op de ene pagina komt 163 overeen met Bach 7, op een andere pagina is dat 168


Dat is niet helemaal juist. Bach 7 staat aangegeven als kleiner dan 168, niet als overeenkomend met. Het betreffende diagram is echter niet geweldig duidelijk, dat ben ik met je eens.

Uit de cijfers is de maatvoering wel duidelijk af te leiden: 163 staat voor een binnendiameter van 16,3 mm, 168 voor een binnendiameter van 16,8 mm. Verschillende fabrikanten meten zaken echter op verschillende plekken. Dit geldt voor de binnendiameter, maar bijvoorbeeld ook voor de diepte van de cup en het cupvolume. Daarmee kan het inderdaad lastig vergelijken zijn.

Daar komt nog bij dat zo'n maat ook niet alles zegt over hoe groot of klein iets voelt. De contour van de rand, waar bijvoorbeeld het hoogtepunt ligt, of de scherpte van de binnenrand, zulke dingen kunnen gevoelsmatig veel uitmaken.

Donat vergelijkt de 163C met een 7C. Let wel, dit is een vergelijking, geen overeenkomst, het zijn geen kopieën. Bach geeft voor 7C een binnendiameter op van ongeveer (letterlijk: Approx. Cup Dia!) 16,20 mm. Op basis daarvan zou je vermoeden dat de Donat 163C iets ruimer zou moeten voelen, maar dat is niet het geval, eerder iets kleiner.

Bach geeft overigens maten aan die ze zelf verre van constant bouwen. Harrelson heeft bijvoorbeeld een 5C gemeten die eerder overeenkomt met een 1B! Dat is iets wat Donat en andere makers zoals bijvoorbeeld Curry duidelijk beter doen.

Groetjes,

Ko


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Donat mondstukken
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 21:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
http://www.warburton-usa.com/index.php/ ... outhpieces

Als je omlaag scroll zie je een duidelijk voor een leek begrijpbare vergelijkingstabel. Lijkt me handig voor de Donat mondstukkensite
Ook nog effe een duidelijke uitleg over de verschillende backbores en of die ook allemaal beschikbaar zijn voor modellen met een gebogen backbore

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Donat mondstukken
BerichtGeplaatst: 16 nov 2018 11:12 
Offline

Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54
Berichten: 125
Woonplaats: Middelburg
Theo van Kampen schreef:
Ook nog effe een duidelijke uitleg over de verschillende backbores en of die ook allemaal beschikbaar zijn voor modellen met een gebogen backbore


De backbores die Donat voor trompet gebruikt, zijn zeer open, afgestemd op het specifieke model. Gebogen mondstukken zijn uitsluitend beschikbaar in de Classic blank. Alles wat in Classic blank wordt gemaakt, kan ook gebogen worden geleverd.

Groetjes,

Ko


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Donat mondstukken
BerichtGeplaatst: 17 nov 2018 12:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Way to go, Ko. Het is zeker mooi spul, dat Donat. Het mondstuk dat je mij stuurde (ik weet de maat niet meer) liet me erg denken aan de bouw van de vroegere Jettones. Stijle ingang vanaf de bite en een vrij scherpe bocht naar de bodem van de cup toe. Heb ik jarenlang goed op kunnen spelen. Nou ja, voor mij was (in ieder geval die specifieke) Donat het nog niet helemaal, de JK's waar ik nu mee ben aan het experimenteren, passen meteen iets beter bij me, maar dat wilde ik eigenlijk allemaal niet zeggen. Ik vond dit nl een heel leuke opmerking van Roel:

Citaat:
Dit is het eerste mondstuk in deze grootte (voor mijn doen vrij klein) waarop ik nog wel af en toe los kan gaan, het heeft ruimte om "te ver" te gaan. Omdat ik weet dat me dat in the heat of the moment af en toe overkomt, en het ook wel een leuke toevoeging aan een concert kan zijn, ben ik daar blij mee.


Dat is nou precies wat ik ook altijd in een mondstuk zoek. Soms ga ik ook te ver, noem het gebrekkige techniek, noem het enthousiasme, maar blijkbaar zit het in het beestje. En sommige mondstukken pikken dat, en sommige absoluut niet. Op mijn kamertje heb ik een tijdje met Reeves zitten experimenteren. Ik vind die nl. erg goed klinken, en ze dwingen (mij dan) tot efficiënt spelen. Zodra ik echter in een live situatie kom, ben ik bij de eerste uithaal volkomen verloren en kan ik niet meer terug. Dat heeft wel eens spannende momenten tot gevolg...Er zijn echter mondstukken waarmee je veel meer marge hebt, en dat geeft een veilig gevoel. ook als je even over de schreef gaat en jezelf verliest-hoe mooi kan het worden in jazz?-is het toch fijn dat je de focus weer terugvindt en verder kunt.

Nou ja, dat dus.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Donat mondstukken
BerichtGeplaatst: 18 nov 2018 20:36 
Offline

Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54
Berichten: 125
Woonplaats: Middelburg
Citaat:
Het mondstuk dat je mij stuurde (ik weet de maat niet meer) liet me erg denken aan de bouw van de vroegere Jettones.


Dat was de 163E. :-)

Ko


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.